idiomatiska.
Het komt uit het boekje "Så säger man! en staat in de titel van het laatste hoofdstuk Blandade idiomatiska uttryck
al vast bedankt.
Idiomatisch, het bijvoeglijk naamwoord van 'idioom', bijzonder gebruik (e.d.) van woorden in een taal.
Een idioom is een uitdrukking waarvan je de betekenis niet kunt opmaken uit de letterlijke betekenis. "De pijp uitgaan" heeft bijvoorbeeld niets met pijpen te maken, als je wilt weten wat het betekent zul je het moeten opzoeken.
Hallo mensen van dit forum,
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen
Hemmaplan
en
Hemmaplanet
Ik vind het lastig te begrijpen.
Dank voor de uitleg!
Mark
planet is de bepaalde vorm van plan. Ett hemmaplan = een bekend terrein. Hemmaplanet = het bekende terrein.
Een andere mogelijkheid (zeker als je science fiction aan het lezen bent) is dat planet (uitgesproken met de klemtoon op de e) planeet betekent en het dus gaat over een thuisplaneet
[edit: fouten aangepast na melding door AnnaKarin - pieter]
Even voorzichtig zijn!
Het is "ETT hemmaplan" onbepaalde vorm en "hemmaplanET" is bepaalde vorm
net zoals ETT hus= een huis, husET=het huis
dus pantalonas, als je en/ett achter het woord geplakt ziet staan, is het bepaalde vorm (de, het); staat het los voor het woord is het onbepaalde vorm (een)
Pieter,
dank je wel voor je snelle reactie. Er zitten dus geen vreemde betekenissen aan het woord Hemmaplanet?
Ook dank je wel AnnaKarin,
kan ik het ook wel als een thuisgevoel omschrijven?
AnnaKarin schreef:
Het is "ETT hemmaplan" onbepaalde vorm en "hemmaplanET" is bepaalde vorm
Inderdaad. Excuus, ik vergis me nogal eens met lidwoorden...
AnnaKarin schreef:
als je en/ett achter het woord geplakt ziet staan
Achter het woord wordt het natuurlijk wel -et en niet -ett, zoals je ziet in de voorbeelden
Goh afhankelijk van de context kan je er waarschijnlijk nog wel een paar andere nederlandse vertalingen aan geven, vermoed ik
"spela på hemmaplan" is bijvoorbeeld "op eigen veld spelen" wat letterlijk voor een voetbalverslag kan worden gebruikt,
maar even goed voor iemand die zich in een gesprek "thuis" en vertrouwd met het onderwerp voelt
Heer en Dame ook!
Mijn dank is groot! Ik ben geholpen met jullie antwoorden.
Taal is eigenlijk best leuk!
Mark