Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2007-01-28 18:16:27

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

In België is dat al heel lang zo, ik denk niet dat het direct iets met terrorisme te maken heeft.  Maar het lijkt me gewoon handiger: stel dat je één of andere overtreding begaat en ze willen je een boete geven, maar je hebt geen identiteitskaart op zak, hoe bewijs je dan wie je bent?  Of als er iemand een ongeluk heeft of zo, dan weten ze zo tenminste wie het is.

Wie het niet gewoon is zal het misschien als een beperking van zijn vrijheid ervaren.  Ik heb er persoonlijk geen probleem mee, ik doe het in Zweden ook (anders heb ik ze toch weer niet op zak op het moment dat de kassierster in Systeembolaget erom vraagt).  Het is gewoon één van die vele kaarten in mijn portefeuille, zoals je bankkaart e.d. ...

Offline

 

#27 2007-01-28 18:33:02

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

Hoe dan ook blijk het dat de invoering van de id-plicht hier voornamelijk heeft geleid tot een verhoging van boetes voor roodlichtfietsers en een massale toename van aangiftes van vermissing van id-bewijzen.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/64137

Offline

 

#28 2007-01-28 21:01:41

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

Tja, gewoon je identiteitskaart in je portefeuille stoppen zou ik zeggen, die neem je toch ook altijd mee... (En je licht aandoen als je fietst...)

Offline

 

#29 2007-01-28 21:50:07

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

En stoppen voor een rood stoplicht.

Offline

 

#30 2007-01-29 00:18:36

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

...tenzij je net als ik geen ID-kaart hebt, maar een GROOT paspoort... wat niet zo handig mee te nemen is! Eigenlijk denk ik er ook nooit aan om het mee te nemen, maar een rijbewijs geldt toch ook?

ohja, en het oude sofinummer heet tegenwoordig BSN (Burger Service Nummer)... volgens mij...

Offline

 

#31 2007-01-29 11:19:06

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

Is het dan mogelijk om geen ID-kaart te hebben?  Vreemd, in België krijg je die automatisch zodra je 12 jaar bent...  Tegenwoordig heeft ze nog de grootte van een bankkaart.  De hele tijd met een paspoort rondlopen is inderdaad wel minder handig...

Offline

 

#32 2007-01-30 01:20:46

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

BSN? sinds wanneer? ik woon hier pas 2,5 jaar en ik heb alleen maar van Sofinummers gehoord. maar je moet je elke dag iets nieuws leren, hé?

in principe vind ik het niet zo erg om altijd en ID-kaart bij me te hebben, ik werd een paar maanden geleden gestopt door de politie vanwege fietsen zonder verlichting (ja ik weet het pieter, het was gewoon fout en ik verdiende mijn straf van eur20) en zij accepteerden mijn zweedse rijbewijs als legitimatie ook hadden zij dat niet moeten doen. maar ik vind het toch erg dat de politie iemand kan stoppen omdat hij/zij er verdacht uitziet om een boete te geven, zeker omdat het komt vanwege het feit dat hij/zij zwart haar en bruine ogen heeft en dat houdt mevrouw verdonk niet zo veel van!

Offline

 

#33 2007-01-30 08:02:00

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

slewg schreef:

Ik vind dat ik mijn SoFi-nummer uit mijn hoofd móet kennen omdat het zo vaak gevraagd wordt.

Dat is dan misschien veranderd, ik heb al lange tijd niet meer in Nederland gewoond. Vroeger moest je het SoFi-nummer invullen bij een nieuwe baan of op je belastingformulier, maar je hoefde nergens 'op te zeggen'. Dus ik was verbaasd dat toen ik in Zweden kwam dat je persoonnummer opgevraagd wordt bij de dokter/tandarts; zelfs als je erg ziek of gewond bent en je wordt door de ambulance opgehaald; bij de bank, bij het verlengen van een bibliotheekboek; bij het aangaan van abonnementen; op je zwemkaart; verzekeringen; autoregistratie; bij het bestellen van sommige spullen; bij het doen van cursussen en op de scholen van de kinderen; en ga zo maar door. (Ik weet niet of de begrafenisondernemer de overledene om het persoonnummer vraagt, 'och de fyra sista?', maar ik zou er niet gek van opkijken!).
Voordelen heeft het persoonnummer natuurlijk ook. Het is gemakkelijk te onthouden zoals je zelf al zei. En in Zweden kun je ontzettend gemakkelijk je naam veranderen als je dat zou willen. Veel mensen doen dat ook. In Nederland is dat een ontzettend gedoe en ook duur en je moet er een heel goede reden voor hebben, omdat je via je naam geregistreerd bent. Als ik het goed heb moet de Koningin het zelfs goedkeuren (maar dat is misschien nu ook niet meer zo).
Ik geloof dat er in Nederland een weerstand tegen het hebben van een nummer bestaat, omdat wij de tweede wereldoorlog meegemaakt hebben. Als een systematische vijand beslag legt op de gegevensbestanden is iedereen die deze wil 'uitroeien' erg gemakkelijk te vinden.
Wanneer heb je tegenwoordig eigenlijk je SoFi nummer nodig?

Offline

 

#34 2007-01-30 10:09:30

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

slewg schreef:

maar ik vind het toch erg dat de politie iemand kan stoppen omdat hij/zij er verdacht uitziet om een boete te geven, zeker omdat het komt vanwege het feit dat hij/zij zwart haar en bruine ogen heeft en dat houdt mevrouw verdonk niet zo veel van!

Dat is waar, maar dat heeft meer met racisme te maken dan met identificatieplicht.  Als die persoon zijn ID-kaart bij zich heeft zal hij trouwens wel geen boete krijgen, veronderstel ik.  In België heb ik zoiets nog nooit gehoord, niet dat er in België geen racisten zouden zijn, maar dit is niet de bedoeling van de identificatieplicht (gewoon controleren of iemand zijn ID-kaart bij heeft om het te controleren) en ik denk dat onze politiediensten al werk genoeg hebben zonder dat ze dat soort dingen gaan doen smile

Maar het is een kwestie van gewoonte en van interpretatie denk ik.

@Margo: Het lijkt me ook gewoon geen leuk idee om tot een nummer gereduceerd te worden, dat mensen meer geïnteresseerd zijn in je nummer dan in je naam, maar het heeft natuurlijk heel veel praktische voordelen...  In elk geval is  het goed dat het maar één nummer is, in België krijg je overal een ander nummer (rijksregisternummer, bij de bank, aan de universtiteit enz.)

Offline

 

#35 2007-01-30 17:51:04

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

Het BSN-nummer is vanaf 2007 ingevoerd. Als je wat meer erover wilt lezen:
http://www.programmabsn.nl/veelgestelde … gen/?cat=2

Wat betreft het paspoort of een ID-kaart:
In een groot aantal Europese landen kan je een Nederlandse identiteitskaart gebruiken. Maar voor andere landen (m.n. buiten de EU) is een paspoort nodig. De reden dat ik een paspoort heb is dus omdat ik het nodig had voor mijn reis.

Op deze site kan je kijken als je zou willen weten in welke landen een NL-se ID-laart geldig is: http://www.reiderland.nl/index.php?sima … ontsize=11

groeten,

Petra

Offline

 

#36 2008-05-26 23:36:02

Prawo
Gast

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

slewg schreef:

... Als die persoon zijn ID-kaart bij zich heeft zal hij trouwens wel geen boete krijgen, veronderstel ik.

Per 1 juni 2008 is er in België een wijziging van de vreemdelingenwet van kracht. Dan wordt eindelijk Richtlijn 2004/38/EG geïmplementeerd (wat al op 30 april 2006 had gemoeten!).
Het gaat om de Wet tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.

Daarin is opgenomen dat EU burgers en hun familieleden een boete van € 200 gaan betalen als ze zonder geldig paspoort of geldige identiteitskaart, zonodig voorzien van een visum naar België gaan of er verblijven.
Ook het niet spontaan tonen van deze documenten wordt beboet.

§ 2. De vreemdeling is verplicht om zowel bij het binnenkomen als bij het verlaten van het Rijk uit eigen beweging zijn reisdocumenten te tonen.
§ 3. Een administratieve geldboete van 200 euro kan door de minister of zijn gemachtigde worden opgelegd aan de vreemdeling die de verplichting bedoeld in § 1 niet naleeft.
...
De beslissing waarbij de administratieve geldboete wordt opgelegd is onmiddellijk uitvoerbaar, niettegenstaande hoger beroep.

Art. 22. In artikel 41 ...:
2° ...: geldboete van 200 euro

Ik vraag me af wat de boete is voor Belgen die geen identiteitskaart kunnen tonen.


Let op.

In bijv. Nederland geldt het rijbewijs ook als identiteitsbewijs. In België is dat niet zo.

 

#37 2008-05-27 09:13:11

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

Je kunt een wet ook te streng intepreteren.

"De vreemdeling is verplicht om zowel bij het binnenkomen als bij het verlaten van het Rijk uit eigen beweging zijn reisdocumenten te tonen."

Dit betekent niet dat je elke keer dat je de grens passeert met je paspoort moet zwaaien, het betekent zelfs niet dat je dat alleen maar hoeft te doen als er een douane of politie staat.

In het Schengenverdrag zijn routinematige grenscontroles tussen de verdragslanden opgeheven en zijn er alleen nog steekproefgewijze controles. Dit betekent ook dat je niet meer zomaar je pas hoeft te laten zien.
Wat de wet hier waarschijnlijk bedoelt is, dat als een politie je om je id vraagt bij een steekproefgewijze grenscontrole, dat je dan uit eigen beweging je id moet laten zien. Je mag best zeggen dat die onder in je bagage ligt en dat je even moet zoeken en je mag natuurlijk ook eerst om de politielegitimatie vragen.

Verder geldt deze bepaling alleen voor vreemdelingen, dus als je duidelijk kunt maken dat je geen vreemdeling bent, dan hoef je geen reisdocument te laten zien.

In Nederland is een paspoort geen reisdocument en wordt niet overal als id geaccepteerd, maar wel door de politie in het kader van de algemene indentificatieplicht.
Dit betekent dat bij een grenscontrole een rijbewijs niet geldt als ID, maar als het een grenscontrole tussen twee schengenlanden is, kun je met een rijbewijs wel aantonen dat je Nederlander bent en dus niet verplicht bent om je reisdocumenten te tonen.

Verder hebben Notarissen en banken allemaal eigen regels over wat ze als ID bewijs accepteren en kan het handig zijn om van te voren te vragen wat je nodig hebt (Buitenlands paspoort geldt niet bij een notaris)

Verder weten de meeste ambtenaren ook niet precies wat de regels zijn en dan helpt het vaak om heel erg overtuigd van je gelijk te zijn en dat ook overtuigend te brengen, dan geloven ze je vaak wel.
Ik had laatst een discussie met een Zweedse agent of ik met een Nederlands rijbewijs in Zweden mag blijven rondrijden en ik wist hem te overtuigen zonder dat hij het zelf wilde controleren.( Het mag trouwens, totdat mijn rijbewijs verloopt, en dan moet ik een Zweeds rijbewijs aanvragen).

Offline

 

#38 2008-05-27 16:19:34

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

harry73 schreef:

In Nederland is een paspoort geen reisdocument en wordt niet overal als id geaccepteerd, maar wel door de politie in het kader van de algemene indentificatieplicht.

Pardon? Een paspoort is een reisdocument, en voor Nederlanders binnen Nederland een van de vier officieel erkende id-bewijzen (namelijk paspoort, identiteitskaart, rijbewijs en zo'n pasje voor niet-EU-immigranten met verblijfsvergunning). In Zweden is een Zweeds paspoort wel een reisdocument, maar geen algemeen geldige ID binnen Zweden omdat er geen persoonnummer in staat.

Dacht ik.

Offline

 

#39 2008-05-28 09:24:14

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

hankwangPardon? Een paspoort [i schreef:

is[/i] een reisdocument, en voor Nederlanders binnen Nederland een van de vier officieel erkende id-bewijzen (namelijk paspoort, identiteitskaart, rijbewijs en zo'n pasje voor niet-EU-immigranten met verblijfsvergunning). Dacht ik.

Sorry je hebt helemaal gelijk. Ik wilde schrijven dat een rijbewijs geen reisdocument is redface

Offline

 

#40 2016-04-22 12:50:21

anmol77
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2016-04-22
Bijdragen: 1

Re: Folkbokförd, personnummer, sofinummer

maar een GROOT paspoort... wat niet zo handig mee te nemen is! Eigenlijk denk ik er ook nooit aan om het mee te nemen, maar een rijbewijs geldt toch ook?????

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB