Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-06-08 19:50:07

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Taalcursus

Hej!

Ik ben al een tijd van plan om Zweeds te leren. Nadat ik wat taalcursussen op internet heb gedaan, realiseer ik me dat ik daar niet zo veel mee opschiet, dus ik heb besloten om een taalcursus te kopen. Ik wil een taalcursus waarmee je ook echt resultaat behaalt, maar een taalcursus van bv. LOI is me weer wat duur.

Weet iemand een goede taalcursus, waarmee je je vrij goed kunt redden in Zweden, die niet te duur is?

Zelf denk ik bijvoorbeeld aan "Colloquial Swedish". Wat is het resultaat na voltooing van die cursus?

Alvast bedankt!

Offline

 

#2 2008-06-16 16:42:02

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Re: Taalcursus

Nou, jullie zijn erg enthousiast tongue

Offline

 

#3 2008-06-16 17:24:46

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Taalcursus

Hej hej!
Tja dit onderwerp is al heel vaak aan bod geweest dus misschien zijn de mensen daarom niet zo rap met reacties. Als je binnen het forum zoekt zie je veel ervaringen van Nederlanders met Zweedse cursussen. Zelf heb ik een LOI cursus gedaan, dit gaf een goede basis maar is idd erg duur.

Een tip is om via internet Zweedse tv te kijken (goed voor de uitspraak). Maar ik denk dat de meesten (waaronder ik) op dit forum aan zullen raden om in het diepe te duiken en naar Zweden te gaan! Doordat ik 4 maanden stage heb gelopen in Zweden kan ik een aardig woordje Zweeds, dankzij een beetje basis (boek 1 van LOI, in mijn geval) leer je de taal heel erg snel. Blijven oefenen en Engels vermijden, dat wel! Of misschien een pen(/email)pal vinden die Zweeds kan smile

Veel succes nog, hopelijk lukt het om een goede cursus Zweeds te vinden!

Groetjes, Noortje

Offline

 

#4 2008-06-19 08:29:37

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Re: Taalcursus

Tja, ik denk dat ik "Colloquial Swedish" maar ga bestellen. Naar Zweden toe gaan zit er voorlopig helaas niet in, maar naar www.svt.se kijken, helpt denk ik wel.

Offline

 

#5 2008-06-21 17:24:56

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: Taalcursus

Zelf luister ik vaak naar de Zweedse radio:  www.sr.se
In het archief zoek ik dan onder Vetensdkapsradion naar Språket of Språkbiten.
Maar dat is misschien een rare tic van mij om dat leuk te vinden.
Maar er is heel veel te horen op de radio - en minder tijdsintensief - je kunt er wat anders naast doen!
Maar zoek eens op taalcursussen in het Forum - daar stond naar ik meen veel zinnigs met duidelijke aanbeveling voor een bepaalde cursus.
Tevens de tip om die via bijv. marktplaats goedkoper op de kop te tikken.
En mijn tip - voor wat die waard is- : veel luisteren, oefenen en spreken.
Ik wil best eens als gesprekspartner optreden - ik ben een vervelende verbetereaar, waarschuw ik maar vast.
Ik zou kunnen Skypen, maar als je via een-of-andere provider "gratis kan bellen naar alle vaste nummers in Nederland" dan kan dat natuiurlijk ook.
Mail me maar, als je wilt. bouvreuil >at> free<remove-this>.fr (ik woon in Den Haag hoor!)

Offline

 

#6 2008-07-06 17:57:37

marino
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-07-06
Bijdragen: 1

Re: Taalcursus

Hej Jannick!
Ik ben nog maar een beginneling die aan het studeren is met "Basiscursus Zweeds" van Adrie Meijer (uitgever Coutinho). Ik vind die erg goed, er is ook een uitspraakboek bij. Soms kun je bijv. op www;marktplaats.nl aanbiedingen vinden van mensen die de boeken van de hand willen doen, ook www.boekwinkeltjes.nl geeft mogelijkheden!
Ciao e saluti dall'Italia (niet zo erg Zweeds...)
marino

Offline

 

#7 2008-07-06 18:44:06

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Re: Taalcursus

Ik heb nu Colloquial Swedish en het bevalt me wel. Er staat veel grammatica in. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Offline

 

#8 2008-08-02 00:55:03

lieven
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2007-11-18
Bijdragen: 68

Re: Taalcursus

Kanske några tips till om kurser att lära svenska:

Svenska Utifrån (flera böcker: lärobok, övningsböcker, grammatik, uttal, ordlista och cd:ar)
=> den här kursen är inte avsett för självstudier

På Svenska! en kurs bestående av 3 delar - 3 nivåer (lärobok, övningsböcker, studiehafte på nederländska och cd:ar)

Jag har köpt mig olika böcker i Svenska Institutets affären när jag var i Stockholm för en månad sedan smile

Det finns också Assimil - Svenska På Lätt Sätt (bok + cd:ar), men jag tycker inte så mycket om deras lärmetod

Och till slut finns det också böckerna av Adrie Meijer - den enda kurs på nederländska tror jag - som man har redan diskuterat förr.

Jag hoppas denna information kan vara nyttig och att jag inte har skrivit för många fel smile

Offline

 

#9 2008-08-02 09:42:21

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Re: Taalcursus

Bedankt voor de reactie, ik kon het goed begrijpen in het Zweeds, dus het gaat wel al goed. :-P

Offline

 

#10 2008-08-02 14:55:30

Wittpott
Gast

Re: Taalcursus

Innan ja kom till Sverige, laste jag har i Berlin paa universitetet med laroboken "Schwedisch fuer Anfaenger" -Klett Forlag.

Gernot

 

#11 2008-08-03 23:25:20

Stella
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-30
Bijdragen: 104

Re: Taalcursus

Jag hoppas denna information kan vara nyttig och att jag inte har skrivit för många fel smile

Haha, känner du till uttrycket "sätta sitt ljus under skäppan"? Din svenska är  mycket bättre än min
nederländska ( så nästa gång vi diskuterar deponens blir det nog på svenska)!    smile

Offline

 

#12 2008-08-04 23:15:49

lieven
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2007-11-18
Bijdragen: 68

Re: Taalcursus

hej Stella,

nej det där uttrycket känner jag tyvärr inte, men jag känner ett annat: "övning ger färdighet" smile

Men jag ändå slog upp ditt exempel och anträffade det här: inte visa hur klok eller duktig man är

Alltså kan jag bara säga tack för komplimangen smile vi kan säkert diskutera deponens verb på svenska nästa gången, haha

hälsningar

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB