Jullie forumbeheerder heeft het erg druk gehad de laatste tijd, onder meer vanwege de voorbereiding voor een Luciaviering in Rotterdam op 10 december. Geïnteresseerde Zwederlanders zijn van harte welkom.
Plaats: Paradijskerk, Nieuwe Binnenweg 25, Rotterdam - tram lijn 4, metro station Eendrachtsplein.
Tijd: zondag 10 december, 16:00.
Toegang: volwassenen €10, kinderen €5, inclusief glögg (bisschopswijn) en luciagebak.
Meer info: zweedsekerk.nl (klik Nederlands, Laatste nieuws of Svenska, på gång), of klik hier.
Laatst bewerkt door hankwang (2006-12-03 21:17:15)
Leuk om Zweden zo'n manier te promoten! Onze dochter gaat deze week trouwens ook als Lucia optreden voor de vereniging van gepensioneerden, en onze zoon is daarbij een van de sterrenknaapjes (stjärngosse). Veel succes in ieder geval!
Weet iemand trouwens waar je in Stockholm moet zijn om de Lucia-activiteiten mee te maken (behalve Skansen dan)?
Hier is een hele lijst met Lucia-vieringen in Stockholm: http://www.stockholmtown.com/Event/Even … gories=102
Bedankt!
Sankta Lucia wordt toch op de 13 December geviert , en voor de mensen die zich nu afvragen wat voor feest dit is .
Sankta Lucia is het lichtfeest ter ere van de heilige Lucia ( oorspronkelijk viering van de kortste dag )
Ja, het klopt dat de Luciadag de 13e december is. Maar koren doen hun Lucia-optredens niet alleen óp, maar ook rond die datum. Het koor waar mijn kinderen op zitten begint er morgen (7 dec.) mee.
Dat zou ik waarschijnljk ook zijn , maar ja geen kinderen en ook niet woonachtig in Zweden en zelf ga ik niet met kaarsjes op mijn hoofd lopen , zou trouwens ook een beetje gek staan.
Veel plezier tijdens deze dagen.
Hier wordt wel gediscussieerd over de onrechtvaardigheid tegenover jongens, die geen Lucia kunnen zijn. Maar ja, dan moet de Jultomte ook een vrouw kunnen zijn.
Trouwens 'den Holländska tomten' is ook per boot in Stockholm aangekomen en heeft een wandeling naar de Nederlandse ambassade gemaakt. Ik vraag me af wat onze goede Sint van zijn Zweedse titel vindt.
*gelach* ik heb hem ook getroffen,. bij mijn nederlandse les. ok, niet sinterklaas maar onze lerares was "zwarte Piet", het was heel leuk, zij was ook heel goed
Margo schreef:
Hier wordt wel gediscussieerd over de onrechtvaardigheid tegenover jongens, die geen Lucia kunnen zijn.
Hehe, dat is achterhaald hoor. Ik ben vorig jaar Lucia geweest
Met 3 vrouwelijke "stjärngossar"...
Jimmy
Margo schreef:
Hoe is het gegaan met de Lucia-viering in Rotterdam?
Ging erg goed, maar ik geloof dat er geen forumlezers van de partij waren. Donderdagavond hebben we nog een Luciatåg bij een bedrijfsfeest in Amsterdam, dus de ljusklara hägring en gläns över sjö och strand zijn nog niet voorbij.
Zo, dat hebben we ook gehad. Als er nog mensen zijn in de omgeving Rotterdam die in het koortje zouden willen meezingen, dan houd ik me aanbevolen. Eigenlijk zouden we onder de alten, tenoren èn bassen wat versterking goed kunnen gebruiken, want we zijn eigenlijk een beetje te klein. Het koor zingt niet alleen kerkmuziek, maar ook Zweedse volksmuziek zoals "vårsånger" (sköna maj, välkommen till vår bygd igen; uti vår hage där växa blå bär, enzovoorts). De repetities zijn onregelmatig op dinsdagavonden in Rotterdam.
Laatst bewerkt door hankwang (2006-12-16 22:10:51)
hankwang schreef:
Het koor zingt niet alleen kerkmuziek, maar ook Zweedse volksmuziek zoals "vårsångar" (sköna maj, välkommen till vår bygd igen; uti vår hage där växar blå bär, enzovoorts).
Niet om vervelend te doen, maar "vårsång" heeft als meervoud "vårsånger", en "Uti vår hage" gaat verder met "där växa (of, modern, växer) blå bär".
Overigens zou ik graag meezingen, maar de afstand steekt daar een stokje voor. Hier in Uppsala is trouwens aan koren uiteraard geen gebrek ("Sveriges körtätaste stad"). Ik heb zelf net (afgelopen zondag) een Luciaconcert in de Dom achter de rug, met drie koren.
Mocht je om muziek verlegen zitten, laat het me weten!