Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-06-10 09:44:56

Kes
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-06-10
Bijdragen: 3

Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Beste mensen,

Ik heb zojuist een Zweedsleerpakket aangeschaft (NHA), om nu eens echt gestructureerd de taal te leren.
Tegelijkertijd overvalt het gevoel 'ojee, hoe krijg ik dit onder de knie?' me een beetje.
Kan iemand voor mij inschatten hoe lang het duurt voordat ik me een beetje verstaanbaar kan maken als beginner?
Ik zit de hele zomer in Zweden (5 weken) bij mijn vriend (die Zweeds is) en wil daar echt vooruitgang boeken. Dus perfecte leeromgeving.

kortom: hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat je dacht 'ja, nu kan ik me eindelijk een beetje goed uitdrukken?'.

Bedankt, Kes

Offline

 

#2 2009-06-10 10:01:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

In vijf weken in Zweden leer je een heleboel. Meestal pakken nederlandstaligen het Zweeds heel snel op, dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Het zou goed zijn als je vriend zoveel mogelijk Zweeds met je praat (overgaan in het Engels bijvoorbeeld is een valkuil) en het helpt ook als je probeert de krant of tijdschriften te lezen.

In mijn geval had ik geen Zweedse lessen gehad voordat ik naar Zweden verhuisde, en het duurde ongeveer een jaar (zonder les) om redelijk gesprekken te kunnen voeren. Mèt les moet het veel sneller gaan.

Succes!

Offline

 

#3 2009-06-10 10:35:26

Kes
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-06-10
Bijdragen: 3

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Hallo Margo,

Dat geeft de burger weer een beetje moed. Ik word soms een beetje overvallen door paniek 'ojee, gaat me dit wel lukken?', baan vinden, verhuizen, integreren, enz. Oja, stapje voor stapje...

Die afspraak hebben we idd al een beetje gemaakt. In de zomer ga ik aan de studie, na zijn werk nemen we mijn 'huiswerk' door en hebben we in ieder geval een 'Zweeds-spreek-uur'. Overdag ga ik de bieb in of een café, probeer nog een soort mini-stage te kunnen regelen, enz.  Maar engels is z'n heerlijke taal. Beiden hebben we er veel mee te maken door het werk, waardoor we toch te snel overschakelen naar engels.

Het lezen gaat redelijk (krantenkoppen, Kalle Anka): het valt me op dat ik de grote lijn wel meekrijg. Geheel begrijpend nog niet.
Goed, stap voor stap en wat geduld...

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie,
groeten, Kes.

Offline

 

#4 2009-06-10 11:20:00

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Ik heb in Nederland Zweeds geleerd, nadat ik een zweedse vriendin kreeg (die in NL woonde en Nederlands sprak). Met haar heb ik altijd Nederlands gesproken, maar ik had wel elke week ca 2 uur (intensief) contact met zweedstaligen. Verder heb ik zweedse boeken gelezen en zweedse films gekeken.
Na ongeveer een jaar kon ik een eenvoudige conversatie voeren in het Zweeds en na 2 a 3 jaar had ik het gevoel dat ik een gewone zweedstalige conversatie kon volgen op normale spreeksnelheid, dat ik alle teksten kon lezen en begrijpen en dat ik mij vrij kon uitdrukken zonder al teveel over woorden, grammatica of uitspraak na te hoeven denken.
Nog veel later ben (na 4 a 5 jaar) ben ik ook gaan schrijven, wat toen ook vrij vlot ging.

Tijdens vijf weken in Zweden zou je vrij veel moeten kunnen leren, vooral als je de hele tijd Zweeds probeert te praten.
Om te voorkomen dat je straks in Zweden toch begint in het Engels (en weer naar huis gaat voordat je goed en wel bent begonnen Zweeds te praten, raad ik je aan om voor die tijd al zoveel woorden te leren, dat je hele eenvoudige zinnen kunt zeggen.

Alleen door zelf Zweeds te praten en door de hele tijd te zeggen dat je wilt dat anderen dat ook tegen jou doen, kun je anderen zo ver krijgen om Zweeds met je te praten. Als mensen toch de hele tijd engels met je praten, doe dan net alsof je het niet verstaat en vraag (in het Zweeds) wat ze zeiden. Dit komt niet zo bot over als je misschien zou denken. Verder is het beter om 'steenkolen'  Zwederlands te praten dan Engels.
Als je dit doet dan vlieg je straks door je cursusboek.

Verder zou ik van de gelegenheid gebruik maken om veel zweedse boeken te kopen of lenen.
Pocketboeken zijn hier vrij goedkoop en je kunt ook zoeken op een loppis of in een tweedehands boekenwinkel.
Kijk eventueel in Nederland al van welke schrijver je een nederlandse vertaling kunt kopen.
In supermarkten of bij benzinestations vind je vaak goedkope zweedse films (vaak met zweedstalige ondertiteling voor doven en slechthorenden).

Veel succes!

Offline

 

#5 2009-06-10 17:54:06

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

harry73 schreef:

Alleen door zelf Zweeds te praten en door de hele tijd te zeggen dat je wilt dat anderen dat ook tegen jou doen, kun je anderen zo ver krijgen om Zweeds met je te praten. Als mensen toch de hele tijd engels met je praten, doe dan net alsof je het niet verstaat en vraag (in het Zweeds) wat ze zeiden.

Dat kan ik bevestigen. Ik heb hele gesprekken gevoerd waar de Zweed bleef volharden in het Engels terwijl ik alleen Zweeds antwoordde. "Förlåt, jag förstår inte engelska, kan du upprepa det på svenska?" helpt inderdaad.  smile

Wat betreft de oorspronkelijke vraag: reken erop dat je een paar honderd uur actief met de taal bezig moet zijn om op (eenvoudig) conversatieniveau te komen. Dat is niet eens zo verschillend van de middelbare school: ik heb op het VWO ongeveer 500 uur Engels gehad (inclusief huiswerk). Op school ligt het accent wat meer op lees- en schrijfvaardigheid en minder op mondelinge vaardigheid. Met 300 uur kom je ook een heel eind en dat kun je inderdaad wel in 5 weken proppen.

Offline

 

#6 2009-06-11 21:52:55

hermanjacques
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-30
Bijdragen: 31

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Ik volgde in 1994 tot 1996 drie jaar een Zweedse avondcursus in Antwerpen (een van de leerkrachten was een Nederlandse) . En ik ga regelmatig op verlof naar Zweden .
Het heeft echt geduurd tot in 1996 eer ik zelf durfde een conversatie in het Zweeds aan te gaan . In de klas waren er wel enkele mensen die dat veel sneller aandurfden . Lezen ging van in het begin vrij goed , het kunnen verstaan van de Zweedse taal heeft heel wat langer geduurd .
Wat me nu opvalt , is de grote gelijkenis met de Nederlandse taal . Qua taalevolutie hebben beide talen blijkbaar eenzelfde weg gevolgd .
Ik heb ook de indruk dat het (geschreven) Zweeds minder snel wordt aangepast . De Nederlandse spelling verandert regelmatig . Ik dacht dat de Zweedse sinds 1919 niet veranderd is .
Voor wie Zweeds wil leren : ga er tegenaan ! Je zal de taal snel genoeg onder de knie krijgen zeker als je een tijdje in Zweden verblijft !
Veel succes , Kes !!

Offline

 

#7 2009-06-12 08:22:49

Kes
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-06-10
Bijdragen: 3

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Bedankt allemaal,

Mijn conclusie: niet miepen, gewoon hard aan de slag en ervoor gaan.
Met een beetje geluk arriveert vandaag mijn leerpakket.

groeten,
Kes

Offline

 

#8 2009-06-12 11:21:43

Helene
Gast

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Kes schreef:

Bedankt allemaal,

Mijn conclusie: niet miepen, gewoon hard aan de slag en ervoor gaan.
Met een beetje geluk arriveert vandaag mijn leerpakket.

groeten,
Kes

Hej Kes,

inderdaad! Het gaat het hardst het moment dat je besluit om Zweeds te praten ook al klink je als een koekenbakker. En als je dan inderdaad stug volhardt in het Zweeds, desnoods de woorden omschrijven die je niet weet, maar weigeren in het Engels (of Nederlands) over te gaan dan zie je jezelf opeens met sprongen vooruitgaan!

Veel succes & plezier!

 

#9 2009-07-18 14:27:14

Moogie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-18
Bijdragen: 1

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Mijn man en ik willen emigreren naar Zweden en daar een boerderij beginnen. Onze jongens nu 11 en 12 jaar gaan vanzelfsprekend mee. Weet iemand of er in Nederland leraren Zweeds zijn die les aan huis geven.
Voor onze jongens is de volksuniversiteit (nog) niets en zelfstudie is voor hen alleen maar een grapje. Ze pakken heel snel woorden op, (we oefenen aan tafel Zweeds) maar echt spreken willen ze zo niet leren.
groeten, Moogie

Offline

 

#10 2009-07-19 18:02:38

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Wij zijn net terug uit vankantie in Zweden, na één jaar avondcursus is het toch behoorlijk gelukt ons ginder in het Zweeds uit te drukken, we hebben steeds gezegd dat we Zweeds leren en dat we willen in het Zweeds converseren, de Zweden waren heel gewillig ons daarin te volgen en schakelden niet over naar het Engels, ze hadden maw geduld genoeg met ons...

Offline

 

#11 2009-07-24 12:06:30

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

@Moogie: Leuk dat jullie naar Zweden willen emigreren, hebben jullie al een idee waar in Zweden?

Dat je zonen zo niet Zweeds gaan spreken vind ik niet raar. Ik zou het zelf ook heel moeilijk vinden om plotseling een vreemde taal tegen mijn ouders te gaan praten. Zeker als ik het niet goed zou kunnen. Maar ga vooral zo door, want zoals je zegt pikken ze er veel van op en dat maakt het alleen maar makkelijker in zweden

Koop verder zweedse films als jullie in zweden zijn, er zijn genoeg films die leuk voor ze zouden moeten zijn.

Om een priveleraar te vinden zou ik contact opnemen met de Zweedse ambassade in Den Haag en vragen of zij namen weten. Ze hebben daar een lijst met namen van mensen die Zweedse les geven.

Offline

 

#12 2009-08-13 01:27:03

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Inschatting tijd nodig om Zweeds te leren

Dat ligt helemaal aan jou. In vijf weken zou je, met een flinke portie motivatie en doorzetvermogen, al een vrij hoog niveau kunnen bereiken. Maar - er zijn maar weinig mensen die niet ontmoedigd raken en toch maar Engels gaan praten en niet goed studeren enz, en dan zul je het niet leren. Het ligt dus aan jou. Het zal vermoeiend worden, je zult klaar zijn om te kotsen op het Zweeds, je wilt niet meer - en als je dan toch doorbijt kun je behoorlijk goed Zweeds praten na 5 weken.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB