Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2012-05-24 18:45:46

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

men - Zw zelft. naamwoord

Graag zou ik in het woordenboek de juiste betekenis van het Zw z.nw. "men" willen zien opgenomen.
Uit de context meen ik af te leiden dat het zoiets betekent als nadeel. Maar weten doe ik het niet. Ook kwam ik het begrip "menbedömning" tegen. Meen wordt uitgesproken (dat herinner ik mij wčl) met een lange e: (dus las het Nl meen)  , dus heel anders dan men = maar.
Ik meen het vroeger wel geleerd te hebben, maar ik weet het niet meer.
In het woordenboek staat wel het bijwoord "men", dat "maar" betekent. Dat is iets ānders!

Offline

 

#2 2012-05-25 00:07:10

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Ploeff schreef:

Graag zou ik in het woordenboek de juiste betekenis van het Zw z.nw. "men" willen zien opgenomen. Uit de context meen ik af te leiden dat het zoiets betekent als nadeel.

Ik ken dat woord niet, maar Volgens de Van Dale: "men, -et: letsel, verwonding". Wordt ook figuurlijk gebruikt in diverse betekenissen, o.a. "nadeel".

Offline

 

#3 2012-05-25 00:28:48

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Dank je, @hankwang, voor dit snelle antwoord.
Dit klopt dus globaal met mijn indruk van de betekenis, als is het breder.
Wie zorgt er nu voor dat het in het Lagom-woordenboek wordt opgenomen?

Offline

 

#4 2012-05-25 19:15:17

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Menbedömning is een juridische term en een methode die wordt gebruikt om schadevergoeding te bepalen. Je zou ook gewoon online naar synomniemen kunnen zoeken. http://www.synonymer.se/?query=men& … mp;SOK.y=0

Offline

 

#5 2012-05-25 19:42:50

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Dank, @Hermandad, dat was een heel nuttige link! Ik heb 'm direct in mijn bladwijzermenu opgenomen. En ook al direct voor een ander mij niet zo bekend woord gebuikt: mygla ~ smokkelen.
Een nuttige nieuwe link.
Maar ik blijf erbij: zowel men(zelfst.nw. als mygla zou ik heel graag ook in het Ordbok Lagomwillen kunnen vinden. Waar kan ik zulke voorstellen doen?

Offline

 

#6 2012-05-25 20:29:37

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Mygla (mygel) wordt heel breed gebruikt om te beschrijven hoe je door bedrog een voordeel kan halen dus je kan het woord in allerlei situaties gebruiken. Dat ik de van Dale niet heb of lees is dus geen bedrog maar gewoon slim. Hankwang is de admin dus dat zou hij waarschijnlijk kunnen doen.

Offline

 

#7 2014-10-03 11:48:20

zohaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2014-10-03
Bijdragen: 1

Re: men - Zw zelft. naamwoord

Thanks,jag, those are two interesting links, which I have read. Already a while Meets been largely my wishes. Moreish.
Perhaps I find here - when I look further - links to a legal forum or so, but more links REMAIN welcome!


[url=http://www.mybraindumps.net/640-722.html]www.mybraindumps.net[/url]

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB