Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-06-07 12:34:18

Nille
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-07
Bijdragen: 1

Svenska Jobb i Amsterdam

Hej, jag har hört och läst lite att där finns typ svenska jobb i amsterdam, teknisk support och liknande.

Typ telefonjobb, jag har letat och letat på flera olika ställen, men hittar inte någon information om det, jag hade blivit riktigt glad om det är någon här som kanske vet något, eller iaf vet vart jag ska titta?

Sen om folk vet om det finns andra "svenska" jobb där, så hade du uppskattats riktigt mycket om någon vill dela med sig av lite information.

Tack på förhand, Niklas.

Offline

 

#2 2010-06-17 19:54:44

Zelina
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-14
Bijdragen: 4

Re: Svenska Jobb i Amsterdam

Kolla på www.xpatjobs.com

mvh Z

Offline

 

#3 2010-06-17 23:31:14

Mie
Gast

Re: Svenska Jobb i Amsterdam

Hej Niklas!

Kolla på monsterboard.nl. På sajten finns ett flertal telefonjobb (främst support) för oss svenskar. Sök på "swedish", även "scandinavian" och "nordic" brukar ge en del träffar.
Emellanåt dyker det även upp något jobb på Platsbanken.

Jag har själv varit sugen på att åka men inte vågar ta steget. Är det någon som vet om det är vanligt att man förbinder sig att jobba åt företaget en viss tid?
Ett flygbolag har annonserat åtminstone två gånger på Platsbanken men då har det krävts att man skriver kontrakt på att man stannar i ett år. Någon som vet om detta är vanligt förekommande?

/Mie

 

#4 2010-06-18 10:59:58

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Svenska Jobb i Amsterdam

Ja det är hyfsat förekommande, isynnerhet om man jobbar via ett bemanningsföretag. Då är kontrakten ofta utformade som ett kontrakt på att du ska jobba i t ex 1000 timmar. Om du då är sjuk eller ledig osv så förskjuts alltså sista jobbdagen i tiden.
Helt omöjligt att komma ur kontrakten är det inte, däremot, men i princip skulle arbetsgivaren kunna åberopa kontraktsbrott om man bryter innan de X antal timmarna har fullgjorts, och då skulle man kunna åka på att betala utebliven vinst osv.. Å andra sidan tror jag att arbetsdomstolarna inte riktigt gillar den här typen av kontrakt och anser att de är på gränsen för vad arbetsgivarna kan tillåtas göra.

Offline

 

#5 2010-06-18 14:27:19

Mie
Gast

Re: Svenska Jobb i Amsterdam

Tack, det var ett informativt svar. Det känns rätt tufft att skriva under ett dylikt kontrakt när man jobbar i ett annat land. Risken finns ju att det händer något på hemmaplan som gör att man behöver resa hem. Att dessutom inte känna till sina rättigheter och ha skrala kunskaper i språket underlättar inte heller hmm
Å andra sidan känns inte den arbetslösa vardagen här i Sverige så attraktiv heller.

Pix schreef:

Ja det är hyfsat förekommande, isynnerhet om man jobbar via ett bemanningsföretag. Då är kontrakten ofta utformade som ett kontrakt på att du ska jobba i t ex 1000 timmar. Om du då är sjuk eller ledig osv så förskjuts...

 

#6 2010-06-18 14:30:28

Mie
Gast

Re: Svenska Jobb i Amsterdam

Jag vill även tipsa om denna sida: http://www.abroad-experience.com/

Nille schreef:

Hej, jag har hört och läst lite att där finns typ svenska jobb i amsterdam, teknisk support och liknande.

Typ telefonjobb, jag har letat och...

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB