Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-08-18 20:13:12

kraft
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-18
Bijdragen: 2

Holländska!

Hej! Jag hyser en stor kärlek för Holland och vill lära mig språket, är det nån
som vet hur man kan gå tillväga? Har letat på nätet men har bara hittat massa
distans kurser, Kan man flytta dit och bara plugga språket? Tacksam för hjälp.`
/Andreas

Offline

 

#2 2007-08-19 02:19:41

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Holländska!

Om du har pengar finns det många möjligheter. smile Du kan leta efter "NT2", jämförbar med "svenska för invandrare" i Sverige. Det finns många företag som har kurser som tar några veckor i heltid, eller mer än ett år med några timmar i veckan.

Offline

 

#3 2007-08-21 01:31:41

timothy
juniorlid/juniormedlem
Uit: göteborg
Geregistreerd: 2007-07-31
Bijdragen: 7
Website

Re: Holländska!

koepa boeckerna:
nederlands voor buitenlanders!
de delfste methode.
jag gick baada sfi i sverige och motsvarande kurs i nl med dessa boecker och det var saa mycket baettre. sfi i sverige var ett jaevla nedvaerderande skaemt. men i nl tar de det mycket serioesare med riktiga laerare och bra metoder. ta en vanlig nederlands voor buitenlanders kurs genom kommun naer du kommer dit. hoppas din erfarenhet blir lika bra som min. om du aer i naerheten av duivendrecht, det var daer jag gick. men jag har hoart av andra som gick andra staellen att de var ocksaa lika noejda. 
nu naer jag laeser din post om igen saa verkar det som du inte planerar att flytta naagon gaang snart. daa tycker jag du ska gaa en kurs paa universitetet eller folkhogskola. finns naagra olika runt om i sverige. och sen ska du kolla paa maanga nederlaendska film med engelsk eller svensk text och filmer med nederlaendska text ocksaa. och kolla paa nos journaal online, laesa nyheterna, dricka grolsch. aeta mycket hagelslag och pindakaas saa kommer det naturligt.

Offline

 

#4 2007-08-21 01:34:03

timothy
juniorlid/juniormedlem
Uit: göteborg
Geregistreerd: 2007-07-31
Bijdragen: 7
Website

Re: Holländska!

... en broodje kaassoufle met knooflooksaus.
echt lekker!!!

Offline

 

#5 2007-08-21 10:32:01

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Holländska!

Kolla också volksuniversiteit - i kommunerna i NL är köerna ofta långa till språkkurserna och då bör du veta att vi som EU-medborgare egentligen inte ens har rätt att gå dem (men ibland får man ändå tillåtelse av kommunen, om de är sjyssta). På kursverksamheter som Volksuniversiteit finns ofta många och bra kurser i nederländska, på lite olika nivåer och intensitet. Och ibland t o m indelade efter vilket land man kommer ifrån (en japan, en grek och en svensk har helt olika förutsättningar och stöter på helt olika problem vid inlärningen av nederländska).

Offline

 

#6 2007-08-25 13:10:19

Cor
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 11

Re: Holländska!

Hej,

As I'm interested in learning more about the Swedish language, could we possibly help eachother??  How about using skype and reading together Swedish and Dutch texts, discussing the pronounciation and the meaning. Texts could easily be found on the internet?? For the time being, English could be the intermediate language.


mvh,

Cor

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB