Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2013-05-30 17:11:03

adnil
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-05-30
Bijdragen: 2

Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

Hallo allemaal,

Mijn naam is Linda. Ik ben nieuw op dit forum en heb mij aangemeld, omdat ik graag meer wil weten en lezen over Zweden. Een van de dingen waar ik nog steeds niet achter ben gekomen is het volgende:

- welke beroepsopleidingen worden er gegeven aan een Zweeds gymnasium?

Ik las namelijk dat er in Zweden best wat vraag is naar 'leraren in het beroepsonderwijs aan het gymnasium'. Ik kan echter niet vinden wat voor soort leraren dat zijn. Ik las in een oud forumbericht dat iemand de richting biologie/journalistiek had gedaan.

Ik ben zelf afgestudeerd als HBO-journalist en nu bezig met een lerarenopleiding (Nederlands, dus niet zo praktisch voor Zweden eventueel, haha). Maar ik ben dus benieuwd wat voor beroepsvakken er gegeven worden. Wellicht kan ik daar met mijn eerste studie iets mee doen..

Ik ben benieuwd!

Hartelijke groeten,

Linda  smile

Offline

 

#2 2013-06-01 09:40:39

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

Hoi Linda. Ik weet het niet precies hoor, maar ik geloof dat leraren voortgezet onderwijs (wat in Zweden altijd gymnasium genoemd wordt) in het algemeen onderwijzen in twee vakken, en dat kan vanalles zijn, bv. ook koken of automonteur.
Er worden de laatste tijd ook veel leraren Nederlands gevraagd (deeltijd).

Offline

 

#3 2013-06-02 17:13:56

adnil
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-05-30
Bijdragen: 2

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

Hoi Margot,

Bedankt voor je reactie! Vragen ze in Zweden echt leraren Nederlands? (het aantal uur maakt mij niet veel uit, eerlijk gezegd). Wat grappig! Ik zit me namelijk serieus af te vragen of ik mijn bevoegdheid hier wil blijven halen, of uiteindelijk in Zweden, in een vak waar daar vraag naar is.

Ben benieuwd of er meer reacties komen. Het Zweedse onderwijsstelsel blijft namelijk wat abracadabra voor me smile

Offline

 

#4 2013-06-02 20:01:55

Bassiehof
Gast

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena … 30c1800072

Er zijn weinig echte beroepsopleidingen op dit nivo, meestal moet je verder studeren op een högskola of universitet, zoals een leraar bijv.

 

#5 2013-06-03 16:20:21

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

Ja, leraren Nederlands voor de moedertaal van de Nederlandse kinderen die hier wonen. Zie hier: http://se.jobrapido.com/?w=nederl%C3%A4ndska&fh=1 (klik op 'Sök Jobb')

Offline

 

#6 2013-07-15 21:46:03

Janneke
lid/medlem
Geregistreerd: 2013-07-15
Bijdragen: 15

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

Ik ben op dit moment bezig met de lerarenopleiding voor lerares zweeds op het zweedse gymnasium. Ik heb 2 maand geleden net mijn eerste stage gedaan (op het el-program, MBO electro) en daar hadden de leraren in zweeds, engels, wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis een lerarenopleiding gedaan, maar de 'beroepsleraren' in electro en computers e.d. hadden zelf 'alleen maar' een aantal jaar in die branche gewerkt, zogenaamde ervaringsdeskundigen i.p.v. leraren.

Offline

 

#7 2014-08-22 10:38:49

janemcready
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2014-04-09
Bijdragen: 3

Re: Beroepsonderwijs aan een Zweeds gymnasium

I am doing a teaching training for Sweden. What is the possibility to get a job there? Is it easy? I have not completed the course. I prefer for part time jobs as I have some other liabilities too.


Liana
outlookproblemshelp.com

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB