Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-06-09 10:55:16

ArjanL
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-11-03
Bijdragen: 24

Uitspraak speciale klanken

Beste iedereen,

Ik plukte dit onderstaande uit een ander topic, maar hier is een klank die ik mis.

k + harde klinker = k  (kanin)
sk + harde klinker = sk (sko)
g + harde klinker= g (gå)

k + zachte klinker= /sj/ (köttbulle)
sk + zachte klinker= /sj/ (sked)
g + zachte klinker= j (ge, göra)

Neem deze tongbreker in gedachten: "Sjuttisju sjösjuk sjömän..."
Daar komt een soort van "voor-in-de-mond-gevormde-variant-van-de-zachte-g" een aantal keer in voor.
En ik weet dat het af en toe van het dialect afhangt of je een "sj" of die "...zachte-g" uitspreekt, maar ik vroeg me af: Hoe kan je weten dat je die laatste klank mag uitspreken?

V.h.

Arjan

Offline

 

#2 2010-06-09 14:13:37

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Uitspraak speciale klanken

Volgens mij assimileert hij maar een beetje naar voren in de mond na voorklinkers (e, i, y, ä), maar niet na ö

Ik denk ook dat het eerder een zachte ch is dan een zachte g... De stemhebbende uitspraak zou alleszins heel raar klinken voor mij

Offline

 

#3 2010-06-10 09:20:34

ArjanL
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-11-03
Bijdragen: 24

Re: Uitspraak speciale klanken

Oke dan...
Het is zoals je zegt inderdaad een stemloze klank.
Hoewel af en toe in het nederlands een g stemloos en een ch stemhebbend wordt uitgesproken als ik het goed heb. Denk maar aan het woord "graag" smile

Maar is het dan zo dat elke eerder genoemde "sj" (kött) klank zowel als "sj" als als die "soortement ch" kan worden uitgesproken?

Alvast bedankt en v.h.

Arjan

Offline

 

#4 2010-06-10 10:10:36

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Uitspraak speciale klanken

"kött" kan alleen met een sj/sh

Offline

 

#5 2010-06-11 16:01:18

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Uitspraak speciale klanken

In het Zweeds ziet men het "sj" in kött ook niet als een sj-klank. Het is een tj-klank voor de Zweden.

Nu is er in het Nederlands geen verschil tussen sj en tj op die manier - dus probeer ik het verschil uit te leggen met andere talen.
In veel slavische talen en het Duits is er een hele dikke /SCH/ in "stehen", "babuschka", etc. Dat komt overeen met de "sj" in "skjuta" en "sjösjuka sjömän" - en de stemloze "zachte g" is een andere uitspraakvariatie hierop. Beiden zijn even correct.

Voor woorden als kött, tjuta, chatta, tjena, kyl, ketchup etc gebruik je je gewone nederlandse "sj" (zoals in meisje) - dan krijg je de uitspraak (ongeveer) goed.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB