Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-07-21 20:50:14

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Halo Zwedenliefhebbers!

Ik lees al een lange tijd mee op dit forum, met natuurlijk een liefde voor Zweden. Heb een tijdje geleden een account aangemaakt om eens te kunnen reageren. Maar eigenlijk nooit wetend wat....
Nu dan toch eindelijk mijn eerste berichtje big_smile

Ik ben al zo'n 6 jaar helemaal weg van zweden. Als klein kind met je ouders op vakantie naar het prachtige land, je kent het wel. En ook al lange tijd om ooit ook in zweden te wonen!   

Nu wil ik zelf dus al een tijdje naar zweden. Maar mijn engels is erg slecht, en mijn zweeds nog niet te best. Alloewel ik zweeds beter bergrijp dan engels. Maar zonder engels of zweeds kom je er natuurlijk niet! Nu porbeer ik zelf een beetje woordenkennis op te doen via zweedse sites. Veel woorden vertalen. En twee nederlandse vriendinnen die nu in zweden wonen.
(mochten zweedse/nederlandse mensen zijn die mij willen helpen,tips hebben, in het zweeds willen msn'en. Aanmelden kan altijd. even je mail typen of mijne vragen redface  )

Oke en dan nu mijn vraag, na dit ontzettend lange verhaal.

Ik wil in nederland graag een studie Zweeds doen zodat ik mijzelf makkelijker verstaanbaar kan maken. Ook omdat ik nog een studie moet doen in nederland. (heb een startqualificatie nodig, dus kan nu nog niet naar het buitenalnd) Zelfstudie is denk ik niet wat ik zoek. zoals Loi,nha, etc. (ervaringen en meningen of... toch aanraders.... hierover zijn natuurlijk welkom)

Zijn er mensen die ook een studie hebben gedaan in Nederland?
Graag zou ik horen: Waar? Wanneer? en wat de mening erover is en andere ervaringen. smile
Zijn dat studies voor 1 avond in de week?
Of zijn er ook echt scholen, waar je een paar keer per week naartoe gaat en ook meer over het land en de gebruiken te weten komt?


Alvast Bedankt !
(na het lezen van dit erg lange verhaal tongue redface)

Laatst bewerkt door Madelief. (2009-07-21 21:37:44)

Offline

 

#2 2009-07-22 08:27:43

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Probeer de Volksuniversiteit, bijv die in Utrecht. Maar meld je snel aan, want de cursussen willen nog wel eens vol zitten

Offline

 

#3 2009-07-22 10:34:37

Crash
Gast

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Inderdaad, de volksuniversiteit. Ik heb zelf een cursus aan de volksuniversiteit in Den Haag gedaan en weet dat ze het ook gaven in Rotterdam dus vast nog wel in meer grotere steden. Succes!

 

#4 2009-07-22 12:35:58

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Zelfs in Oss heb ik een keer vernomen dat er Zweeds gegeven wordt aan de volksuniversiteit! wink

Jules.

Offline

 

#5 2009-07-24 13:03:21

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Dank voor de racties.
Zelf heb ik wel gezocht en in eindhoven geven ze ook lessen zweeds.
Maar toch niet bij alle volksuniversiteiten geloof ik...

Graag zou ik ook nog meningen horen,

Offline

 

#6 2009-07-24 20:10:07

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Ik heb even op de volksuniversiteiten zitten kijken & wat mij opvalt,  is dat op sommige universiteiten de cursussen worden gegeven in,
Zweeds 1e jaar
Zweeds 2e jaar
Zweeds 3e jaar
€ 135,- boekgeld € 60,-

En bij ander universiteiten.
Niveau 1 (-> A1)
Niveau 2  (-> A1 -> A2)
Niveau 3 ( ->A3)
Niveau 4 ( B1 -> B2)
€ 215,- en voor zover ik snap komt het boekgeld er nog bij.

Maar er zijn ook cursusen die 245 kosten.
Ook worden er bij verschillende hogescholen verschillende boeken gebruikt.

Dus bij iedere universiteit zijn de:
Kosten anders
Het aantal jaren anders
De boeken anders.

Hoe weet ik nu wat ik moet kiezen?... Wat is nou goed of slecht?... question

Offline

 

#7 2009-07-27 09:32:26

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Voor zover ik weet hebben de leraren bij de volksuniversiteiten een vrij grote vrijheid in het samenstellen van het lesprogramma, en kunnen dus ook hun eigen lesboeken kiezen.
Het niveauverschil tussen de verschillende cursussen kan dus ook vrij groot zijn. En het niveauverschil kan ook plotseling veranderen als er een nieuwe leraar komt.

The european council heeft een niveau-indeling voor talenkennis gemaakt die bestaat uit zes niveaus van  beginner (A1) tot  vergevorderde (C2),:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Eur … _Languages

Het lijkt er op dat een aantal van die cursussen het niveau in dit systeem aangeven. Dat voelt vrij serieus en geeft je vantevoren een beeld wat voor niveau je kunt verwachten. Maar ook bij cursussen waar deze indeling niet is aangegeven, zou je hem moeten kunnen opvragen bij de betreffende volksuniversiteit of leraar.

Ik heb zelf nooit een talencursus gevolgd maar weet dat Utrecht een vrij goede cursus heeft (had)

Succes.

Offline

 

#8 2009-07-27 18:57:47

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Dat is niet de Europese Raad (Conseil européen, European Council, Europeiska rådet), maar de Raad van Europa (Conseil de l'Europe, Council of Europe, Europarådet). Twee heel verschillende dingen!

Offline

 

#9 2009-07-27 19:25:22

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

@ harry73:
Dankje voor je reactie. Ja ik heb er ook wel dingen over gehoord. maar dat waren vooral negatieve dingen. (Heb wel een link waar dat op stond maar weet niet of ik dat hier mag posten.)
29 augustus is er iig een open dag in Utrecht, dus daar ga ik iig wel kijken.

Ik tijfel nogsteeds erg, het liefst ga ik gewoon naar zweden om een studie te doen en de taal te leren, maar ik heb alleen een vmbo-diploma. Geen startkwalificatie dus.
Zo kwam het idee om een cursus te doen.

Of hebben jullie een beter idee, een privé lera(a)r(es) ??

Offline

 

#10 2009-07-27 21:23:53

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Als exlerares Zweeds op de volksuniversiteit in Utrecht meng ik me nu ook in de discussie. Er zijn heel veel verschillende cursussen op verschillende niveau's en ze zijn niet allemaal even goed. In Utrecht zijn de cursussen vrij goed en leer je ook echt wat. De lat ligt hoog en dit kan omdat er (gedeeltelijk) gebruik wordt gemaakt van een bepaalde methode van lesgeven waarbij heel weinig grammatica komt kijken. Voor sommigen (met name wat oudere mensen die zich meer thuis voelen met een wat meer 'schoolse' methode) is het moeilijk om het idee van grammatica blokken los te laten - maar de resultaten zijn (op A-B-niveau's) heel erg goed. Op hogere niveau's heb je echter wel meer grammatica, of eerder zinsopbouw en stijlgerichte schrijfvaardigheid  nodig.

Maar als een begin is het een prachtige en snelle manier om een taal te leren - dus: ga vooral naar de open dag. De cursus bij VU Utrecht is met name gericht op leren praten, lezen en verstaan, en al gauw kun je ook aardig wat Zweeds. Ga graag naar meer open dagen naar VU's om een idee te vormen van wat je na een jaar zweedse les bij die VU kunt.

Verder vraag ik me af wat je met een startkwalificatie bedoelt. Wat zou je willen studeren? Ik vraag me namelijk af of je toch niet in Zweden zou kunnen studeren - laat het graag weten dan zou ik het kunnen proberen uit te vogelen hoe het moet!

Offline

 

#11 2009-07-27 21:46:22

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

By the way - op mijn cursussen kwam ik cursisten tegen die Zweeds hadden geleerd bij LOI en NHA. Mijn snelle conclusie daaruit is dat de cursus van de LOI heel erg goed is en die van NHA niet bijster goed is. Het kan natuurlijk ook aan de cursisten zelf hebben gelegen - maar ik ben onder de indruk van het Zweeds van de LOI-studenten.

Offline

 

#12 2009-07-28 19:10:47

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

halo Pix.

bedankt voor je reactie en je informatie!
Ik ga zeker naar de open dag om een beter beeld te krijgen.

Om recht op een uitkering te hebben moet je hier in nederland een startkwalificatie hebben.
    - Havo of hoger
of - vmbo + mbo diploma.
Ik heb alleen vmbo dus MOET ik een mbo hebben hier in nederland.

Zelf wil ik erg graag naar Zweden, Heb ook gekeken voor aupair maar daar ben ik iets te laat mee met regelen.
Nu wilde ik wel graag een opleiding in zweden gaan doen, of een zweedse taal cususjaar.
Ben zelf ook al flink aan het googelen en informeren of dat mogelijk is.
Ik heb ook op www.gymnasium.se gekeken naar een IV programma. maar weet niet of ik daar toegelaten word omdat ik een persoonsnummer in zweden moet hebben en dan moet ik me uitschrijven in Nl?

Verder weet ik nog  niet wat voor opleiding in wil doen. Ben met mijn vorige opleiding (economie) gestopt. Daarom wil ik iets anders.
Of een nieuwe opleiding hier in nederland en dan zweeds in Nederland leren.
Of naar zweden en daar de taal leren,studeren of werken (wat misschien nog wel moeilijk word omdat de werkloosheid onder de jongeren erg groot is en ik de taal niets spreek en slecht engels.)
Of ik moet weer via via iets proberen te zoeken naar mensen die daar de tijd voor hebben bij een bedrijf.

Nouja, ik hoop dat ik het een beetje logisch uitgelegd heb.
En ik hoor graag nog wat terug.

Mochten er nog andere iedeetjes zijn dan hoor ik die graag!

Offline

 

#13 2009-07-28 20:22:17

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Madelief. schreef:

Om recht op een uitkering te hebben moet je hier in nederland een startkwalificatie hebben.
    - Havo of hoger
of - vmbo + mbo diploma.
Ik heb alleen vmbo dus MOET ik een mbo hebben hier in nederland.

Misschien begrijp ik je niet goed, maar in Zweden heb je toch helemaal geen recht op een uitkering, ongeacht je kwalificatie? Zelfs al zou je een universitaire opleiding achter de rug hebben, dan zou je in Zweden nog voor een baan moeten zorgen om er te kunnen wonen. Geloof ik in elk geval. Wellicht mag je (binnen de EU) tijdelijk ergens anders werk zoeken, maar dan met uitkering van (in dit geval) Nederland. Is dat wat je bedoelt?

Offline

 

#14 2009-07-28 22:43:47

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Om recht op een uitkering te hebben moet je hier in nederland een startkwalificatie hebben.
    - Havo of hoger
of - vmbo + mbo diploma.
Ik heb alleen vmbo dus MOET ik een mbo hebben hier in nederland.

markm schreef:

Misschien begrijp ik je niet goed, maar in Zweden heb je toch helemaal geen recht op een uitkering, ongeacht je kwalificatie? Zelfs al zou je een universitaire opleiding achter de rug hebben, dan zou je in Zweden nog voor een baan moeten zorgen om er te kunnen wonen. Geloof ik in elk geval. Wellicht mag je (binnen de EU) tijdelijk ergens anders werk zoeken, maar dan met uitkering van (in dit geval) Nederland. Is dat wat je bedoelt?

Ja, dit gaat over nederland,
ik wil dolgraag emigreren, maar de werkloosheid onder de jongeren in zweden is best wel groot.
Dus mocht ik het niet kunnen halen in zweden en wil terug naar nederland, moet ik dan nog een opleiding doen, om in aanmerking te komen voor een uitkering. (mocht ik bijv. arbeidsongeschikt worden)

En ik weet niet of je in zweden een opleiding kunt doen die in nl erkend word... ?
Heb er al naar gezocht, maar niet echt gevonden, volgens horen erkennen ze dat niet. Maar weet het niet zeker.

Offline

 

#15 2009-07-29 11:23:41

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

markm schreef:

Dat is niet de Europese Raad (Conseil européen, European Council, Europeiska rådet), maar de Raad van Europa (Conseil de l'Europe, Council of Europe, Europarådet). Twee heel verschillende dingen!

Je hebt gelijk, stond bij nader inzien ook op die Wikipedia pagina die ik aanhaalde. redface

Ik had de info in eerste instantie van deze site gehaald, maar daar stond het dus verkeerd sad
http://www.languagepartners.fi/en/6levelscale.php

Offline

 

#16 2009-08-13 01:42:53

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

Nee, volgens mij kun je geen uitkering krijgen in Zweden, maar dat ligt niet aan jou evt. gebrek aan opleiding. ALs je een Nederlandse uitkering zou hebben heb je het recht om die mee te nemen naar Zweden. Als je in Zweden wilt studeren zal je met een Nederlandse regeling voor studiefinanciering moeten beginnen, en pas later zou je kunnen overstappen op de Zweedse. Of, je moet kunnen bewijzen dat je op een andere manier genoeg geld hebt voor je levensonderhoud.

Het niveau van opleiding is in Zweden niet echt van belang, en je zou hier best wel kunnen studeren. In principe erkennen beide landen elkaars studies en diploma's, maar dit loopt lang niet altijd even soepel, en zou je nog moeten aanvullen met wat vakken. Misschien is mijn beeld wat rooskleurig, maar volgens mij is dit niet echt een groot probleem.

Offline

 

#17 2009-08-24 19:04:48

Madelief.
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-03-04
Bijdragen: 11

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

@ Pix. Dankjewel voor alle info! big_smile

Ik had de keuze uit 3 dingen
- nu naar zweden (met alleen vmbo-tl)
- Havo (hierna in bezit van een startkwalificatie)
- Mbo opleiding ( hierna in bezit van een startkwalificatie)

Na lang denken heb ik toch gekozen om eerst een mbo opleiding in nederland te doen voor de startkwalificatie.
Nu alleen nog weten wat voor mbo opleiding.

Is er niet een opleiding mbo in nederland die ook een tikje zweden heeft?

-

Offline

 

#18 2011-10-03 18:35:35

Nadia
Gast

Re: Zweeds leren/studeren in Nederland ?

beste mensen,
ik zit in de problem ik hoop dat iemand mij kunnen helpen met help av mijn vra ag te kunnen beantworden.
ik woon nu al 9 jaar hier in nederland . toen wonde ik in Zweden ik heb havo in zweden gedaan ook heb ik diploma uit zweden maar helaas hier heb ik alleen helpande zorg wel zijn voor gast ouder gedaan .
aangezien ik 2 kindern heb had ik geen tijd voor mij zelf maar gelukkig nu gaan allbei kinder naar school ik krijg uitkering zo wil ik benutten en studeren en teglijktijd en baan vinden
Welke opleiding kan ik volgen hier met mijn diploma? wie kan mij helpen?
nadia

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB