Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-09-21 13:44:36

inasam
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-09-21
Bijdragen: 3

jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hejsan !
Är på gång till Amsterdam, för att som sagt leva. Är intresserad av alla tips och trix som ni har om jobb och boende situation. Har förstått att boende är svårt men att jobb verkar mer lovande. Tar tacksamt emot tips, länkar, hemsidor idéer om hur man får tag på ett jobb när man är svensk och engelsktalande, och självklart om bostad. Och det fanns ju ett otaliga tips om hur man ska gå tillväga för att lära sig språket här på hemsidan.Bra !
Hälsningar Ina

Offline

 

#2 2009-09-24 12:20:43

superbaggo
Gast

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej du...

Jag ar i samma situation som du, fast jag bor redan har i Holland sen 3 veckor tillbaks. Letar jobb for tillfallet, och ar forhoppningsfull att nagot dyker upp som passar bra. Nar kommer du ner?

 

#3 2009-09-24 18:00:41

inasam
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-09-21
Bijdragen: 3

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hejsan !!!
Trevligt med svar. Jag hade förmodligen tänk mig om en till två veckor lite beroende på vad som händer hemma och vad man måste fixa. Men hur går det för dig vilka sorts jobb söker du ? får du någon schysst respons känns det som om det finns jobb ? Hur bor du ? hur hittade du det och vad kostar det ungefär ?
Hälsningar Ina

Offline

 

#4 2009-09-24 20:22:40

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Det finns många studenter som söker rum också. Bostadsbristen är ordentligt stor här i Amsterdam.


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#5 2009-09-25 00:24:55

inasam
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-09-21
Bijdragen: 3

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej ! Jo det framgår att bostadsbristen verkar vara enorm, för eget boende framför allt. Men om vi säger "alternativa" boende som kollektiv eller att hyra ett rum osv. Var ska man vända sig då ? Kanske lättast att leta på plats ? websidor ? Anslagstavlor på universitet typ.
Hälsningar Ina

Offline

 

#6 2009-09-26 22:10:53

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Att leta på anslagstavlor på stora supermarknaderna kan hjälpa. Också titta på anslagstavlor i kvarteren som mycket folk bor ) i dem större affärerna.

Adelaar Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#7 2009-09-28 19:19:39

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

supermarknaderna = snabbköpen, likt t ex AH (albert heijn) finns massor av dom i amsterdamstrakten.

Lycka till, till alla sökande, man måste samtidigt vara förhoppningsfull att något dyker upp som passar bra!

Offline

 

#8 2009-09-28 23:50:48

Femme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-08-11
Bijdragen: 51

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej Ina!

Jag vet inte på vilken nivå du söker ett job, men det finns också bra hemsidor för akademiska manniskor (vet inte precis hur jag ska säga det på svenska)
till ex. www.intermediair.nl och www.vkbanen.nl
och speciell för utlänningar: http://www.undutchables.nl/

lycka till!

Offline

 

#9 2009-09-29 14:31:16

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Akademiker

Offline

 

#10 2009-10-01 20:42:28

Lisa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-10-01
Bijdragen: 1

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej,

Skall flytta till Holland med familjen från Prag om en månad, snarare S´Hertogenbosch som ligger 50 min från Amsterdam. Vi har en dotter på 13 månder o jag söker andra mammor som vill ta en kaffe, lunch eller gå till en park....

Är det någon som vet om det finns en sammanslutning av "svenska mammor" i Amsterdam?

Hör gärna av er, Lisa

Offline

 

#11 2009-10-24 13:05:09

Thomaz Ransmyr
Gast

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Ibland arbetar jag extra i Rotterdam på telefonintervjuföretaget GDCC, som bland annat har projekt på svenska. Det kan va en bra start. Tåget tar en timma från Amsterdam, och man får reseersättning, och kan arbeta enstaka skift.
Det kan låta långt borta, men tåget tar som högst en timma, samma tid det tar att ta sej med kollektivtrafiken från Amsterdam Noord (där många studenter bor) till Bijlmer i Zuid-Oost (där många studenter arbetar) - så det är ingen större skillnad.
Det är inte världens roligaste arbete, men bättre än inget - och eftersom svenska inte är ett särskilt vanligt språk här i Nederländerna är det ett bra sätt att hålla ens eget språk levande.

 

#12 2009-10-24 13:08:19

Thomaz Ransmyr
Gast

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hejsan Lisa!
Du kan vända dej till SVENSKA KLUBBEN, som har många familjeaktiviteter. Faktum är att dom nästan bara har föräldra/barn-aktiviteter wink
http://www.svenskaklubben.nl/
Dom ger ut ett medlemsblad, och ibland träffas medlemmarna för att fira t ex Lucia och Midsommar och andra högtider som inte existerar i Nederländerna.
Dock är föreningen inget för singlar eller yngre, snarare endast för medelålders med familjer.

/ Thomaz


Lisa schreef:

Hej,

Skall flytta till Holland med familjen från Prag om en månad, snarare S´Hertogenbosch som ligger 50 min från Amsterdam. Vi har en dotter på 13 månder o jag söker andra mammor som vill ta en kaffe, lunch eller gå till en park....

Är det någon som vet om det finns en sammanslutning av "svenska mammor" i Amsterdam?

Hör gärna av er, Lisa

 

#13 2009-10-26 14:21:57

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej Lisa,

Svenska Mammor finns i Nederländerna och är (eller var iaf) också aktiv i A'dam, Utrecht, Haag, mm.
Att dett skulle ta 50 minuter från Den Bosch till A'dam är dock en utopi (fungerar kanske på nätterna utan trafikköer)

Offline

 

#14 2009-10-26 14:31:26

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej Lisa!

Du har massor av valmöjligheter att få kontakt med svenska mammor. Du har givetvis svenska kyrkan i Rotterdam (www.zweedsekerk.nl) där man kan lära känna andra mammor och gå på föräldra-barn-träffar. Sedan finns det också svenska mammor grupper i både Rotterdam/Haag, Utrecht och Amsterdam (www.svenskamammor.se) - och på min tid fanns det några mammor i området kring den Bosch. Det var för ca 4-5 år sedan, så ev har de fått småsyskon som är i din dotters ålder nu.
Sporadiskt dyker det upp liknande grupper i både SWEA och svenska klubben, men då är de oftast centrerade till Wassenaar utanför Haag eller till Amsterdam.

Offline

 

#15 2009-11-18 17:13:29

Thomaz Ransmyr
Gast

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hejsan - jag deltidsarbetar som översättare i Amsterdam, och söker annat arbete för att få ihop ekonomin. Vilket slags arbete som helst är av stort intresse - så om nån ser en lapp eller hör nåt via djungeltelegrafen, vänligen släng över ett mejl till mej så är jag mycket tacksam!

Det behöver inte va i Amsterdam, allt är av intresse.

 

#16 2009-11-18 17:17:45

ingae
Gast

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej,

Söker en kulturinteresserad Svensk student i Amsterdam som vill göra ett språkutbyte med en Holländsk student.
Jag har bott i Stockholm för ett år, och vill nu hålla igång min Svenska. Jag pluggar kulturärvet, och är interesserad in allt inom kultur!

//inga

 

#17 2009-11-25 18:21:01

Josefine
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-11-25
Bijdragen: 1

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej en svensk dansare som söker rum i Amsterdam!
Ska flytta till Amsterdam slutet av februari och söker rum. Vet någon vad man söka någonstans?

Vänliga hälsningar Josefine

Offline

 

#18 2009-12-10 12:44:33

HannaL
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-12-09
Bijdragen: 6

Re: jobb,bo,språk,leva i Amsterdam !

Hej Inga! Jag flyttar till Amsterdam i januari.. Här i Stockholm har jag studerat Mode Design och är kultur intresserad.
Jag och min pojkvän flyttar till Amsterdam för att vi tycker så mycket om staden. Så nu letar vi efter bostad och jobb (är oerhört tacksam för alla tips!)

Hör av dig om du vill! lindblom.hanna (at) gmail.REMOVE-THIS.com

Bästa hälsningar

Hanna

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB