Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-10-06 19:03:41

lisawang
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-10-06
Bijdragen: 1

Wonen en werken in Zweden

Hoi, ik ben lisa. Ik wil naar Zweden werken en wonen. Wat zijn de regels van Nederlander naar Zweden?
Kan ik gelukkig een Nederlandse man die in Zweden woont vinden?
Thank you very much!

met vriendlijke groeten,
lisa

[edit: verplaatst naar nieuw topic - pieter]


Lisawang

Offline

 

#2 2006-10-06 19:42:01

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Welkom op dit forum, Lisawang!

Volgens mij moet je je als EU-burger gewoon bij de migratiedienst (Migrationsverket) registreren binnen de eerste drie maanden van je verblijf (zo lang mag je hier als 'toerist' verblijven) ofwel voor je naar hier komt.  Dat is in elk geval wat ik nu doe, maar ik blijf maar een jaar en mijn officiële woonplaats blijft wel in België dus dat is niet helemaal hetzelfde.  Maar anders kan je bij Migrationsverket waarschijnlijk wel meer informatie vinden.

Ik heb hier net het registratieformulier voor me liggen, en je kan je op verscheidene manieren registreren:

Als werknemer of zelfstandige (self-employed):
In dat geval moet je al werk/een zaak hebben en daarvan een bewijs voorleggen.

Als "person of adequate means":
Dit betekent dat je zelf over de nodige middelen beschikt om je hier te kunnen onderhouden.  Je hebt dan een certificaat nodig dat bewijst dat je een ziekteverzekering hebt, en een bewijs dat je genoeg middelen/inkomen hebt.  Dat laatste blijkt (alleszins in mijn geval) niet erg veel voor te stellen: ik verklaar schriftelijk dat mijn ouders mij van geld voorzien zolang ik hier studeer en onderteken dat.  Maar misschien is het anders voor niet-studenten

Verder zijn er nog andere mogelijkheden, waaronder student, of echtgeno(o)t(e) of kind van een EU-burger die hier om een van de andere redenen verblijft...

In elk geval heb je ook een kopie van je paspoort of identiteitskaart nodig.

Ik hoop dat dit je helpt, aan een Nederlandse man kan ik je niet helpen tongue

Pieter

Offline

 

#3 2006-11-25 08:47:29

Hellen
Gast

Re: Wonen en werken in Zweden

maar waarom wil je een Nederlandse man ?
... de zweedse zijn zeker niet te versmaden wink)

Groetjes van een singel in Zweden...

 

#4 2006-11-27 16:38:50

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Ja en die mannen kan je vast vinden op www.mötesplatsen.se , want ik ben daar als man al hele leuke dames tegengekomen.


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#5 2006-11-27 20:32:33

hellen
Gast

Re: Wonen en werken in Zweden

Nee, ik sta niet ingeschreven op een internet date site...

''lange'' leuke naam...hmm
ha ha .. ja dat is wel een beetje een handicap, de mannen hier zijn niet zo lang.. ik zelf ben 186, en dat is al gauw groter dan de gemiddelde Zweedse man wink

 

#6 2006-11-27 23:01:36

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Haha, Nederlandse zeker? big_smile

Maar niets tegen lange mensen hoor, ik ben namelijk zelf 1,97m... (en geen Nederlander!)

Offline

 

#7 2006-11-28 00:16:36

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Wonen en werken in Zweden

oh help, dat is echt wel groot zeg... smile

Offline

 

#8 2006-11-28 02:03:17

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Ja, maar je leert snel je te bukken als je door een deur gaat en verder is het vaak wel handig.

Oeps, van afdwalen gesproken...  Als de moderatoren dat maar niet zien wink

Nuja, nu we toch afgedwaald zijn, Lange, hoe lang ben jij dan eigenlijk?

Offline

 

#9 2006-11-28 06:21:39

Hellen
juniorlid/juniormedlem
Uit: Skåne-Blekingen
Geregistreerd: 2006-11-27
Bijdragen: 2

Re: Wonen en werken in Zweden

Ja.. ik ben Nederlandse...
lang zijn, ok er zijn nadelen, maar ik geniet meer van de voordelen.
Och.. afdwalen.. we zitten nu op het ''niet taal'' stukje..
en ik zal het niet verder vertellen wink

Offline

 

#10 2006-11-28 16:04:51

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

We verschillen maar 1 cm in jouw voordeel dan Pieter en wat die deuren betreft klopt ook in Zweden viel me dat op dat van vooral de oude huizen de deuren nogal laag zijn , gelukkig heb ik dat niet ontdekt door er tegen aan te lopen.
Op mijn website staat daar nog een leuke foto van die ik dit jaar heb laten nemen door mijn neefje toen we rond de poolcircel aan het wandelen waren en bij mensen in huis zaten , ga hier maar eens kijken bij Arctic Circle March 2006       
http://home.planet.nl/~mrbig000/Mijn%20 … chten.html


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#11 2006-11-28 16:11:22

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Haha, leuke foto. Man zonder hoofd.

Offline

 

#12 2006-11-28 18:11:12

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Nu moet ik wel toegeven dat die 97 een afronding is, het is waarschijnlijk maar 96.5 of 95.6, dus het is zelfs geen centimeter smile

Offline

 

#13 2006-11-28 19:17:37

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Nou ja ik bedoel maar we zijn aardig aan de maat.
Een centimetertje meer of minder dan ook niet meer uit.


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#14 2006-11-28 20:20:29

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Nee, van daar beneden ziet toch niemand het verschil big_smile

Offline

 

#15 2006-11-29 17:21:16

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Dat klopt helemaal en de meeste mensen die ik ken zijn allemaal kleiner dan mij och förresten mina svenska vänner också.


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#16 2006-12-14 11:06:01

Nicky
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-14
Bijdragen: 7

Re: Wonen en werken in Zweden

Hoi Lisa, Ik ben zelf net naar zweden geëmigreerd en kwam er dus achter dat sinds een paar maanden de regelgevingen zijn veranderd. Met de EU nu, mag iedere ingezetene van europa ook gewoon in Zweden wonen en werken, er is puur alleen nog een meldings plicht. Deze website kan je misschien ook verder helpen--> http://www.zwedenemigratie.nl/ daar staan handige checklisten op enzo, alhoewel veel informatie dus niet meer upto date is na die EU aanpassing.

Een Nederlandse man, tja, ik ben zelf toch voor een zweedse gegaan tongue. Ik heb een zweedse vriend, en met zijn hulp leer ik de zweedse taal nog beter, en hij helpt me met mn draai vinden hier. (Maar inderdaad, groot is ie niet, net zo lang als mij.. 1,65m ^^)

In ieder geval heel veel succes met de grote stap.

Offline

 

#17 2006-12-14 11:49:40

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Ik woon nu ruim acht jaar in Zweden en denk erover om de Zweedse nationaliteit aan te vragen. Dit eigenlijk alleen maar omdat het zo lastig en duur is om het Nederlandse paspoort om de vijf jaar te vernieuwen (vooral als je niet in een van de grote steden woont). Ik weet eigenlijk niet of mijn Nederlandse nationaliteit daarmee vanzelf vervalt. Weet iemand dat?

Offline

 

#18 2006-12-14 12:26:23

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Ik vond hier zelf al wat over (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbele_nationaliteit).

Offline

 

#19 2006-12-15 21:20:18

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Wonen en werken in Zweden

Margo schreef:

Ik ... denk erover om de Zweedse nationaliteit aan te vragen. Ik weet eigenlijk niet of mijn Nederlandse nationaliteit daarmee vanzelf vervalt. Weet iemand dat?

Het hangt van de omstandigheden af. De Zweedse overheid maakt er geen probleem van, maar voor de Nederlandse overheid moet je op het moment dat je je Zweedse nationaliteit verkrijgt, getrouwd zijn met iemand van de nieuwe nationaliteit, anders ben je je Nederlandse nationaliteit kwijt. (Dat vergaten ze zo'n vijf jaar geleden, toen de dubbele nationaliteit überhaupt toegestaan werd, er even bij te vermelden, waardoor ik opeens geen Nederlander meer mocht zijn.) Een andere mogelijkheid is dat je al voor je achttiende een aantal jaar in het nieuwe land (Zweden) gewoond hebt.

Deze informatie moet je natuurlijk geheel op eigen risico gebruiken...

Offline

 

#20 2006-12-15 21:32:08

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Bedankt Mark. Nou ben ik met een Zweed getrouwd, dus heb ik geluk. Maar ik had al besloten dat ik zelfs (indien nodig) de Nederlandse nationaliteit zou willen opgeven om van al dat paspoortengedoe af te zijn. Wel jammer voor je. Het Nederlandse paspoort gaf me overigens in verschillende landen problemen met zowel mijn voor als achternaam. Een roepnaam kennen ze nergens lijkt het wel. En als vrouw blijft altijd je meisjesnaam in het paspoort staan. Ik kreeg bijvoorbeeld problemen in het ziekenhuis, als ik me voorstelde als x.y. en in mijn paspoort staat a.b.

Offline

 

#21 2006-12-15 21:38:35

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Wonen en werken in Zweden

Margo schreef:

Wel jammer voor je.

Ach, dat valt wel mee. Zo hoefde ik deze herfst in elk geval maar één keer naar de stembus...

Offline

 

#22 2006-12-15 23:44:39

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Jullie "hoeven" toch helemaal niets?  Of vergis ik mij?  Wij hebben stemplicht, om de 4 jaar voor België, om de 5 jaar voor Vlaanderen en Europa en om de 6 jaar voor gemeenten en provincies tongue

Hoe zit het daar trouwens, hebben jullie al een nieuwe regering?  Het nieuws ontgaat me nogal vaak sinds ik in Zweden zit...

Offline

 

#23 2006-12-16 12:41:28

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Wonen en werken in Zweden

pieter schreef:

Jullie "hoeven" toch helemaal niets?

Je hebt gelijk, maar morele plichten zijn ook plichten...

pieter schreef:

Hoe zit het daar trouwens, hebben jullie al een nieuwe regering?  Het nieuws ontgaat me nogal vaak sinds ik in Zweden zit...

Dat we hier in Zweden al een nieuwe regering hebben, kan je niet ontgaan zijn. Hoe ver ze in Nederland al zijn, weet ik niet, maar over het algemeen duren de regeringsformaties daar erg lang.

Offline

 

#24 2006-12-16 13:46:33

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Mark, ben je nog gehuldigd toen je de Zweedse nationaliteit kreeg? Dat doen ze namelijk in onze stad. Ieder jaar op de Nationale Feestdag, wordt er een heleboel georganiseerd voor de nieuwe burgers van het jaar. Dit wordt afgesloten met een publieke huldiging in het openluchttheater waar men één voor één naar voren wordt geroepen om een diploma (?) te ontvangen. Hierna wordt men toegezongen. Ik zie hier nogal tegenop.

Offline

 

#25 2006-12-16 16:20:19

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

Even over de nieuwe regering in Nederland , ze zijn er nog steeds niet uit maar de onderhandelingen tussen CDA , Pvda en SP zijn vastgelopen omdat CDA en SP teveel met hun programma verschilde en CDA niet teveel wilde toegeven.
Nu wordt er gekeken tussen een combinatie van weer CDA , Pvda en de kleinere CU ( Christen Unie verdubbelde hun zetels in de kamer van 3 naar 6).
Dus het is nog steeds afwachten geblazen maarja voor degene die buiten Nederland wonen is dat toch niet echt interresant denk ik.
Dit was in iedergeval een kleine update.


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB