Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-01-12 19:56:07

camilla69
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-12-14
Bijdragen: 3

ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hejsan
Ska flytta till Groninge till våren/sommaren,finns det några fler svenskar i närheten?
Hade varit kul att byta erfarenheter med någon som redan bor där...
Har varit i Holland 4 gånger det senaste året och provat på...men nu ska det bli av att flytta...kanske finns det någon som kan ge tips och ideer hur man gör det smidigast
mvh Camilla

Offline

 

#2 2009-01-14 13:11:34

Camilla72
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-03-31
Bijdragen: 1

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

camilla69 schreef:

Hejsan
Ska flytta till Groninge till våren/sommaren,finns det några fler svenskar i närheten?
Hade varit kul att byta erfarenheter med någon som redan bor där...
Har varit i Holland 4 gånger det senaste året och provat på...men nu ska det bli av att flytta...kanske finns det någon som kan ge tips och ideer hur man gör det smidigast
mvh Camilla

Hej
Jag heter Camilla och har bott i Holland i 4 år. Vi bor i Steenwijk ligger ca 45 minuter(med bil) från Groningen. Groningen är en studenstad och jag skulle tro att det är en del Svenskar där. Jag har nog en del svar på dina frågor.
Min flytt gick kanska snabbt, jag bestämde mig i december och flyttade 3 februari 2005.
Har du frågor eller så, hör gärna av dig.
/Camilla

Offline

 

#3 2009-01-15 19:28:26

camilla69
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-12-14
Bijdragen: 3

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hej Camilla (fint namn...haha )

Vad trevligt att få ett svar...
Ja det är ju en typisk student stad...tycker inte att det märks allt för mycket,tycker att den har en charm.
Det dyker upp massa frågor nu när man har bestämt sig för att flytta...
Har varit i kontakt med ambasaden och fått svar på det viktigaste....
Men som vart man kan lära sig "Dutch" så man kan söka jobb o.s.v ?
Är det som i Sverige har dom något slaggs svfi?
Har du några bra tips?
Tack så mycket för svaret...och hoppas på ett till
mvh Camilla

Offline

 

#4 2009-03-18 10:24:55

Sophie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Deventer, NL
Geregistreerd: 2008-08-03
Bijdragen: 7

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Det jag kom i närheten av som "svfi" var en NT2 kurs, en sprakkurs jag tog genom ROC Aventus.
Lättast att hitta dom är genom goggle, bara sök pa NT2, men du far betala hela kursen själv da du kommer fran ett EU land.
Jag läste 3 mander och fick betala 1.300-1.400 euro.
Det är en hel del pengar för vissa, men manga jag pluggade med kom fran länder utanför EU sa dom fick ju allt betalt. smile

Offline

 

#5 2009-03-18 17:31:59

camilla69
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-12-14
Bijdragen: 3

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Sophie schreef:

Det jag kom i närheten av som "svfi" var en NT2 kurs, en sprakkurs jag tog genom ROC Aventus.
Lättast att hitta dom är genom goggle, bara sök pa NT2, men du far betala hela kursen själv da du kommer fran ett EU land.
Jag läste 3 mander och fick betala 1.300-1.400 euro.
Det är en hel del pengar för vissa, men manga jag pluggade med kom fran länder utanför EU sa dom fick ju allt betalt. smile

Tack för ditt svar...ja det kan tyckas vara mycke pengar men jag tycker det är värt det, man vill ju göra sig förstådd...
Ska kolla in det den där NT2 kursen och se vad det är...
Tack för tippset...skriv gärna mer tipps om du kommer på något.
Flytt lasset går veckan efter påsk och jag kommer veckan efter....så mycke att göra...
Ha det bra

Offline

 

#6 2009-03-23 02:52:39

Hasse
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-03-23
Bijdragen: 5

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hej Camilla,
något helt annat: om du tycker om öar, är det säkert värd att åka till Schiermonnikoog någon gång. Här finns några bilder:
http://www.flickr.com/photos/hansvanmec … 532345145/
http://www.flickr.com/search/?w=all& … amp;m=text
http://www.schiermonnikoog.nl/infotype/ … objectID=2
Hasse

Offline

 

#7 2009-03-24 14:35:57

theun
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-03-24
Bijdragen: 5

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hej Camilla,

Jag bor i Drachten, 20 minuter med bil från Groningen. Jag följer en kvällskurs Svensk. - jag vill gärna flytta till Sverige...- Om du behöver hjälp, ska jag skicka mitt emailadress till dig. Min fru och jag kan läsa dig lite Nederländsk språk, och vi kan läser bättre Svensk språk!

en vännina till mig jobbar hos en universitet i Gävle. Hon är lärare i Svensk språk där. Kanske har hon tips, jag ska fråga till henne.

mvh.
Theun.

Offline

 

#8 2009-03-24 14:56:04

theun
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-03-24
Bijdragen: 5

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Eller,

titta på www.nha.nl man kan köpa en hemkurs, är inte så dyrt. € 329,-

www.nha.nl
taalcursussen
nederlands voor buitenlanders

inte i svensk-nederländsk, men man kan försöka engelska- nederländsk.

mvh,
theun.

Offline

 

#9 2009-03-26 10:03:14

steven88
Gast

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hej camilla,

Det är ju inte lätt att flytta till ett annat land men det kan ju gå jättefort med språket och allt när man bor i det landet.
Jag råder dig att inte gå på nån kurs utan att köpa ett hemstudiepaket.
Jag bodde i Holland hela mitt liv och flyttade till Sverige för 8 månader sen typ.
Min bästa kompis som bor kvar i Holland kommer ursprungligt från Ryssland och berättade för mig hur dåligt de s.k. invandrarekurserna är ordnade och inte är värd pengarna, trots att han inte fick betala något.
Jag tycker att du borde plugga holländska på samma sätt som jag har lärt mig svenska och det är helt enkelt genom att lära dig själv, inte söka upp så många svenskar utan holländare, så att du lär dig hela tiden.
Jag är själv jätte duktig på holländska (språket och grammatiken) så om du undrar något eller vill veta något får du alltid skicka ett mail och får du svar inom ett dygn:)

Vad ska du göra i holland förresten, varför flyttar du dit? plugga? kille? tjej kanske hehe;)

Lycka till iaf och jag hoppas att de hör av dig när du är i behöv av hjälp.

Steven

Min epost är: steven.meesters (at) live.REMOVE-THIS.nl

 

#10 2009-03-29 15:21:43

Yonne
Gast

Re: ska flytta till Groninge till våren sommaren nån som bor i närheten?

Hej Camilla,

Jag vet inte om du flyttat än, men jag känner i alla fall många som kan svenska i Groningen. Studenter som läser svenska på universitetet liksom jag. Jag vet inte hur gammal du är eller om du gillar sånt, men vi brukar ha nåt som kallas för språkcafé varje torsdagkväll där det kommer holländare och svenskar (och norrmän och danskar) för att ibland prata svenska och ibland nederländska. Och så har vi många fler aktiviteter. Det är bra om du vill prata svenska ibland men även för att öva din nederländska. Jag känner också en som ger kurser i nederländska, du kan kolla på http://www.ziggurattalencentrum.nl. Du får mejla mig om du har fler frågor: lillasemlan (at) gmail.REMOVE-THIS.com. Jag vet alltså inte mycket om hur det går när man flyttar till Holland, men jag vet om Holland och Groningen.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB