Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-05-23 09:00:43

Robin
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-05-23
Bijdragen: 1

Zweeds in België

Hallo,


De meeste posts hier komen van mensen uit Nederland. Zijn er ook mensen in België die Zweeds aan 't leren zijn en die praktijk missen, of daar juist een oplossing op hebben gevonden? Ook tips rond leerboeken, en hulpmiddelen in het algemeen zijn heel welkom...

Robin

Offline

 

#2 2006-05-23 13:27:14

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweeds in België

Jep, mijn praktijkervaring beperkt zich tot msn en dit forum, mondelinge ervaring is 0.0 dus...  Heb mij alleen wat beziggehouden met de CDs bij mijn Assimil-boek wat na te zeggen maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een gesprek voeren.  Waarschijnlijk ga ik volgend jaar naar Zweden dus dan komt dat wel in orde.  Anders weet ik niet hoe je dat oplost...  Misschien een Zweed(se) vinden die in België woont...

Pieter

Offline

 

#3 2006-05-23 13:29:47

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweeds in België

Voor andere tips ivm boeken, zie ook andere threads onder "Zweeds leren", zoals dat over de LOI cursus, en oudere topics, en op http://www.lagom.nl/misc/zweeds/.

Offline

 

#4 2006-05-23 18:50:22

Leen
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2006-02-10
Bijdragen: 39

Re: Zweeds in België

Er bestaan sites met luisteroefeningen. (bv: http://kurser03.cfl.se/safir04/startsida.htm vind ik een heel goeie) Liedjes beluisteren en boeken lezen helpt ook. Je hebt speciale lättläst boekjes die in het eenvoudig Zweeds geschreven zijn. Je kan er vinden op http://www.zweedslezen.nl 

In het begin leerde ik Zweeds met Assimil, maar zoals Pieter al zei helpt dat niet echt om het praten onder de knie te krijgen. Nu volg ik avondschool, meestal duurt een les ongeveer drie uur. Dat is voldoende tijd om de Zweedse uitspraak te leren kennen en stap voor stap vlottere gesprekken te leren voeren, maar je moet natuurlijk de tijd en mogelijkheid hebben om er naartoe te gaan.

Offline

 

#5 2007-10-19 10:49:20

Christiaan_1950
Gast

Re: Zweeds in België

Hallå:

      Assimil, ik heb ervaren dat het toch geen al te beste methode is, behalve het Frans natuurlijk. Ik ben echter op zoek op internet naar vrije lessen Zweeds. Ik heb er wel enkele gevonden,maar deze blijken toch erg beperkt te zijn en lijken me eerder een ingekorte versie, een demo dus.In de Engelstalige heb ik één bijgehouden, maar vanuit een vreemde taal een andere vreemde taal leren is wel zeer moeilijk. Ik zoek dus een meer uitgebreide cursus site.

Tack mycket,

Chris.

 

#6 2007-10-19 14:48:39

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Zweeds in België

Tja, zo'n cursus is een smak geld, maar je moet het wel in perspectief zien. Een cursus doen en afmaken is al gauw 100 uur tijdsinvestering, en als je dus 50 euro wilt uitsparen door een minder goed opgezette cursus te doen die je 150 uur frustratie kost om hetzelfde eindniveau te bereiken, dan heb je dus 50 uur gewerkt voor 1 euro per uur.

Offline

 

#7 2007-10-19 15:47:45

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Zweeds in België

Ik heb helemaal geen ervarng met talencursussen en weet dus ook niet welke goed is en welke niet, maar mijn ervaring is, dat het leuk moet zijn om een taal te leren - zeker als je het vrijwillig doet. En aan dingen die leuk zijn, wil je graag wat meer uitgeven.

Zweeds is als je een beetje taalgevoel hebt geen moeilijke taal voor Nederlanders en je kunt al vrij snel begrijpen wat er geschreven staat, of wat er gezegd wordt. Maak daar gebruik van en probeer een verbinding te vinden tussen Zweeds en iets wat je leuk vindt. En dat kan natuurlijk van alles zijn:
Boeken lezen (Zweeds evt met Nederlandse vertaling)
Films kijken (Zweeds met Zweedse ondertitels)
Koffiedrinken en roddelen (met Zweedstaligen)
Surfen op Zweedse websites
Zingen in een (Zweeds) koor
Op vakantie (in Zweden)
Etc.

En als je talencursussen nu werkelijk leuk vindt, dan is er helemaal niks mis met een talencursus, maar dan zou ik wel een goede (=leuke) cursus kiezen.

Offline

 

#8 2007-10-28 20:35:29

Arvidson
juniorlid/juniormedlem
Uit: Kapellen, België
Geregistreerd: 2007-10-28
Bijdragen: 1

Re: Zweeds in België

hej

Ik ben nieuw hier en zou graag beginnen met het Zweeds.
Maar is die Assimil nu een hulp om wat beginnende kennis onder de knie te krijgen ?

Want ik zie op het internet dat die cursus al snel een 80 euro kost. Als die op niets trekt kan ik natuurlijk best met iets anders beginnen smile

Offline

 

#9 2007-10-29 22:28:36

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweeds in België

De cursus kost 80 euro met cd's, het boek alleen kost zo'n 20 euro, wat al een stuk betaalbaarder is.

Ik heb het hier al eerder gezegd (maar zoiets kun je nu eenmaal moeilijk terugvinden) maar ik ben begonnen met een Assimilboek.  De cd's ben ik in de bibliotheek gaan lenen tot ik het gevoel had dat ik de uitspraak wel onder de knie had.  Verder heb ik geoefend op internet, vooral op dit forum door Zweeds te proberen te lezen en ook schrijven.  Later ben ik voor een jaar naar Zweden geweest en merkte ik dat mijn uitspraak niet slecht was, maar toch zeker niet op punt, en dat ik moeite had met spreken en verstaan van Zweeds, terwijl lezen en schrijven wel goed ging, ik had immers nooit echt mondelinge oefening gehad.  In Zweden heb ik zeer goede cursussen kunnen volgen en had ik uiteraard mogelijkheden genoeg om te oefenen.

Ik vind Assimil zeker geen slechte methode, maar ze is ook verre van perfect.  Vaak heb je b.v. geen overzicht over de grammaticale eigenschappen (geslacht, vervoeging, ...) van woorden die je leert omdat je ze enkel in een bepaalde vorm ziet staan.  De uitspraak-cd's zijn saai en behoorlijk oud.  In het algemeen is mijn ervaring dat ik het na een tijdje beu word.  Dat was zo met Grieks en ook met Zweeds.  In het laatste geval was dat niet zo erg omdat ik in Zweden betere middelen had, maar anders kan dat wel eens tegenvallen.

Online cursussen zou ik zeker niet verkiezen boven Assimil.  Ze kunnen handig zijn om wat basisgrammatica en -vocabulaire op te steken maar ik heb er nog geen enkele gezien waar je echt ver mee komt.  Bovendien is de kwaliteit niet altijd even goed, al zijn er zeker wel deftige sites.  Zelf heb ik Björn Engdahl's Swedish course gebruikt, maar ik vond toch dat ik een boek nodig had om verder te geraken.

Het beste in mijn ogen zijn degelijke lessen, gecombineerd met veel oefening met native speakers.  Het probleem is natuurlijk dat het eerste niet altijd gemakkelijk te vinden is en soms duur kan zijn, en je voor het tweede naar Zweden moet...

Veel succes in elk geval!

Offline

 

#10 2007-11-01 07:58:01

TIGER
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-10-31
Bijdragen: 1

Re: Zweeds in België

Zijn er hier ook mensen die willen chatten via msn?

Offline

 

#11 2007-11-03 21:23:59

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Zweeds in België

Offline

 

#12 2007-11-06 02:57:12

Christiaan_1950
Gast

Re: Zweeds in België

Blijkbaar kent niemand vrije cursus website(s) die niet zo beknopt zijn ? Nou ja, niet dan. Ik zal het dan moeten stellen met zweeds voor reizigers van Travlang en van Börg.

 

#13 2007-11-21 15:04:02

strömgren
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-11-10
Bijdragen: 5

Re: Zweeds in België

Hej! Robin
en bra bok. Nya Mål 1.Kan beställas i bokhandeln  Schuttershofstraat 43 Antwerpen
hälsningar  Strömgren

Offline

 

#14 2007-11-22 21:17:35

fiene
juniorlid/juniormedlem
Uit: neteland
Geregistreerd: 2007-11-22
Bijdragen: 1

Re: Zweeds in België

hoi,
ook ik ben op zoek naar een deftige cursus om zweeds te leren.
ben al aan het opzoeken geweest maar kan hier in de buurt geen cursus vinden.

vind het wel spannend allemaal!!!
groetjes

Offline

 

#15 2007-11-23 06:25:01

strömgren
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-11-10
Bijdragen: 5

Re: Zweeds in België

Hej !
Eikenstraat i Antwerpen.Där kan du lära dig Svenska två gånger i väckan
måndag och onsdag
Strömgren

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB