Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-04-09 00:31:26

wearetime@hotmail.com
Gast

Folkbokföring

Skulle behöva tips om hur det funkar med folkbokföringsregister i holland.

Är det öppna register som här i Sverige? Jag söker efter en person födelsedatum. Jag vet endast moderns namn, vilket det endast finns en av, alltså ett ovanligt namn. Det jag vill veta är hennes dotters födelsedatum och ifall man kan ta reda på vem som har angetts som fader vid födseln. Jag vet var de bor och vart de bodde under graviditet.


Även om det finns någon med kunskap om fadersfastställande, hur det funkar i Holland. Alltså ifall jag har någon möjlighet att ifrågasätta ett faderskap som jag isåfall vet är felaktigt. Hoppas ni förstår vad jag menar!!

Som ni förstår så är det helt kört att prata med modern, jag vet endast genom Facebook att hon har en dotter som på året stämmer med att jag skulle vara fader, Får jag veta exakt datum så skulle det betyda mycket för mig.

Jättetack för ev. hjälp,

 

#2 2011-04-10 16:39:58

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Folkbokföring

Tyvärr har vänliga människor i Nederländerna inte tillgång till personuppgifter i folkbokföringen. Det får bara vissa institutioner (bankerna, notarirer, osv.).

Det finns en möjlighet att be folkbokföringen att kontakta en person, men personen själv måste ge tillstånd. I så fall måste man kontakta kommunen ("Gemeentelijke Basisadministratie"), till exempel i Utrecht: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=5141 "verzoek tot verstrekking persoonsgegevens".

Offline

 

#3 2011-04-11 09:27:13

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Folkbokföring

Jag förstår inte varför det är helt kört att prata med modern.
Du kan skriva ett brev och undra om du är fadern.

Om ni inte kan ha den nivån av kommunikation blir det väldigt svårt att dela föräldraskapet på gågot sätt

Lycka till

Offline

 

#4 2011-04-14 01:00:47

wearetime@hotmail.com
Gast

Re: Folkbokföring

hankwang schreef:

Tyvärr har vänliga människor i Nederländerna inte tillgång till personuppgifter i folkbokföringen.

Tack för hjälpen, det var som jag misstänkte då med personuppgifter. Får försöka påannat sätt.

Mvh

 

#5 2011-04-14 01:11:31

wearetime@hotmail.com
Gast

Re: Folkbokföring

harry73 schreef:

Jag förstår inte varför det är helt kört att prata med modern.
Du kan skriva ett brev och undra om du är fadern.
Om ni inte kan ha den nivån av kommunikation blir det väldigt svårt att dela föräldraskapet på gågot sätt
Lycka till

Nu handlar ju inte min tråd om detta, och jag vill inte gå in på närmare detaljer mer än att det inte har något om att dela föräldrarskap att göra och att vi pratar om ca 20 år utan vetskap för barn och ena föräldern.

 

#6 2011-04-14 16:46:43

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Folkbokföring

wearetime@hotmail.com schreef:

Nu handlar ju inte min tråd om detta, och jag vill inte gå in på närmare detaljer mer än att det inte har något om att dela föräldraskap att göra och att vi pratar om ca 20 år utan vetskap för barn och ena föräldern.

Men du vet ju inte om hon har en (annan) fader, och bara modern kan svara på frågan vem som är den biologiska fadern (om hon ens vet).
Sen kan du ju googla på din eventuella dotter eller leta på andra sociala medier som linkedin, hyves, mm.
Sen kan du ringa till kommunen där hon bor (burgerzaken) förklara sakenoch fråga om det finns en fader registrerad. De får säkert inte svara på dessa frågor, men det finns alltid en möjlighet att de gör om man är trevlig.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB