Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-12-17 11:37:30

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Vorig jaar bij vrienden in België julbord gegeten mét rendier op het menu! Zij hadden het vlees gevonden bij supermarkt Delhaize als ik me niet vergis. Mmm doet me verlangen naar mijn rendierstoofpot... maar da's pas voor wanneer het echt koud wordt wink

Offline

 

#27 2006-12-17 17:10:08

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

ik heb even op google gekeken en kwam bij dit adres uit in Nederland voor rendiervlees.

Rendiervlees is oa te koop bij:
Hendriks Wild en Gevogelte Specialiteiten Poeliers
Weselseweg 121
5916RD Venlo
Tel: 077 3514493

Stukie rijden vanuit Noord-Holland maar als je het echt wilt moet je daar zijn.
Ook kwam ik iets tegen waar stond dat je ook in de foodsectie van de Ikea het kon vinden , maar vraag ook eens bij de lokale poelier mischien kan die je ook helpen.
In iedergeval eet smakelijk of op zijn svenska '' Smaklig måltid ''


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#28 2006-12-19 10:50:19

Athra
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-19
Bijdragen: 9

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hej, jag är ny här
Bor i Belgien och lär mig Nederländska pga kärlek..
Verkar vara ett trevligt forum

Eftersom det diskuteras mat här sa vill jag bara säga att jag saknar svensk mat
Svenska ostar, svensk falukorv...
Tur att Ikea har lite att erbjuda.

ps. hur skriver man ett 'a' med en ring over med ett belgiskt tangentbord?

Offline

 

#29 2006-12-19 10:59:32

Keo
lid/medlem
Uit: Stenungsund-Zweden
Geregistreerd: 2005-11-14
Bijdragen: 78

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hej Athra!

Att skriva å, ä, ö med ett icke svenskt tangentbord har diskuteras här i forumet.
Tyvärr kommer jag inte ihåg var men kika igenom trådarna så hittar du det säkert. smile
Välkommen förresten!

mvh
Keo

Offline

 

#30 2006-12-19 17:00:14

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Athra schreef:

ps. hur skriver man ett 'a' med en ring over med ett belgiskt tangentbord?

å= alt + 134
Å= alt + 143

Alt pas loslaten als je alle cijfers getypt hebt.

Offline

 

#31 2006-12-21 08:49:46

Athra
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-19
Bijdragen: 9

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

okej bedankt smile

Offline

 

#32 2006-12-21 23:49:20

Friso
juniorlid/juniormedlem
Uit: Den Haag
Geregistreerd: 2006-12-21
Bijdragen: 2

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Om even naar de eigenlijke vraag terug te keren: "Waar in Nederland behalve bij de Ikea kun je Zweeds eten?" kan ik vermelden dat er hier in Den Haag een Scandinavisch restaurant zit, genaamd Eyja. Hun website is http://www.feriebolig.nl/noordsespecial … ndex.html.
Ik heb er zelf nooit gegeten, maar het is het proberen waard. Het restaurant is op loopafstand van station Hollands Spoor. Succes en (alvast) smakelijk eten!

Offline

 

#33 2006-12-22 00:03:40

Friso
juniorlid/juniormedlem
Uit: Den Haag
Geregistreerd: 2006-12-21
Bijdragen: 2

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Na de andere bijdragen nog even te hebben doorgenomen, moet ik toch echt wel opkomen voor de Nederlandse keuken.... onze stamppotten verdienen meer eer dan hun doorgaans toekomt; bovendien is de Nederlandse keuken dankzij ons koloniale verleden al in een vroeg stadium verrijkt met allerlei ooit als exotisch aangemerkte waren. Je kunt ze zelfs combineren met traditionele pot! Mijn persoonlijke favoriet is hutspot (stamppot peen met ui zoals ze hier plegen te zeggen) met een scheut ketjap en een pakje nasikruiden. Tja, daar zul je toch zeker voor naar een Nederlandse supermarkt moeten gaan, vrees ik...

Offline

 

#34 2006-12-22 00:05:26

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

In Amsterdam op de Albert Cuypstraat zit een (lunch)restaurantje genaamd Smørrebrød. Ondanks de Deense naam is het vooral Zweeds eten, hoewel niet zo traditioneel als bij Ikea.

Zie: recensie op nl20.nl.

Offline

 

#35 2006-12-22 09:33:10

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Deze link werkt niet door dat puntje aan het eind. Dus: http://www.feriebolig.nl/noordsespecial … index.html

Offline

 

#36 2007-02-05 19:30:22

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

oj nejmen vilken trevlig tråd! jag ska besöka både den haag och albert cuypmarkt innan jag flyttar härifrån!

kan dock inte hålla med om, för fem öre, att svenskar äter mindre sunt än holländare! patat, frikandell, mayonaise, blokjes (BLOKJES!!!) kaas - friterat hit och dit. inälvsmat, köttkorvar. färdigrätter är visserligen inte det nyttigaste men det finns nyttiga alternativ ändå. här däremot är det bara halvfabrikat överallt som har tillverkats för att - just det - friteras. se bara på ikeas version av köttbullar med mos; köttbullar med patat!

visserligen är ni holländare betydligt smalare än oss svenskar, men det är garanterat för att ni cyklar överallt (lekker goedkoop, hè?!) - inte för att ni äter bättre!

Offline

 

#37 2007-02-05 19:55:32

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Slewg, varför är det onyttig med inälvsmat?

Offline

 

#38 2007-02-07 23:09:14

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

hankwang - det ar inte onyttigt, inte alls (savitt jag vet) bara sa extremt ackligt enligt min asikt!

Offline

 

#39 2007-05-17 20:44:01

kramdjur
juniorlid/juniormedlem
Uit: Gent
Geregistreerd: 2007-05-11
Bijdragen: 9

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik ben het eens met Margo.

Ik vind Zweeds eten ( weet ik omdat ik al een aantal maal in Ikea ben gaan eten ) zeer goed van kwaliteit.

Bovendien wordt er veel vis geserveerd, wat zeer gezond is. Ik weersta nooit aan een stukje goede zalm.

En trouwens, wij hier in België zijn echte pietlutten als het over eten gaat, het moet allemaal tot in de details correct zijn en geserveerd worden, maar meestal is Belgische kost ondanks alle zogenaamde "verfijning" die we er proberen in te leggen, veel te zwaar.

Zweedse kost is gezond en eenvoudig geserveerd, dus niet te veel poeha en het ligt nooit zwaar op de maag. En al dat snobisme en die mierenneukerij over hoe eten gemaakt moet worden - zoals bij ons - dat is nergens voor nodig.


när du gillar det hårt...

Offline

 

#40 2007-05-18 01:58:12

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Je hebt een punt, maar ik moet toch zeggen dat ik er ook wel naar uitkijk om binnenkort terug Belgisch eten te eten smile  (Al vraag ik me ook wel al af hoe ik aan falukorv en köttbullar zal geraken, en vooral... kanelbullar...)

Offline

 

#41 2007-05-18 14:10:07

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Al vraag ik me ook wel al af hoe ik aan falukorv en köttbullar zal geraken, en vooral... kanelbullar...

Falukorv is lastig, maar voor die andere twee kun je het beste een kookboek aanschaffen. smile En de Ikea Sweden Shop heeft köttbullar; kanellbullar weet ik niet maar het zou me niet verbazen (in diepgevroren vorm, zelf afbakken).

Offline

 

#42 2007-05-18 18:01:25

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Haha, ja ik was inderdaad al van plan om eens een recept voor kanelbullar uit te proberen.  Hopen dat het lukt...

Offline

 

#43 2007-05-23 09:50:53

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Falukorv, kötbullar, lingonsylt, hjortronsylt, julmust en nog veel meer kun je bij de ikea kopen.
In Utrecht is een broodcafe tegenover het conservatorium. Het heet broodnodig en is van een zweeds/nederlands echtpaar. Ze hebben typisch zweedse specialiteiten zoals kanelbullar en smörgåstårta.
De Zweedse zeemanskerk in Rotterdam verkoopt in ieder geval tijdens hun kerstmarkt verschillende zweedse produkten. Waarschijnlijk willen ze je de rest van het jaar ook wel etenswaar verkopen, maar dan is het aanbod kleiner.
De Noorse zeemanskerk verkoopt het hele jaar door noorse produkten, zoals een noorse variant van messmör, fiskbullar en nog veel meer.

Kanelbullar kun je uiteraard ook heel makkelijk zelf maken en je zou zelfs het bos in kunnen gaan om vossebesen te plukken en je eigen lingonsylt te maken.

Succes!

Offline

 

#44 2007-05-23 19:04:26

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

det är inte alls svårt att göra egna köttbullar! Mycket godare än de köpta!

Offline

 

#45 2007-05-24 10:40:12

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

De gehaktballen van de Ikea worden door veel Nederlanders als de originele zweedse gehaktballetjes gezien en ze smaken een beetje als nederlandse frikandellen. Die zijn wat moeilijker zelf te maken. Ze hebben een fijne textuur en zijn volgens mij redelijk gekruid. Dit is waarschijnlijk om de slechte kwaliteit vlees te verbergen.

Zelfgemaakte gehaktballen vind ik lekkerder. Bovendien weet ik dan precies wat ik er instop. En het is inderdaad niet moeilijk om ze zelf te maken. Maar de meeste Nederlanders zijn verzot op hun frikandellen, kroketten en bitterballen en geven kennelijk niet zo veel om de kwaliteit van het vlees wink en dan is in Nederland de ikea een makkelijk alternatief.

Ik koop trouwens zelf ook diepgevroren gehaktballetjes (wel zo makkelijk).

Wat je verder ook zelf kunt maken is fläderblomsaft en filmjölk

Misschien moeten we een receptendraad beginnen smile

Offline

 

#46 2007-05-31 17:45:30

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Vanaf heden "äktsvenska köttbullar" in de schappen bij supermarkten.
[img]http://i106.photobucket.com/albums/m258/_vvesley_/image.jpg[/img]

bij Knorr zijn ze wel op een zeer creatieve manier bezig met de Zweedse taal!

Offline

 

#47 2007-05-31 20:30:30

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

chäcke hållanders

Offline

 

#48 2007-06-01 10:12:55

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Bolletje had ook zo'n actie. Hun Zweedse beschuitjes (skorpor) heten Brödly, tenminste dat deden ze vroeger. Ik zat net op Internet te zoeken en nu hebben ze ze gewoon zweedse beschuitjes genoemd.

Offline

 

#49 2007-06-01 10:49:03

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Grappig, want beschuit kun je hier soms kopen onder de naam 'Holländska skorpor'.

Offline

 

#50 2007-06-04 00:44:06

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Margo, je bent net zo creatief als Knorr!

Jaha det stämmer. Eerst waren ze ook langwerpig, nu hebben ze een meer Hollandse vorm gekregen voor beschuitjes. Ze smaken nogwel even lekker som alltid iaf.

Heeft iemand hier al gegeten?/Har någon redan ätit på den här restaurangen som finns i Amsterdam?  > www.smorrebrod.nl

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB