Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-10-04 13:56:32

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Het onderwerp "verschillen tussen Nederlands en Zweeds" is verplaatst naar http://ordbok.lagom.nl/obforums/viewtopic.php?id=221 .

Offline

 

#27 2006-10-15 20:50:41

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Klopt het dat je 30 dagen gratis mag chatten op dit kanaal, waarna je je moet registreren voor 20 USD? Ik krijg die mededeling in ieder geval als ik op mIRC inlog.

Offline

 

#28 2006-10-15 23:23:27

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Vreemd, niets van gemerkt.  Gaat dit over het kanaal of over mIRC?
Het kanaal bestaat volgens mij trouwens nog geen 30 dagen...

Offline

 

#29 2006-10-15 23:49:31

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

mIRC is shareware en moet na 30 dagen geregistreerd worden. Sommige shareware stopt gewoon met werken na die termijn, maar ik denk niet dat mIRC dan zo populair zou zijn, dus het is vermoedelijk slechts een beroep op je morele verantwoordelijkheid die je steeds moet wegklikken totdat je hebt betaald. smile Je kunt natuurlijk ook xchat nemen, die is helemaal gratis (ook voor Windows). En hij kan net als mIRC overweg met Unicode (UTF-8).

Offline

 

#30 2006-10-16 08:45:19

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Ik keek even op xchat, maar dat kost na 30 dagen ook 19,90 USD.

Offline

 

#31 2006-10-16 10:42:48

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Margo schreef:

Ik keek even op xchat, maar dat kost na 30 dagen ook 19,90 USD.

Ik heb het over deze: http://www.xchat.org/ - er staat niets over registratiekosten. Donaties worden wel op prijs gesteld, maar zijn niet nodig.

Offline

 

#32 2006-10-16 11:02:53

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Ja, maar als je dan op download klikt krijg je o.a. deze tekst:

You may use X-Chat for Windows for free for 30 days. If, after this time, you would like to continue using the product, you are required to register. Registration is a one time fee of $19.99 US (United States Dollars) which can be paid using the PayPal service below.

Offline

 

#33 2006-10-16 12:30:21

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Aha, de Windows-versie is inderdaad niet gratis: "Building X-Chat for Windows is a difficult process, it requires quite some skill and expertise to accomplish. It takes time, and is by no means automated. This version also has some value added features only for Windows.".

Helaas... Maar er zijn gratis versies zonder de bonusfeatures die door anderen in elkaar zijn gezet, bijvoorbeeld X-Chat 2 for Windows.

Offline

 

#34 2006-10-16 15:33:27

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Wat met Trillian?  Dat heeft tot nu toe nog niets gezegd over shareware o.i.d.  Op download.com staat in elk geval ook "License: Free".

Je hebt wel geen unicode-ondersteuning natuurlijk hmm  Maar verder lijkt het mij toch een degelijk programma.

Offline

 

#35 2006-10-17 12:30:30

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Bedankt allebei. Ik heb nu Trillian opgeladen, en krijg een klein ruitje -met mijn naam- als ik het icoon aanklik. Daarop zijn allerlei mogelijkheden te vinden, maar ik kom er niet uit hoe ik daarvandaan op ons kanaal kom. Ik ben dus echt een kluns op dit gebied.

Offline

 

#36 2006-10-17 12:59:48

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Hmm, vermits ik alles al lang ingesteld heb weet ik niet of ik hetzelfde te zien krijg als jij, maar ik vermoed dat je in het venster Trillian Preferences zit onder Identities & Connections.  Als je in het hoofdvenster zit kan je hier geraken via Trillian > Connections > Manage my connections (ik hoop dat het in het Engels is, anders moet je maar proberen hetzelfde te vinden in het Nederlands of Zweeds).
In het Preferences-scherm zie je dan normaal opnieuw je naam staan met een of ander prentje erboven (dat je overigens kan aanpassen door erop te klikken en dan in de tab die eronder verschijnt op Change...).  Onderaan rechts staat dan normaal een knop Add a new connection (als je al een Identity hebt, anders moet je die eerst maken via Add a new identity :s maar als je je naam al ziet zal dat wel ok zijn).  Uit deze knop (new connection) komt een klein menu (bij mij alleszins) waarin je IRC kiest.  Dan verschijnt er een veld waarin je de juiste gegevens moet ingeven.  Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de server correct invult: irc.trillian.com (of iets dergelijks) vervangen door irc.internetnu.nl.  Verder typ je een naam in voor de connectie, een username en kan je desgewenst Automatically connect onderaan aanvinken.  Vervolgens moet je waarschijnlijk op connect klikken en dan zou dat hopelijk moeten lukken :-D

Je krijgt dan in je hoofdvenster een bescheiden wit bolletje onder je prentje en je naam, waaruit weer een menuutje komt waarin je Join a channel kiest.  Dan gewoon #ordbok intypen en dan zou je in het kanaal moeten zitten...

Toegegeven, het is niet echt een duidelijke gebruikersinterface.  Ik hoop dat je hier iets aan hebt, want als je een andere versie hebt ziet alles er misschien wat anders uit en zo...

Offline

 

#37 2006-10-17 13:28:56

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Ik zou er eigenlijk voor zijn om Trillian uit te bannen vanwege gebrekkige unicode-ondersteuning. Als je een beetje rondkijkt op internationale (ook Zweedse) IRC-kanalen, zie je dat die vrijwel allemaal in Unicode werken om de letters åöä correct weer te   geven.

Offline

 

#38 2006-10-17 13:53:39

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Lol, ok dan zal ik wat anders zoeken smile

Offline

 

#39 2006-10-17 14:05:05

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Gebrekkige unicode, betekent dat dat als ik op mijn zweedse toestenbord åäö intyp, dit niet doorkomt (of er andere tekens voor in de plaats komen) bij de andere chatters?

Offline

 

#40 2006-10-17 15:32:10

bisa
lid/medlem
Uit: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 2006-07-06
Bijdragen: 60
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Hankwang, je gaf aan dat Opera ook een chatprogramma heeft, die heb ik nu geactiveerd. Kan ik nu met het chatprogramma van Opera chatten met ordbok? Dus in plaats van mirc?

Offline

 

#41 2006-10-17 22:08:32

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

pieter schreef:

Trillian ... het is niet echt een duidelijke gebruikersinterface.

Bedankt Pieter, voor de uitgebreide uitleg. Ik ben in ieder geval een stukje verder gekomen, met het inbrengen van de servernaam e.d., maar een aansluiting krijgen lukte nog niet. Maar ik heb nog 14 dagen de tijd om te puzzelen. Sorry Hankwang dat ik toch Trillian probeer. Later wissel ik misschien naar een betere.

Offline

 

#42 2006-10-18 00:02:56

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Margo schreef:

Gebrekkige unicode, betekent dat dat als ik op mijn zweedse toestenbord åäö intyp, dit niet doorkomt (of er andere tekens voor in de plaats komen) bij de andere chatters?

Eerder andersom eigenlijk: sinds Han-Kwang zijn Unicode heeft ingeschakeld zien zijn åäö er bij mij uit als à gevolgd door nog een raar teken.  Ik denk niet dat er op zich problemen zijn met de åäö die jij (of ik) zelf verstuurt, zolang de anderen dezelfde Character Set gebruiken, maar dat weet ik niet zeker...

Offline

 

#43 2006-12-12 18:08:05

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Wordt het chatkanaal nog wel gebruikt? Iedere keer als ik inlog zit ik er niemand anders op. Ook is 'Pink' verdwenen.

Offline

 

#44 2006-12-12 18:16:56

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Chatkanaal voor Ordbok Lagom

Haha, ja ik heb de laatste tijd geen tijd meer gehad om erop te gaan, dus ik zou het niet weten.  Ik geloof wel dat Nijntje, die het allemaal opgestart heeft, nu ergens in Zweden de toerist aan het uithangen is en zich dus misschien niet meer bezighoudt met het kanaal...

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB