Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-03-12 20:24:43

fitteld
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-03-12
Bijdragen: 4

Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

Hejsan.

Jag postade detta redan i en annan tråd men eftersom den inte verkar ha varit aktiv på ett tag så tänkte jag göra en egen tråd för att få maximal uppmärksamhet.

Jag behöver verkligen hjälp och vägledning från någon som redan klarat av att flytta till Holland. Helst någon som varit i en liknande situation som min.

Min flickvän bor i Nederländerna och vi är båda 19 år. Hon har inte gått ut skolan ännu (det gör hon nu i maj/juni) och jag har själv gått och varit arbetslös nu i snart ett år här i Sverige.

Hon bor hemma hos sin mamma och har enorma problem där. Hon är just nu beroende av sin mamma då hon betalar för hennes studier/försäkringar osv. Hon har just nu inte tid för ett jobb på grund av studierna/sin praktik och kan inte flytta hemifrån. Hennes mamma försöker även att förtrycka henne så att hon ska flytta ut, men vägrar hjälpa henne ekonomiskt om hon skulle flytta. Hon ska även fortsätta studera och vill inte skuldlägga sig själv så hon är fast där hon är nu.

Jag själv gick ut gymnasiet förra året och har aldrig haft ett jobb förut i mitt liv. Jag har ingen som helst motivation att arbeta i den livssituation jag är nu (Jag bor hemma och går på SOC). Då jag inte tänker fortsätta att studera så är det tänkt att jag skulle flytta dit istället för att hon skulle flytta hit. Jag vill alltså få igång mig själv i Nederländerna och ha en lägenhet och ett arbete så snabbt som möjligt. Så att hon skulle kunna flytta in hos mig och att jag skulle kunna försörja oss båda.

Jag har läst en del på internet och jag förstår inte alls hur jag ska kunna ta mig dit och sedan bosätta mig där? Jag har ju ingen grund och jag tror inte det skulle vara aktuellt att jag flyttade in hos min flickväns familj.

Vi är desperata. Hon är verkligen på gränsen till att bo utomhus och jag är hennes sista hopp, verkar det som. Och jag har ingenting kvar här i Sverige.

Hade varit jättesnällt om någon kunde hjälpa mig via MSN, framförallt. Men även email hade fungerat antar jag. Snälla HJÄLP!

min msn/email är: dawgeh (at) live.REMOVE-THIS.se

Tack.

Offline

 

#2 2011-03-12 20:42:43

fitteld
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-03-12
Bijdragen: 4

Re: Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

9 visningar och inga svar, addningar eller mail sad

Offline

 

#3 2011-03-13 02:35:52

jag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-29
Bijdragen: 9

Re: Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

Leta efter arbete i Nederländerna.

Du kan antagligen inte få någonting utan arbete alltså är det det första steget. Kontakta ambassaden och fråga efter vilka svenska företag som är aktiva i Nederländerna, det kanske höjer din chans att få ett jobb där.
Din flickvän ska behöva hyra lägenheten och eftersom hon är nederländsk medborgare är chansen lite större att hon kan hyra en lägenhet.

Offline

 

#4 2011-03-13 14:37:41

Mie
Gast

Re: Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

fitteld schreef:

Hejsan.

Jag postade detta redan i en annan tråd men eftersom den inte verkar ha varit aktiv på ett tag så tänkte jag göra en egen tråd för att få maximal uppmärksamhet.

Jag behöver verkligen hjälp och vägledning från någon som redan klarat av att flytta till Holland. Helst någon som varit i en liknande situation som min.

Om din flickvän vill flytta hemifrån och fortsätta studera får hon acceptera att ta studielån. Du beskriver situationen som ohållbar mellan mor och dotter och det är inte rätt att kräva att modern ska betala för sin vuxna dotters uppehälle.

Du kan försöka få jobb på kundtjänst i Nederländerna. På monsterboard.nl söker arbetsgivarna ständigt svensktalande personer som vill jobba inom kundtjänst. Även på Arbetsförmedlingen webbsida dyker det med jämna mellanrum upp tjänster. I nuläget finns en handfull jobb utannonserade. Om du vill flytta till Nederländerna skulle jag rekommendera att du försöker få ett jobb först och därefter flyttar. Likt i Sverige finns det stora möjligheter att hyra ett rum eller hyra i andrahand.

 

#5 2011-03-15 01:43:04

fitteld
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-03-12
Bijdragen: 4

Re: Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

Tack för svar!

Offline

 

#6 2011-03-17 10:48:24

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hjälp mig! Jag måste flytta till Nederländerna

Det verkar att båda du och din flickvän har era egna problem.
- Hon vill plugga, men inte ta studielån och vill eller ska flytta hemifrån.
- Du vill inte plugga, är arbetslös utan arbetserfarenhet och har bidrag.

Det känns visst lockande att hitta en superlösning som löser båda problem på en gång utan att man behöver förändras för mycket.
Dvs din flickvän behöver inte ta ansvar hör sin ekonomi, men du försörjer henne. Och du behöver inte plugga mer, men hittar ett drömjobb i NL som gör att du kan hyra en lägenhet och försörja dig och din flickvän.

Men om du inte har ett jobb kan du inte bara flytta till NL (så du behöver fixa ett jobb innan du flyttar). (eller så börjar du plugga i Nederländerna). Utan vidare utbildning är det inte lätt att hitta ett jobb i NL och särskild ett bra betald jobb. Bäst är nog att du börja plugga nederländska omgående om du vill ha en bra chans.
Din flickvän måste ta ansvar för sin egen ekonomi, även om det innebär ett studielån. Hon kanske kan jobba vid sidan om för att minska lånet.
Om hon är 19 är det inte konstigt att mamman vill att hon flyttar ut och enklast är det att hitta ett studentrum i en större studentstad. Relationen med mamman blir säkert bättre när hon har flyttad ut.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB