Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-04-03 00:10:14

maudelene
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-04-02
Bijdragen: 2

Utbytesstudent

Hejsan. Jag ska åka till Holland som utbytesstudent i slutet av april, och som ni säkert vet så hamnar man ju hos en familj. Jag har skrivit en hel del med killen som jag ska bo hos och dom verkar helmysiga. (Är alla holländare det btw? :))

Hursomhelst så vill jag ivf vilja ge dom en tack-för-att-ni-tar-emot-mig-present när jag träffar dom och jag skulle vilja att det är något som helst är lite typiskt svenskt. Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Något ni tror holländare uppskattar och som kanske anses lite ovanligt för dom. Det gör ju det hela roligare :) Jag hade tankar på en osthyvel men jag vet inte om det är något som dom redan använder eller kommer ha nytta av?

tack för all hjälp :)

Offline

 

#2 2008-04-03 00:31:05

doris
Gast

Re: Utbytesstudent

Osthyvel är ganska vanligt i Holland, iaf alla jag har hälsat på har haft sådana. Jag skulle satsa på ett litet paket med ätbara saker och då finns ju en hel del att välja på. Har också sett roliga kryddkit med recept på typiskt svenska rätter eller drycker, kolla på http://www.swedishtraditions.se. Går ju alltid kombinera med någon fin ljuslykta från typ Kosta Boda eller liknande!

 

#3 2008-04-03 07:25:01

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Utbytesstudent

Hej Maudelene, en osthyvel är så vanligt i Holland att de tror att de själv har uppfunnit den! I Holland har man däremot ingen vispar som man har här (de använder ballongvispar), och det kunde vara en present. I Holland känner man inte citronpeppar och fruktkrämer, som min holländska familj alltid uppskattade att få.

Offline

 

#4 2008-04-03 09:59:45

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Utbytesstudent

Citronpeppar finns i vissa mataffarer smile, sa kop inte det. Mina tips ar sill, lax, kanske fiskbullar om de gillar fisk.
Kramer som Margo namde, tex fromage, vaniljkram eller chokladpudding, mjukostar typ rakost, kraftost. Ljusstakar for varmeljus typ Orrefors, Boda........   

Lycka till med ditt val och valkommen till Holland smile



PS Sorry aao funkar ej pa min dator

Offline

 

#5 2008-04-03 10:36:40

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Utbytesstudent

Glöm inte en burk surströmming; alla nederländare(*) jag vet om som har smakat på det gillar det.

Andra förslag:
* Kanellbullar (kanske bättre om du bakar dem själv när du är där),
* kräftor med dill (tyvärr fel årstid och det är jobbigt att ta med frysvaror),
* Daimchoklad
* lingonsylt
* Kalles kaviar
* Abba laxkaviar (de där små rosa kulor)

(*) Jag är den enda nederländare som jag känner och jag tyckte om det på samma sätt man tycker om bungyjumping. smile

Laatst bewerkt door hankwang (2008-04-03 13:41:11)

Offline

 

#6 2008-04-03 21:02:39

maudelene
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-04-02
Bijdragen: 2

Re: Utbytesstudent

Synd på osthyveln, det verkade så smart ;P Men fisk är alltså uppskattat. Känns bara lite roligt att packa ner lite lax i väskan när jag ska åka iväg. Jag får väl se vad jag hittar på, men keep giving me tips smile

Offline

 

#7 2008-04-03 21:13:54

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Utbytesstudent

Jag kom pa en sak till ! Godis saklart wink. Garna choklad typ chocomin-rullar, fazers chokladkakor med mint och sant dar. Har ar mest vanligt mjolkchoklad (tycker jag i allafall) Oh vad sugen jag blir. Har du vagarna forbli Helden sa kom garna pa besok wink

Offline

 

#8 2008-04-07 05:20:28

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: Utbytesstudent

Mer i allmänhet: Svensk hemslöjd. Är Svensk Tenn för dyrt? Där har man säkert saker som uppskatta här.
Och Gustavsberg (öster om Stockholm) har kanske än idag keramik med modern design.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB