Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-04-22 15:16:38

Jan
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-09
Bijdragen: 7

de finesses

Vrienden van het Noord-Germaanse woord;

Ik studeer nu toch al een paar jaar Zweeds en verslind aardig wat Scandinavische teksten, zowel literaire maar vooral taalwetenschappelijke. Af en toe is er eens een woord dat ik niet meteen begrijp, maar de context, cotext en eventueel het woordenboek springen een mens dan wel ter hulp.
Er is echter een serieuze kloof tussen mijn passieve en mijn actieve vaardigheden, en net die kloof wil ik in de loop van de komende maanden en jaren gaandeweg overbruggen. Dit forum biedt natuurlijk uitstekende mogelijkheden tot navragen, maar eigenlijk - en dit klinkt bijzonder melig - heb ik nood aan wat Zweedstaligen (dat mogen dus absoluut Finlandzweden zijn), Noren en - helaas in iets mindere mate - Deenstaligen in mijn contactlijst.
Gezien hier toch wat mensen zijn die het Nederlands onder de knie willen krijgen, leek dit me de aangewezen plaats om eens te vragen of er liefhebbers zijn. (een gelijkaardig bericht vind je hier)

Offline

 

#2 2007-04-22 18:11:41

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: de finesses

Dag,

Ik ben een Zweedse student Nederlands in Göteborg. Hier hebben we een "Zweeds-Nederlandse vereniging" die ontmoeten enkele keren per jaar. Misschien bestaat zo iets ook in Gent? We hebben ook een cafe in stat waar talenliefhebbers elkaar ontmoeten en in verschillende talen met (onbekende) mensen spreken. Dat is erg gezellig! Hopelijk kan je iets vinden.

Offline

 

#3 2007-04-22 18:29:31

Jan
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-09
Bijdragen: 7

Re: de finesses

Dat zou me verbazen, anders gingen we dat -binnen het beperkte groepje scandinavisten- wel geweten hebben. Af en toe hoor je in de binnenstad wel eens wat Zweeds praten, ga je met die mensen praten (op de verdwaalde toerist na allemaal Volvo-medewerkers), maar dat is eerder sporadisch.
Er zijn wel wat Finse conversatoriumstudenten, maar hun Zweeds is vaak bedroevend en mijn praktisch Fins beperkt zich tot "puhun vähän suomea; puhutko sinä englantia?".
Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Offline

 

#4 2007-04-26 16:23:26

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: de finesses

Ja, dat is jammer. Misschien moet je zelf iets oprichten... smile Een tandemprogramma of zoiets?

Offline

 

#5 2007-04-27 15:45:32

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: de finesses

Ik begrijp uit AnjaA's antwoord, dat jij uit Gent komt, zelf heb ik dat nergens kunnen lezen. In Rotterdam heb je een Zweedse zeemanskerk, die ook fungeert als ontmoetingsplaats voor Zweden in Nederland. Tijdens de openingstijden ben je welkom voor een praatje in het Zweeds en er zijn ook regelmatig grotere aktiviteiten waar je Zweeds kunt praten en andere contacten kunt opdoen (er is bijvoorbeeld een leesclubje).
Ik weet dat zowel Brussel als Antwerpen ook een Zweedse kerk hebben, die ongetwijfeld op dezelfde manier werken. Zoek ze eens op in het telefoonboek!
Verder heb je nog veel meer Zweedse of Zweeds georienteerde verenigingen (maar ook koren) waar je contact mee zou kunnen zoeken.

Succes (maar volgens mij is het niet zo moeilijk)

Offline

 

#6 2007-04-27 16:03:05

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: de finesses

harry73 schreef:

Ik begrijp uit AnjaA's antwoord, dat jij uit Gent komt, zelf heb ik dat nergens kunnen lezen.

Dat snapte ik eerst ook niet maar het staat op de pagina waar hij naar linkte smile

Offline

 

#7 2007-04-28 13:07:29

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: de finesses

De Zweedse zeemanskerk in Antwerpen is sinds een tijd opgedoekt en in de Noorse kerk ondergebracht, maar in Brussel bestaat die wel nog.

Er bestaat ook een Zweedse club voor Zweden en Zweedsgezinden: www.svenskaklubben.be waar je lid van kan worden en deelnemen aan activiteiten en ander leuks, waar je genoeg Zweeds zal horen! Nu maandag wordt er bijvoorbeeld Valborg gevierd en daar mag iedereen heen! kijk maar es op hun sajt!

Ook in Antwerpen is er een Zwedenclubje: Svesam die ook allerlei bijeenkomsten en activiteiten hebben.

En nog 1 belangrijke tip: als je zo graag je zweeds wil scherpstellen, hou je dan weg van Noren (en Denen) - anders praat je op de duur een Scandinavisch taaltje waarmee iedereen je weliswaar kan begrijpen, maar je kennis van het Zweeds gaat eraan ten onder, geloof me vrij!

Offline

 

#8 2007-04-28 13:09:41

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: de finesses

Het was trouwens niet moeilijk om uit te vissen waar ie vandaan kwam: Nederlandstalige Scandinavisten kunnen enkel van de UGent komen - de enige universitet in Vlaanderen waar je volwaardig Zweeds kan studeren.

Offline

 

#9 2007-04-28 15:18:39

Jan
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-09
Bijdragen: 7

Re: de finesses

Bedankt voor jullie respons. Ik zal die zaken 'ns bekijken.

Offline

 

#10 2007-05-02 21:20:06

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: de finesses

AnnaKarin schreef:

De Zweedse zeemanskerk in Antwerpen is sinds een tijd opgedoekt en in de Noorse kerk ondergebracht, maar in Brussel bestaat die wel nog.

Klopt, AnnaKarin, maar de Zweedse gemeenschap uit het Antwerpse komt er blijkbaar nog wel samen. Ze houden er trouwens ook af en toe een boekenruil en een TV/filmavond.

Tijdens de kerstmarkt heb ik er trouwens meer Zweden dan Noren gezien/gehoord!

Offline

 

#11 2008-07-07 10:56:31

Emmy Jansen
Gast

Re: de finesses

Hallo, Ik ben op zoek naar iemand die het leuk vind om een Zweeds boek te vertalen in het Nederlands. Het is een boek over een gestructureerde aanrakingsmethode die in Zweden in zorg en welzijn wordt gebruikt. Ik ben zelf docent in deze methode, maar helaas is het boek alleen in het Zweeds.
Dus ik ben op zoek naar iemand die dit graag zou willen doen. Ben jij die persoon of ken jij iemand die dit graag zou willen doen, neem dan contact met me op.

 

#12 2008-07-07 12:21:43

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: de finesses

Het lukt me niet via dit forum te mailen. Mail me graag op intodutch [at] gmail.com .

Laatst bewerkt door Margo (2008-07-07 13:20:49)

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB