Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-05-21 10:18:38

flora
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nederland
Geregistreerd: 2010-05-19
Bijdragen: 4

Goede studieboeken

Hallo allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben nieuw hier en ik wil net als de meeste van jullie Zweeds leren.

Ik heb al het een en ander gelezen hier op dit leuke forum, maar ik heb wel een vraag.

Ik heb deze boeken gevonden om het Zweeds te leren:

Basiscursus Zweeds;
Assimil;
Colloquial Swedish;
På Svenska;
Mål

Over de boeken På Svenska en Mål kan ik eigenlijk weinig informatie vinden. Zijn deze boeken in een Nederlandse uitleg, in het Engels of zijn ze helemaal in het Zweeds?

Ik heb geen problemen met het Engels, dus het maakt me niet veel uit of de boeken in het Engels of Nederlands zijn.

Ik zoek een boek dat alle aspecten behandelt, maar als ik moet kiezen gaat grammatica voor de uitspraak. De uitspraak zou ik eventueel later kunnen oefenen, maar het is natuurlijk geen probleem als dat er meteen bij zit. Ik ben echt een beginneling, dus ik moet vanaf de basis beginnen.

Heeft er iemand ervaring met de boeken På Svenska en Mål en waar zijn deze boeken te koop?

Welke boeken raden jullie mij aan om mee te beginnen?

Alvast bedankt smile

Groetjes,

Floor

Offline

 

#2 2010-05-21 16:26:20

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Goede studieboeken

Hallo!

På Svenska, daar heb ik ervaring mee. Mål niet.
På Svenska bestaat uit drie delen en het is erg geschikt om als beginner Zweeds te leren. Het niveau in het begin is vrij gemakkelijk en dat wordt geleidelijk goed opgebouwd. Wel is dus alles in het Zweeds geschreven, maar er is via bokus.com ook een Nederlandse versie te koop van de woordenlijsten. Hier volgen een aantal links van bokus.com waar je de methode kunt vinden.
- http://www.bokus.com/b/9789174343922.ht … Svenska%21
- http://www.bokus.com/b/9789174344691.ht … rl%E4ndska

De methode bestaat uit drie delen, zoals ik al zei, met ieder deel een leerboek met de teksten en een oefenboek met grammatica-uitleg en -oefeningen. Verder zijn er in ieder geval bij de eerste twee delen ook cd's te koop waarop de teksten staan ingesproken. Maar dit alles wordt wel een duur grapje als je het allemaal gaat aanschaffen via Bokus; het is een Zweeds bedrijf en de verzendkosten alleen al bedragen een best flink bedrag.

Ik zelf heb Zweeds geleerd via Adrie Meijers methode (Basiscursus Zweeds deel 1 en 2 en Uitgesproken Zweeds), ook echt prima, maar daar wordt de grammatica e.d. erg uitgebreid behandeld en zul je dus daarnaast nog zelf teksten e.d. moeten lezen om de vaardigheden ook goed te oefenen. Overigens is het wel vrij saai geschreven.

Ik zou voor På Svenska! kiezen, lekker kleurvol en een erg fijne en actuele (!) methode, waarbij de teksten ook goed de cultuur e.d. van Zweden behandelen.

Succes ermee!
Jules.

Offline

 

#3 2010-05-21 16:52:36

tons
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-10-15
Bijdragen: 11
Website

Re: Goede studieboeken

Ik neem aan dat je Nya Mål bedoelt? Bij mijn cursus hebben we Nya Mål 1 en 2 doorgewerkt. Het zijn Zweedse lesboeken bedoeld voor mensen die Zweeds als tweede taal willen leren. Alle uitleg is in het Zweeds, dus ook de grammatica.

Offline

 

#4 2010-05-21 18:57:09

flora
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nederland
Geregistreerd: 2010-05-19
Bijdragen: 4

Re: Goede studieboeken

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties smile.

Ik had vandaag Basiscursus Zweeds bekeken in de boekwinkel en het zag eruit alsof het een en al tekst was.
Ook hadden ze daar Assimil en die leek me ook niet heel geschikt.

@ Tons: ik zag net dat Mål een nieuwere versie is van Nya Mål

(Title: Må1 1

Author: Althén, A., et al

Description: New. Replaces Nya mål 1. A popular course for evening classes.) zie : http://www.grantandcutler.com/book/35455

Ik denk dus dat het ongeveer hetzelfde is. Mag ik vragen wat je van Nya Mål vond?

Ik denk dat ik voor På Svenska of voor Mål ga. Niet dat ik al Zweeds kan, maar ik hou wel van een uitdaging. En misschien is het ook wel goed dat meteen alles vanaf het begin in het Zweeds is smile.

Zijn er misschien nog meer leden op dit forum die mij iets wijzer kunnen maken over Mål?

Nogmaals bedankt voor jullie reactie, Jules en Tons smile

Groetjes,

Floor

Offline

 

#5 2010-05-22 14:06:57

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Goede studieboeken

Graag gedaan Floor!

Maar ik heb Zweeds geleerd d.m.v. Basiscursus deel 1 en 2 van Adrie Meijer, en als opstapje is het ook wel echt prima hoor. De boeken bestaan elk uit twaalf hoofdstukken en ieder hoofdstuk (in het boek 'lektion' genaamd) bestaat uit drie teksten met de bijbehorende grammatica (die dus in die teksten gebruikt wordt) en aan het begin de nieuwe woorden van het hoofdstuk.
Een heel overzichtelijke opbouw, maar wel saai. Desondanks heb ik daardoor wel het Zweeds m.b.v. de grammatica goed onder de knie gekregen.

Maar På Svenska! is een leukere keuze en je zult er ook zeker goed Zweeds mee leren! En een uitdaging inderdaad, zoals je zelf zegt... wink

Jules.

Offline

 

#6 2010-05-24 09:56:10

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Goede studieboeken

Hoi Flora,

Ik heb met På svenska gewerkt (als juf Zweeds smile ) - en ik vind het een hele sympathieke methode. Je leert Zweeds sluipenderwijze en krijgt een goede en moderne woordenschat (een van de problemen met veel oudere methodes is dat de woordenschat ietwat ouderwets en geforceerd overkomt).

Maar - in principe kun je met iedere methode Zweeds leren - het gaat om je motivatie. Mijn man heeft Zweeds geleerd helemaal zonder studie of methodes - gewoon door dvd's te kijken, boeken te lezen en door Zweeds te praten waar de mogelijkheid zich voordeed (behalve thuis, trouwens).

Offline

 

#7 2010-05-24 20:23:11

flora
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nederland
Geregistreerd: 2010-05-19
Bijdragen: 4

Re: Goede studieboeken

Bedankt allemaal voor jullie reactie smile.

Ik ga denk ik På Svenska gebruiken. Maar nog even een vraagje daarover (sorry, ik heb altijd wel wat te vragen):

Zijn de cd's echt 100% nodig? Of zijn ze alleen voor de uitspraak? Of staan er ook antwoorden op of nog meer opdrachten etc.?

@ Pix: echt respect dat je man het helemaal zonder cursus of boeken heeft gedaan smile

Groetjes,

Floor

Offline

 

#8 2010-05-25 07:35:16

tons
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-10-15
Bijdragen: 11
Website

Re: Goede studieboeken

flora schreef:

Mag ik vragen wat je van Nya Mål vond?

We hebben alleen het lesboek gebruikt en niet de aanvullende cd's of oefenboeken. In het lesboek zelf staan ook oefeningen. Een Zweedse familie vormt de rode draad, op zich wel leuk want je leert ze een beetje kennen. De verhalen in het boek zijn nog redelijk bij de tijd.

Deel 1 is vooral algemeen Zweeds, deel 2 gaat veel meer in op grammatica. De hoofdstukken beginnen met een verhaal met een bepaald thema, bijv. kleuren, klokkijken, bijvoeglijke naamwoorden, verleden tijd etc. Alleen is ook alle uitleg in het Zweeds. Ik heb nog eens gekeken en de uitleg is erg summier en wordt doorgaans aangevuld met een voorbeeld van wat de bedoeling is.
Je leert vrij vlot eenvoudige dingen zoals jezelf voorstellen, klokkijken, dingen vragen etc. Na deel 1 kun je jezelf goed redden in Zweden, deel 2 is vooral gericht op verbeteren.

Offline

 

#9 2010-05-25 09:54:15

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Goede studieboeken

Ik meen dat de cd's essentieel zijn! Het is de combi van luisteren (en nadoen) EN lezen die het trucje is. Zo leer je pas echt snel en efficient een andere taal. Luister, luister, luister - en lees, lees, lees - en doe beiden in combinatie. Dan leer je automatisch spellen, en je krijgt en erg goed luister- en taalvaardigheid - en de grammatica en zinsconstructie sluipt erin.

Offline

 

#10 2010-05-25 10:47:33

tons
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-10-15
Bijdragen: 11
Website

Re: Goede studieboeken

Voor ons was het ontbreken van cd's niet zo'n probleem. Onze lerares was een Zweedse en wist de luistervaardigheid prima te trainen zonder de CD's van Mål te gebruiken.

Luisteren om een taal te leren is inderdaad enorm belangrijk. Na verloop van tijd is het ook nodig om te wennen aan andere stemmen, je merkt dan toch dat het dan weer een stuk moeilijker wordt. Verder is lezen ook nodig, zelfs op de lagere school hebben ze het hier over 'leeskilometers' als het op taal aankomt.

Offline

 

#11 2010-05-25 11:05:16

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Goede studieboeken

Het is natuurlijk belangrijk om een leraar met een goede uitspraak te hebben. Maar tenzij je een intensieve cursus hebt met meerdere lesuren per dag, helpt het je veel als je ook buiten de lesuren de nieuwe taal hoort. Je zou natuurlijk ook luisterboeken kunnen opzetten of DVD's kijken/luisteren, maar daar heb je al een aardige basiskennis voor nodig en ook dat kost geld.

Ik zou de cursus compleet met CD's kopen. Je kunt natuurlijk altijd proberen om het lesmateriaal met CD's door te verkopen als je er klaar mee bent.

Offline

 

#12 2010-05-25 13:35:11

flora
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nederland
Geregistreerd: 2010-05-19
Bijdragen: 4

Re: Goede studieboeken

Bedankt voor de reactie allemaal smile.

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen På Svenska en Mål.

Heb je bij På Svenska de studiehäfte (woordenlijst) nodig? Of zijn de woorden wel te begrijpen zoals ze in het boek staan, door middel van plaatjes of door de rest van de zin?

Ook bij På Svenska moet je de cd's los erbij bestellen en bij Mål zit er een cd bij het leerboek.

Ook heb ik al gezien dat Mål oefeningen (luister oefeningen, schrijf oefeningen etc.) op internet heeft: http://www.straightforward.nu/laromedel … tyg/2.html

Hoe zit het met de grammatica bij På Svenska? Krijg je dat meteen vanaf het begin, of is het in het begin meer de basis en krijg je grammatica later?

Allemaal nogmaals bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen smile

Groetjes,

Floor

Offline

 

#13 2010-06-02 11:45:32

Sla
Gast

Re: Goede studieboeken

Ik heb een heel simpele oplossing.
Nadat ik heb boeken van Adrie Meijer Gekocht en nadat ik heb Assimill Zweeds gekocht, heb ik op internet gewoon een heel simpele oplossing gevonden.
Namelijk Cursussen Zweeds genoemd MAL en PA SVENSKA zijn te downloaden helemaal gratis vie een van de torrentsites. Het is goedkoop en effectief, omdat als je kijkt dat je voor heel simpele boeken van Pa Svenska meer dan honderd euros moet betalen inclusief CDs het is echt veel te veel van het goede.
MAL is een super cursus om Zweeds te leren. Voor mij hij is honderd keer beter dan Pa Svensk

Maar wat niemand vermeldt is een cursus welke TRANSPARENT LANGUAGE heet.
IK heb toevallig een cursus zweeds van hun gekocht en dit is enige cursus dat WEL geld waar is naar mijn menning.
Probleem met velle taalcursussen over het algemeen is dat zij SAAI zijn. TRANSPARENT LANGUAGE is helemaal tegenovergestelde. EEN AANRADER !

Bovendien er is een heel goede WEBSITE om zweeds te leren !
Helemaal Gratis en voor Niets maar heel goed! De naam van de website is
SVENSKA OCH ARBETSLIV FOR INVANDRARE.

zukcezz met jullie werk

 

#14 2010-06-04 15:19:51

Spaatje
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-05-10
Bijdragen: 4

Re: Goede studieboeken

Hoi Flora,
Ik heb een thuisstudie bij de Loi gekocht 1 maand geleden.
Erg leuk, en heel goed om te leren.
Ik heb een aantal Zweedse vrienden, en die zeggen dat ze erg onder de indruk zijn van mijn uitspraak, en wat ik allemaal al weet.
Ik heb de cursus zonder leraar gekocht, wat enorm veel geld scheelt.
Een echte aanrader dus.
Groetjes van Ingrid

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB