Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-04-26 00:52:56

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

LOI cursus, ervaringen??

Hej allemaal!

Ik doe sinds eind vorig jaar een (thuis)cursus Zweeds van de LOI (met boeken en cd's). Ben nu op 20%, d.w.z. bij les 9 van 40.

Ik vind het een enorm goede cursus en ben er erg blij mee!
Het is wel een vrij dure cursus, maar ik heb 'm tweedehands (maar nieuw) via Marktplaats overgenomen van iemand die afzag van een emigratie naar Zweden. Lucky me... big_smile

Iemand die ook LOI Zweeds doet, ooit heeft gedaan, of wil gaan doen?

Ben heel erg benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen!!!

Ik spreek zelf een redelijk woordje Zweeds nu, maar dat komt ook doordat ik veel mail en chat in het Zweeds (met een vriendin daar) en nu en dan artikelen en kranten lees, of Zweedse films / televisie (svt.se) kijk.
Op welke manieren leren/oefenen jullie het liefste/beste Zweeds?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groeten, Arno

Offline

 

#2 2006-04-26 13:53:21

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik ben begonnen met een paar internetsites, en vervolgens heb ik een Assimil-cursus gekocht.  Dat kost 20 euro, of 90 met de CDs erbij, maar die ben ik in de bibliotheek gaan halen tot ik dacht dat ik de uitspraak wel min of meer onder de knie had.  Het nadeel is dat ik dat niet echt zeker weet omdat ik niemand heb om mondeling Zweeds tegen te spreken.  Verder zit ik regelmatig zinnige en minder zinnige dingen te posten op dit forum en doe ik mijn best om te begrijpen wat de Zweden hier allemaal zeggen smile en dat soort dingen...
LOI ken ik niet.
Zeer waarschijnlijk zal ik volgend academiejaar in Stockholm studeren, en zal ik daar eerst nog een cursus Zweeds volgen in de hoop dat ik dan goed voorbereid ben smile

Ik zou ook graag eens enkele Zweedse films bekijken, misschien kan ik er hier wel een paar bekende huren... Iemand suggesties?

Offline

 

#3 2006-04-26 15:51:16

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

De LOI ken je toch wel? Hier is meer info te vinden over de cursus die ik doe:
http://www4.loi.nl/Cursussen/Talen/Zwee … tle=Zweeds

Wat geweldig om in Stockholm te gaan studeren!! Dan leer je binnen de kortste keren vloeiend Zweeds. smile

Zweede films zijn moeilijk te vinden in Nederland, zowel in winkels als bij videotheken. sad
Ik heb een paar films van internet gedownload en af en toe zie ik iets op TV. De VPRO (www.cinema.nl) biedt een gratis service waarbij je wekelijks een mailtje ontvangt als er Zweedse films op televisie te zien zijn (niet vaak, en meestal Pipi Langkous in het Nederlands, haha).

Van de week in Utrecht twee films gevonden op DVD: Kopps en Kitchen Stories (Noors/Zweeds).

Erg goed vond ik de Lotta-films en vooral de eerste daarvan (Lotta på Bråkmakargatan & Lotta Flyttar Hemifrån).
Verder heb ik o.a. gezien: Lilja 4-ever, Fucking Åmål, Mitt Liv som Hund (ook wel: My Life as a Dog), Fjorton Suger, Masjävlar, Jalla Jalla.
Tik maar in op Google voor meer info. Ik vond deze in ieder geval allemaal best goed, en een aantal heel goed.

Tillsammans schijnt erg goed te zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

groetjes / hälsningar,
Arno

Offline

 

#4 2006-04-26 16:02:58

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Nog enkele links waar je Zweede DVD's kunt bestellen:
- http://www.discshop.se/shop/index.php
- http://www.cdon.com
- http://www.bengans.se
- in Amsterdam: http://www.independentfilm.nl/index.php … rng=Sweden
- een soort eBay: http://www.tradera.com/category/auction … tid_130116

Maar even terug naar het topic:
IEMAND ERVARINGEN MET LOI ZWEEDS? wink

Offline

 

#5 2006-04-27 20:41:57

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik geloof dat ik ooit, heel lang geleden (eind jaren '80) ook een LOI-cursus gedaan heb (kan ook NTI geweest zijn, maar ik dacht LOI), eveneens een tweedehands. Goed om te leren lezen, maar (toen) redelijk ouderwets. "De" werd bijvoorbeeld uitgesproken als "di" en de uitspraak "dom" werd als vulgair afgedaan... Woorden als "tjej" en "kille" kwamen in de cursus niet voor. Mijn grootste probleem was echter dat ik, na de cursus gedaan te hebben, in Helsingborg Zweden binnen kwam, en daar verstond ik helemaal niets.

Maar ik neem aan dat de cursus sindsdien vernieuwd is, en bovendien kun je nu op Internet alle mogelijke dialecten horen.

Mark

Offline

 

#6 2006-05-01 13:16:22

JohanZ
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-05-01
Bijdragen: 1

Re: LOI cursus, ervaringen??

Zweedse radio luisteren helpt, althans dat vind ik dan smile

http://www.sr.se/

Groeten,

JohanZ

Offline

 

#7 2006-05-01 23:47:04

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Tack så mycket för länken, JohanZ!

Daar zitten gelukkig ook wat praatzenders bij. Ik luisterde weleens naar Zweedse radio, maar dan meer muziekzenders:
http://www.mtgradio.se/nrj/stream/streamingplayer.php

groeten.

Offline

 

#8 2006-05-05 00:13:40

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik luister veel naar de podcasts van SR tegenwoordig: http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.a … kel=739347

Offline

 

#9 2006-05-07 12:43:34

Simone
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-24
Bijdragen: 13

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Arno en anderen,

Ikzelf hou mijn Zweeds op peil door naar Zweedse muziek te luisteren (Petter, Bo Kaspers Orkestra bl.a. en ook Zweedse radio). Verder heb ik nog regelmatig contact met mijn Zweedse korridorkompisar en ik ben mentor van een Zweeds sprekend meisje die hier aan de universiteit een promotieplek heeft. Ik denk dat contact met Zweedse mensen heel erg kan helpen, dus misschien is het een idee om internationale Zweedse studenten te begeleiden?

Succes met je LOI cursus!

Simone

PS: Lotta is echt kul!

Offline

 

#10 2006-05-07 15:58:52

Karen
juniorlid/juniormedlem
Uit: Gent, België
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 7

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik studeer zweeds gewoon aan de universiteit(Ik volg Taal en Letterkunde, twee talen: Engels Zweeds). Het eerste semester werkten we met de site www.cfl.se Ik denk dat dit een initiatief van de stockholmse universiteit is, maar je er enkel via scholen aankan, want wij kregen in het begin een login en paswoord van de prof.Dit was anders echt wel een goeie site. Op dit moment werken we met het boek Svensk universitetsgrammatik för nybörjare van Gunlög Josefsson, Maar dit is echt puur theorie (bv waarom het werkwoord välja, dat een regelmatige vorm heeft, onregelmatig vervoegd wordt enzo...) Daarbuiten lezen we ook kortverhalen van Zweedse schrijvers. Enkele aanraders: Selma Lagerlöf, Pär Lagerkvist, Stig Dagerman, Astrid Lindgren wink August Strindberg.... zeker de moeite om te lezen, deze schrijvers.
Ik volg ook forums van bepaalde zweedse groepen, en zo leer ik natuurlijk al wat meer de spreektaal onder jongere mensen.

Offline

 

#11 2006-05-07 22:45:52

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Kon dat aan mijn universiteit maar..!!
ken wel een studiegenoot die toevallig goed Zweeds spreekt. smile

Offline

 

#12 2006-05-11 20:35:05

Karen
juniorlid/juniormedlem
Uit: Gent, België
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 7

Re: LOI cursus, ervaringen??

Allemaal naar Gent in België komen hé smile er studeren er niet zoveel zweeds(30 ofzo) dus zou wel fijn zijn mochten er meer zijn smile
Tis trouwens denk ik de enige plaats in België(Nederland weet ik niet) waar je zweeds kan studeren...

Offline

 

#13 2006-05-13 07:18:00

Leen
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2006-02-10
Bijdragen: 39

Re: LOI cursus, ervaringen??

Dat ga ik doen volgend jaar. smile

Offline

 

#14 2006-05-13 16:35:42

Karen
juniorlid/juniormedlem
Uit: Gent, België
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 7

Re: LOI cursus, ervaringen??

bij ons in Gent?? LEUK!!! Als ik u kan helpen met iets volgend jaar smile schoolrondleiding ofzo smile je gaat voor zweeds superleuke assistent hebben, hij is echt lief,en dan in tweede semester eerst van een saaie tante maar dan ook van een zweed die ook heel lief is(maar geen nederlands kan smile

Offline

 

#15 2006-05-14 10:26:28

Leen
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2006-02-10
Bijdragen: 39

Re: LOI cursus, ervaringen??

Leuk big_smile Die saaie tante heb ik al gezien, denk ik, toen ik naar de infodag kwam. Ze gaf uitleg. smile

Offline

 

#16 2006-05-14 23:52:44

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: LOI cursus, ervaringen??

Lol, pas maar op wat ge zegt, wie weet leest ze mee wink

Offline

 

#17 2006-05-21 17:25:45

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: LOI cursus, ervaringen??

Leen schreef:

Dat ga ik doen volgend jaar. smile

wou ik ook gaan doen volgend jaar maar ik vond geen bijpassende taal die mij lag lol smile dus nu is het geschiedenis geworden in leuven maar ik zoek nog een manier op zweeds te leren

Offline

 

#18 2006-05-21 18:04:02

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik doe zoals gezegd een cursus van de LOI (www.loi.nl).
Die zou ik iedereen aanraden, vind het een uitstekende cursus!! smile

Offline

 

#19 2006-05-21 22:12:02

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: LOI cursus, ervaringen??

bijna €280 is echter veel geld voor mij aangezien ik maar een studentje ben in het middelbaar onderwijs he smile

Offline

 

#20 2006-05-21 23:33:53

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ja, dat begrijp ik.
Het is een enorm goede cursus en daar betaalt men inderdaad voor...
Mogelijk kun je er een tweedehands overnemen? Ik heb de mijne op Marktplaats.nl gevonden voor 150 euro, na wat onderhandelen. smile
En anders zijn er nog tal van andere goede cursussen.

groeten, Arno

Offline

 

#21 2006-05-24 20:03:23

Linda1975
juniorlid/juniormedlem
Uit: Provincie Zeeland
Geregistreerd: 2006-05-24
Bijdragen: 2

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hee hallo!!

Ben nieuw hier, maar wel geïnteresseerd in Zweden en de Zweedse taal.
Wat interessant Arno, dat je een cursus Zweeds bij de LOI volgt. Ik zit er namelijk ook sinds kort over te denken om een cursus Zweeds te doen, maar weet dus nog niet waar. Ik heb op de site van Loi dus diverse mogelijkheden gezien, welke doe jij dan precies? Zelfstudiepakket of gewoon Zweeds zeg maar?

Ik heb sinds 5 jaar een penvriendin uit Zweden, we schrijven in het Engels, en het lijkt me leuk om wat beter haar taal onder de knie te krijgen.

Groetjes!!

Offline

 

#22 2006-05-24 20:29:52

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Linda!

Wat leuk dat je ook Zweeds wilt gaan leren. Ga je ook wel eens naar die vriendin in Zweden toe?

Ik vond Zweeds altijd een mooie taal en Zweden een topland, maar de reden dat ik de taal ging leren was bij mij ook een contact in Zweden. We hebben elkaar in 10 maanden al 3 keer ontmoet en mailen vaak, in het Zweeds. Dat is erg leuk en erg leerzaam (Zweeds schrijven, maar ook cultuur!). Mail jij ook of schrijf je 'echte'  brieven?

Om Zweeds te leren spreken heb je echt een voorbeeld nodig. Dat kan zijn door met Zweden te praten (in NL of ZW) of inderdaad een cursus als die van de LOI te doen, waarbij luistercd's zitten.

Ik doe de "gewone" cursus: 10 boeken van ca. 90 pagina's met elk 4 lessen (totaal 40 lessen). Er zitten veel luister- en naspreekoefeningen in, die zijn ingesproken op een stapel CD's. Ook zaten er 2 luistercd's bij met alle belangrijke woorden van elke les (NL-ZW en ZW-NL), bijvoorbeeld handig in de auto! smile

Het kost wat, maar dan krijg je ook wat.
Als je nog niet zeker bent of je de taal echt grondig wilt gaan leren, kun je ook eerst een eenvoudige basiscursus proberen. Op internet zijn ook cursussen te vinden, soms zelfs met geluid. http://www.nordiska.su.se/komloss/ was een goede start voor mij, maar daar was ik heel snel doorheen. Dus toen heb ik een LOI cursus overgekocht van iemand. Je zou ook op Marktplaats of Speurders kunnen zoeken naar een Zweeds cursus. Dan mis je in geval van de LOI waarschijnlijk wel de begeleiding van een docent (opgaven insturen, online overleg, wat dan ook), maar goed...

Succes! Laat me weten hoe 't verder gaat. wink

groetjes, Arno

Offline

 

#23 2006-05-25 14:39:57

Linda1975
juniorlid/juniormedlem
Uit: Provincie Zeeland
Geregistreerd: 2006-05-24
Bijdragen: 2

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Arno,

nee, mijn penvriendin heb ik nog nooit gezien, zit erover te denken om haar volgend jaar een lang weekend op te zoeken. Dat hebben we al een paar keer geprobeerd af te spreken de afgelopen jaren, maar steeds kwam er iets tussen waardoor het jammergenoeg niet kon. Ze woont in Lund, nabij Malmö. We schrijven op de ouderwetse manier via de post (wel geprinte brieven vaak hoor smile)) en gemiddeld ieder 1 lange brief per maand (soms meer), vrij intensieve correspondentie dus, maar heel leuk.

Stom toevallig kwam ik een hele poos terug deze site tegen, waarmee ik soms wat woorden probeerde te vertalen (doet zij in het NL soms ook). Maar het leek me leuk om in m'n vrije tijd (ietwat schaars met een kleintje thuis wink) Zweeds te leren.

Ik zit dus overal eens rond te kijken. Toevallig zag ik op Marktplaats een complete cursus staan van de NTI, voor 100 euro. Op zich niet gek denk ik. Ik weet alleen niet wat makkelijker is .. of een zelfstudie, of in combinatie met respons van een leraar (als je dus een cursus via bijv. het LOI volgt). Want in dat laatste geval heb je toch iemand die met je 'meekijkt' zeg maar.

Ik zit zelf nog te dubben of het niet teveel tijd in beslag neemt (ik heb een kleine van 1,5 jaar en ik werk af en toe als oproepkracht, naast het drukke moederschap zeg maar). Hoe ervaar jij dat bij jouw cursus?

Groetjes !

Offline

 

#24 2006-05-25 17:58:41

Arno
lid/medlem
Uit: Gouda
Geregistreerd: 2006-04-22
Bijdragen: 30

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Linda,

Leuk dat zij ook geïnteresseerd is in het Nederlands. Mijn Zweedse vriendin veel minder, maar dat is niet erg. Grappig is dat Zweden de woorden 'zes' en 'zeven' niet kunnen uitspreken - klinkt als zesj en zje-fen. Af en toe leer ik haar wat woorden, vooral met een harde g-klank. haha

Ze schrijft altijd in het Zweeds en dat kan ik nu zowat volledig begrijpen. Gelijk in het diepe gesprongen zeg maar. Ik zie steeds weer een paar nieuwe woorden, dus die zoek ik dan op indien nodig en "sla ik op". smile

Ik zag die NTi cursus ook staan. Volgens mij wel een prima cursus.

Ik vind het persoonlijk fijn om mijn eigen tempo aan te houden en zelfstandig te studeren. Misschien dat hulp van een docent via internet of post wel toegevoegde waarde heeft of de druk er enigzins op houdt.

Ik doe gewoon zo nu en dan een aantal lessen in korte tijd en dan weer een tijd niets... heb soms geen motivatie en dat is wel hard nodig. Ik zit nu op een kwart geloof ik (10 lessen) en ga rustig verder... in de zomervakantie ontmoet ik het meisje weer en wil ik toch wel op 40% zitten! Dan kan ik nog beter Zweeds oefenen en hoef ik niet vaak terug te vallen op Engels. Je kunt eerst de basis leren (hoeft niet enorm veel tijd te kosten) en dan dus 'in het diepe springen'. Iets boven je niveau studeren is het beste, zo lang het maar lekker gaat! smile

Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd het je kost, maar daar kom je vanzelf achter. Met basiskennis van het Zweeds kom je al een heel eind en als je eenmaal op gang bent gekomen, gaat het denk ik steeds sneller. Je kunt ook eens naar Zweedse tv op internet te kijken voor de spraak (svt.se), een Zweedse krant lezen (zoals dn.se of aftonbladet.se), of een Zweedse film kijken (genoeg goede films!).

Succes ermee. Als je nog meer wilt weten over de LOI cursus of andere dingen, help ik graag waar ik kan! wink

groetjes, Arno

Offline

 

#25 2006-07-01 14:21:09

Monica
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-07-01
Bijdragen: 3

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Arno,

Ik heb vorig jaar ook een cursus zweeds van de LOI gekocht. (zelfstudie pakket) Wat mij betreft inderdaad een prima cursus, alleen merk ik dat het soms wel erg lastig is om jezelf er toe te zetten om aan het werk te gaan. Er is altijd nog zoveel wat moet gebeuren (eigen huis, werk, vrijwilligerswerk) dat ik het eerlijk gezegd heb laten versloffen de afgelopen maanden.

Ik ben oorspronkelijk zweeds gaan leren omdat mijn vriend zweeds is en ik het als absolute noodzaak zie om elkaars taal te beheersen. Inmiddels is mijn vriend naar Nederland verhuisd ( in oktober 2005) maar hij kan hier totaal niet aarden. Te druk en te veel stress etc. Dussss wij gaan emigreren naar Zweden! Het plan is om voor eind 2007 in Zweden te wonen (regio Karlstad).

Voor die tijd wil ik dus wel een behoorlijk mondje zweeds spreken, maar omdat we allebei vloeiend engels spreken vallen we daar te makkelijk op terug *schaam*. Nu gaan we 14 juli voor drie weken naar Zweden, en daar pik ik het altijd snel op dus ik hoop daar weer meer bij te leren. Wel ben ik bang dat het dan weer gaat versloffen bij het gebrek van een stok achter de deur. Klassikaal les volgen in een groep zou een optie kunnen zijn alleen beperkt mijn lichamelijke conditie me hier in. Zijn er hier misschien nog meer die bezig zijn met zelfstudie en hun mondelinge vaardigheden willen oefenen?

En tot slot... de films.. ik kan vooral de films van Beck aanraden (als je van detective/misdaad houdt) Mijn vriend heeft 2 boxen meegenomen uit zweden en ik kan ze met de zweedse ondertiteling erbij goed volgen.

Groetjes Monica

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB