Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-12-07 12:34:17

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

snabb rättning av de svenska "husreglerna"

- här kommer en något förbättrad version av de svenska reglerna. "Husregler" är satt inom situationstecken då detta ord egentligen inte finns på svenska, det förstås dock av alla. Kan tänkas att det fortfarande finns små fel/konstigheter i texten men i dess nuvarande tillstånd är den bättre än originalet. Ta det inte som kritik utan bara som hjälp.

----

Forum info
Välkommen till det svensk-nederländska forumet.
"Husreglerna"

    * Diskussioner i forumen måste ha något att göra med det svenska språket ur en nederländsk synvinkel eller det nederländska språket ur en svensk synvinkel.
    * Uppför dig. Inga personliga attacker, inga förolämpningar eller stötande uttalanden, inga personuppgifter utan tillstånd, inga spam.
    * Försök att hålla dig till ämnet och språket i varje forum.
    * Moderatorerna kan redigara eller radera dina inlägg, och har rätt att stänga av dig om du inte följer reglerna (missbrukar sajten).

Frågor & svar

Hur översätter man XYZ till eller från svenska?
    Kolla först, innan du ställer en fråga i forumet, om du kan hitta svaret i online ordboken eller sv-ne översättningsmaskinen.
Får jag annonsera ut min verksamhet (till exempel privatundervisning)?
    Om verksamheten har något att göra med att lära  sig svenska eller nederländska så får du en enda gång lämna ett kort meddelande i ett lämpligt forum. Om du vill göra någon uppmärksam på din verksamhet så får du kontakta personen genom e-post.
Får jag lämna länkar till andra webbplatser?
    Ja, om de är relevanta för diskussionen. Inlägg som ser ut som reklam (skräppost, spam, se även ovan) uppskattas ej och kan leda till att du blir utstängd.
Kan jag ändra mina egna inlägg?
    Inloggade användare kan ändra sina egna inlägg. Detta är möjligt upp till en vecka efter inläggets originaldatum. Om ändringen är gjord mer än en halvtimme efter originalinlägget så kommer det att visas vid inlägget.
Varför måste jag införa en bokstavkod?
    Det är ett försvar mot spammare som försöker att skriva tiotals inlägg automatiskt till andra webbplatser. Det är bara för icke-inloggade användare som vill skriva ett inlägg eller som vill registrera sig. Stora och små bokstäver i koden gör ingen skillnad. Om du av någon anledning inte kan läsa koden, så kan du mejla mig och förklara situationen på obforums (-at-) lagom (-punkt-) nl.

    OBS! du måste tillåta cookies (se vidare) i din webbläsare, både för bokstavskoden och inloggning efter registration.

    Statistik: mellan den 22 maj och den 17 augusti 2006 har försökts att lämna 1798 spammeddelanden: omkring 20 per dag. Bokstavkoden ("Captcha") infördes den 25 maj efter de första 97 och har blockerat alla försök därefter.
Vad händer med min e-postadress?
    Jag kommer aldrig att använda din epostadress för skräppost. Du kan själv avgöra hur mycket information du visar för andra användare och om andra användare får kontakta dig via epost. Detta sker på egen risk.

    Jag kommer bara att ge din epostadress till andra om detta är nödvändigt i samband med missbruk eller under anfordran från myndigheter.
Vilka personuppgifter lagras? Vad är cookies?
    Om du registrerar dig på forumet så kopplas personuppgifterna som du ger till dina bidrag på forumet. Det är självkart. Även ditt IP-adress blir sparad. Cookies [wikipedia] används för att kunna veta med vilket namn du är inloggad, och vilken bokstavskod du måste uppge vid registration eller postandet anonyma inlägg.
Hur funkar det med upphovsrätten/copyright?
    Genom att skriva ett inlägg ger du ditt tillstånd till att detta visas på forumet på obestämd tid. Du behåller själv rätten att använda dina bidrag utanför forumet. Du har själv ansvaret för vad du skriver. Självklart bör du inte lämna inlägg som du inte själv är författare till (bortsett från korta citat).   
Kan jag byta forumspråket utan att logga in?
    Ja, genom webbläsarinställningarna:

        * I Opera: tools/preferences/general/language/Details
        * I Firefox: edit/preferences/general/languages

    Om svenska [sv] kommer före nederländska [nl] i listan, så blir forumspråket svenska. Om varken nl eller sv finns i listan så blir det engelska.

Offline

 

#2 2006-12-07 22:40:53

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

JosefinL schreef:

* Moderatorerna kan redigara eller radera dina inlägg

Det ska väl vara "redigera" eller hur?

Offline

 

#3 2006-12-08 08:27:55

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

Jag tycker att det är mycket bra att du har kollat den svenska texten och att det är roligt att fler svenskar har blivit medlem i forummet!

Offline

 

#4 2006-12-08 10:52:44

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

stämmer Pieter! Det gick lite väl fort; när jag är tillbaka i Sverige (ganska snart... 18/12) ska jag ga igenom texten lite nogrannare smile

Offline

 

#5 2007-01-14 02:40:08

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

Een beetje laat, maar toch erg bedankt, Josefin! smile

Offline

 

#6 2007-01-16 10:04:33

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

graag gedaan smile ben alleen blij dat ik iets kan doen smile

Offline

 

#7 2007-01-16 10:12:14

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

---- här kommer förresten version två; jag har rättat några saker som inte var fel utan jag tyckte bara att jag hade en 'bättre' variant. Man kan alltid  omformulera allting, beroende på hur man vill uttrycka saker, men jag tror att det nu inte ska finnas några grammatiska fel eller andra 'konstigheter'...


Forum info
Välkommen till det svensk-nederländska forumet.
"Husreglerna"

    * Diskussioner i forumen måste ha något att göra med det svenska språket ur en nederländsk synvinkel eller det nederländska språket ur en svensk synvinkel.
    * Uppför dig. Inga personliga attacker, inga förolämpningar eller stötande uttalanden, inga personuppgifter utan tillstånd, inga spam.
    * Försök att hålla dig till ämnet och språket i varje forum.
    * Moderatorerna kan redigara eller radera dina inlägg, och har rätt att stänga av dig om du inte följer reglerna (missbrukar sajten).

Frågor & svar

Hur översätter man XYZ till eller från svenska?
    Kolla först, innan du ställer en fråga i forumet, om du kan hitta svaret i online ordboken eller sv-ne översättningsmaskinen.
Får jag annonsera ut min verksamhet (till exempel privatundervisning)?
    Om verksamheten har något att göra med att lära  sig svenska eller nederländska så får du en enda gång lämna ett kort meddelande i ett lämpligt forum. Om du vill göra någon uppmärksam på din verksamhet så får du kontakta personen genom e-post.
Får jag lämna länkar till andra webbplatser?
    Ja, om de är relevanta för diskussionen. Inlägg som ser ut som reklam (skräppost, spam, se även ovan) uppskattas ej och kan leda till att du blir utstängd.
Kan jag ändra mina egna inlägg?
    Inloggade användare kan ändra sina egna inlägg. Detta är möjligt upp till en vecka efter inläggets originaldatum. Om ändringen är gjord mer än en halvtimme efter originalinlägget så kommer det att visas vid inlägget.
Varför måste jag införa en bokstavkod?
    Det är ett försvar mot spammare som försöker att skriva tiotals inlägg automatiskt till andra webbplatser. Det är bara för icke-inloggade användare som vill skriva ett inlägg eller som vill registrera sig. Stora och små bokstäver i koden gör ingen skillnad. Om du av någon anledning inte kan läsa koden, så kan du mejla mig och förklara situationen på obforums (-at-) lagom (-punkt-) nl.

    OBS! du måste tillåta cookies (se vidare) i din webbläsare, både för bokstavskoden och inloggning efter registration.

    Statistik: mellan den 22 maj och den 17 augusti 2006 har försökts att lämna 1798 spammeddelanden: omkring 20 per dag. Bokstavkoden ("Captcha") infördes den 25 maj efter de första 97 och har blockerat alla försök därefter.
Vad händer med min e-postadress?
    Jag kommer aldrig att använda din epostadress för skräppost. Du kan själv avgöra hur mycket information du visar för andra användare och om andra användare får kontakta dig via epost. Detta sker på egen risk.

    Jag kommer bara att ge din epostadress till andra om detta är nödvändigt i samband med missbruk eller under anfordran från myndigheter.
Vilka personuppgifter lagras? Vad är cookies?
    Om du registrerar dig på forumet så kopplas personuppgifterna som du ger till dina bidrag på forumet. Det är självkart. Även ditt IP-adress blir sparad. Cookies [wikipedia] används för att kunna veta med vilket namn du är inloggad, och vilken bokstavskod du måste uppge vid registration eller postandet anonyma inlägg.
Hur funkar det med upphovsrätten/copyright?
    Genom att skriva ett inlägg ger du ditt tillstånd till att detta visas på forumet på obestämd tid. Du behåller själv rätten att använda dina bidrag utanför forumet. Du har själv ansvaret för vad du skriver. Självklart bör du inte lämna inlägg som du inte själv är författare till (bortsett från korta citat).   
Kan jag byta forumspråket utan att logga in?
    Ja, genom webbläsarinställningarna:

        * I Opera: tools/preferences/general/language/Details
        * I Firefox: edit/preferences/general/languages

    Om svenska [sv] kommer före nederländska [nl] i listan, så blir forumspråket svenska. Om varken nl eller sv finns i listan så blir det engelska.

Offline

 

#8 2007-01-17 10:22:01

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

Oef, weer een nieuwe versie. smile Het was makkelijker voor me geweest als je de wijzigingen had gemarkeerd, maar ik ga  hem naast de vorige versie leggen.

Om varken nl eller sv finns i listan så blir det engelska.

Dat is niet correct. Internet Explorer en zoekmachines krijgen de Nederlandse versie. De Engelse weergave had ik ooit gemaakt toen ik om een Engelstalig forum om commentaar op deze site had gevraagd, en het soort mensen dat zulke forums leest gebruikt toch geen IE. Een van de commentaren was: "Your color scheme is crazy!!". smile Ik vond het zelf wel gezellig, van dat blauw/geel. Beduidend leesbaarder in elk geval dan de standaardkleurenschema's met piepkleine lichtgrijze lettertjes op een donkergrijze achtergrond of piepkleine donkergrijze lettertjes op een lichtgrijze achtergrond.

Offline

 

#9 2007-01-17 19:01:10

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: snabb rättning av de svenska "husreglerna"

Aangezien dit begint af te dwalen (mijn schuld): voortzetting in Woordenboek -> Vormgeving site

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB