Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-03-12 12:55:11

Jade
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-09-28
Bijdragen: 5

Intro & Uitbreiding woordenschat

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jade en ik heb nog niet zo veel op dit forum geschreven. Ik heb hier echter vaak gelezen en het woordenboek gebruikt sinds ik in december 2009 begonnen ben met Zweeds te leren. Ik ben momenteel bezig mijn opleiding psychologie in Nederland te voltooien en zal in juli naar Zweden immigreren (hopelijk, als ik mijn diploma haal!). De reden waarom ik zal verhuizen is, zoals voor velen hier, de liefde. We zijn nu 4 jaar samen en ik ben al vele malen in Zweden geweest. Ik heb ook een half jaar stage gelopen in Zweden (en Zweeds gesproken!).

Oké, dat was de introductie! Nu mijn vraag.
Ik spreek nu wel wat Zweeds. Ik heb nog geen SFI cursus gehad. Ik vind het leuk om in het Nederlands en het Engels te schrijven, maar ik voel me nog steeds niet helemaal 'op mijn gemak' als ik voor mijn plezier in het Zweeds schrijf. Waarschijnlijk omdat mijn woordenschat niet enorm is.

Heeft iemand tips voor boeken over spreekwoorden en de zweedse taal in de stijl van 'taal is zeg maar, eigenlijk mijn ding' (voor degenen die het boek niet kennen: niet te serieus boek, voorbeelden van taalfouten, etc) en 'lagom finns bara i Sverige'? Sites en andere tips zijn ook welkom! Lezen is natuurlijk erg belangrijk, maar ik zou daarnaast graag nog wat actiever studeerwerk doen.

Alvast bedankt!

Jade

------------------------------------------

Hej alla,

Mitt namn är Jade och jag har inte skrivit så mycket på detta forum än. Jag har dessutom läst här ofta och använt orboken mycket sedan jag började att läsa svenska i december 2009. Jag tar examen i psykologi i Nederländerna just nu och kommer att immigrera till Sverige i juli (förhoppningsvis, om jag får mitt diplom!). Skälet till varför jag kommer att flytta är, som för så många här, kärleken. Vi har varit tillsammans för 4 år nu och jag har varit i Sverige många gånger och har även praktiserat i Sverige under ett halvt år (och talat svenska!).

Okej, det var introduktionen! Nu min fråga.
Jag kan lite svenska nu. Har inte haft en SFI kurs än. Jag tycker mycket om att skriva på nederländska och engelska, och jag känner att jag fortfarande är inte bekväm med att skriva bara 'for fun' på svenska än. Troligtvis är det eftersom mitt ordförråd inte är gigantiskt.

Har någon tips på böcker om ordspråk, svenska språket i stilen av 'taal is zeg maar, eigenlijk mijn ding' (för dem som inte känner till boken: inte för seriöst, exempel på språkfel, etc) och 'lagom finns bara i Sverige'? Sajter och andra tips är också välkomna! Att läsa är självklart jätteviktigt, men jag skulle dessutom också vilja göra lite mer aktivt pluggarbete.

Tack i förskott!

Jade

Offline

 

#2 2011-03-12 14:14:29

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: Intro & Uitbreiding woordenschat

Fredrik Lindström is een taalkundige die veel boeken op zijn naam heeft staan in de trend van taal is zeg maar echt mijn ding. Zijn boeken Världens dåligaste språk en Jordens smartaste ord zijn allebei een aanrader en bevatten woordenlijsten met moderne (populaire) woorden en leuke weetjes.

Offline

 

#3 2011-03-13 14:21:18

Jade
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-09-28
Bijdragen: 5

Re: Intro & Uitbreiding woordenschat

Bedankt, die zal ik alvast eens opzoeken smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB