Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-07-01 16:28:02

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Monica,

In Zweden kunnen alle nieuwkomelingen gratis Svenska För Invandrare (SFI) cursussen volgen, die in iedere gemeente gegeven worden. In de stad waar ik woon worden daarnaast ook 'flex-cursussen' gegeven op het gymnasium in het kader van de 'komvux' (volwassenopleidingen). In een lokaal van het gymnasium zijn altijd 1 of 2 leraren aanwezig die de leerling begeleiden, maar je doet alles zelfstandig. Ik deed veel thuis en zat twee halve dagen in school. Je kunt er ook zo lang over doen als je zelf wil. Ik weet niet of dit ook in Karlstad bestaat. En ik hoor het van iedereen en heb zelf ook de ervaring: ... Nederlanders leren Zweeds in no-time.

Succes! Margo

Offline

 

#27 2006-07-25 12:21:53

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: LOI cursus, ervaringen??

ik zit op de Zweedse site www.stallet.se , ik wordt er gek van dat ik de taal niet goed kan, ze maken me van alles wijs en ik geloof het ook nog.....tongue
maar daar leer ik wel het meeste zweeds. ook op msn, chat ik soms zweeds met mensen. lukt me weinig van, maarja.

Offline

 

#28 2006-08-28 21:07:42

sven
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik ben op zoek naar een LOI cursus zweeds, (2e hands).

Wie heeft er 1 in de aanbieding ?

bel me 06 433 56 040

 

#29 2006-09-14 23:01:17

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hey,

Ik ben blij zoveel goeie dingen te horen over de LOI cursus. Ik ga binnenkort zelf beginnen aan een zelfde soort cursus maar dan van NHA. En hoop over een maand of 3 voor een tijdje naar Zweden te gaan en daar dus ook het een het ander op te pikken. Dit geeft in ieder geval een positief beeld.

Margo, kan zo'n Svenska För Invandrare cursus ook als je een paar maanden op vakantie bent in Zweden of moet je er echt wonen? (ik neem aan dat het een soort integratie (taal)cursus is zoals we die in Nederland ook wel hebben?)

Bedankt.

Offline

 

#30 2006-09-14 23:44:12

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Lorijn schreef:

kan zo'n Svenska För Invandrare cursus ook als je een paar maanden op vakantie bent in Zweden of moet je er echt wonen?

Nee, je moet in Zweden ingeschreven staan en een persoonsnummer hebben (soort sofi-nummer, voor mensen die minimaal 12 maanden in Zweden wonen). Maar dan is het wel gratis. Het niveau is denk ik vergelijkbaar met NT2-I, dus basisvaardigheden om een laagopgeleid werk te kunnen doen.

De volksuniversiteiten in de grote steden bieden (zomer)cursussen, zie folkuniversitetet.se.

Offline

 

#31 2006-09-15 20:18:35

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: LOI cursus, ervaringen??

Jammer, dat geldt niet voor mij smile

Nou ja, eerst maar eens die NHA cursus gaan doen!

Offline

 

#32 2008-05-04 20:39:01

Ezmee
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik wil ook de LOI cursus gaan doen, maar als je hem via marktplaats, dus tweedehands koopt, ga je dan nog wel examen doen? Ik heb geloof ik ergens gehoord dat dat kan. Of vind je het gewoon prima als je de zweedse taal geleerd hebt zonder dat je er een certificaat bij krijgt?
Mijn vriend komt uit Zweden en woont nu sinds 1,5 jaar in Nederland. Hij spreekt vloeiend Nederlands dus zoveel zweeds praten we niet meer samen, alleen als zijn ouders erbij zijn, dan ben ik verplicht Zweeds te praten!  smile

 

#33 2008-05-04 22:44:06

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hej hej!

Ik heb zelf ook de LOI cursus gedaan met de boeken en cd's, het beviel me heel erg goed. Het is leuk en goed te doen, ook al staan er soms kleine foutjes in. Ik heb 1 boek uitgekregen voordat ik naar Zweden ging voor stage. Ik merkte dat het een redelijke basis bood en zo leerde ik Zweeds erna (zonder boeken) in een rap tempo.

Het enige nadeel van zo'n cursus is dat je het in de praktijk moet brengen, anders wordt het saai. Wat leuk dat er zoveel mensen geinteresseerd zijn in het Zweeds leren! Ik zou zeggen: ga naar Zweden! Na een paar maandjes gedwongen Zweeds praten leer je het zo (is mijn ervaring).

Nu wil ik alleen graag mijn Zweeds verbeteren, zijn er cursussen Zweeds voor gemiddelden of gevorderden die jullie goed vinden?

Mvh, Noortje

Offline

 

#34 2008-05-05 19:04:26

Ezmee
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hej Noortje,

Ik had nog een vraagje over de loi cursus. Is het echt het basis Zweeds, zoals woorden als hund en katt, pojke en kvinna etc? Of gaat t wat dieper in op de stof? Ik kan namelijk de basis wel... Ben bang dat t misschien te makkelijk is.

Groetjes Esmee

 

#35 2008-05-06 20:14:09

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Esmee,
Ik vind de LOI cursus vrij uitgebreid, het gaat uit van verschillende situaties bv bij iemand thuis gaan eten, naar de supermarkt, een bruiloft, vakantie, telefoongesprekken etc. Voor mij gaf dat de basis die ik nodig had om in het land zelf Zweeds te leren in verschillende situaties, maar misschien dat anderen daar anders over denken. Misschien kun je de cursus ergens goedkoop op de kop tikken of lenen, dan krijg je een beter beeld en kun je kijken of het aansluit bij wat je wilt. Het eerste boek is vrij gemakkelijk voor iemand die de basis al kent denk ik, het tweede boek is wat uitgebreider.

Zelf vind ik LOI een goede manier om grammatica, lezen, schrijven en luisteren te combineren. Zelfs wanneer je niet goed bent in 1 of 2 onderdelen (zoals ik in grammatica) dan nog blijft het leuk. Veel succes ermee en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

Mvh, Noortje

Offline

 

#36 2008-05-25 11:35:59

Tientje
juniorlid/juniormedlem
Uit: Assen
Geregistreerd: 2008-05-25
Bijdragen: 1
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi,

Ik heb enige tijd geleden ook de cursus zweeds van de LOI gekocht en ben daar nu druk mee bezig. Ook ik ben er erg tevreden mee, al geloof ik dat het mij vooral helpt om de taal grammaticaal goed te begrijpen en het te kunnen lezen. Het echt mondeling spreken en verstaan leer je denk ik alleen goed in de praktijk.
Daarom luister ik daarnaast ook veel naar de radio, lees kranten, kijk films.. aangezien ik geen Zweden heb om mee te oefenen. Maar een goede basiskennis (en die krijg je met deze cursus!) is denk ik wel het halve werk!

Groetjes

Offline

 

#37 2008-05-26 17:16:26

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: LOI cursus, ervaringen??

Nu heb ik niet de hele draad hier gevolgd - wilde alleen vertellen dat ik, als ex-docente Zweeds, ervaring heb van mensen die de LOI-cursus Zweeds hebben gevolgd. En die ervaring zegt dat de LOI:ers echt boffen met hun cursus. Luister-, lees- en schrijfvaardigheid zijn in het algemeen heel goed - en zelfs de spreekvaardigheid is meestal veel beter dan wat ze zelf inschatten!
Volgens mij moet het echt een goede cursus zijn - OF zijn de LOI:ers bijzonder gemotiveerd smile

Offline

 

#38 2008-05-28 03:40:34

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: LOI cursus, ervaringen??

JohanZ schreef:

Zweedse radio luisteren helpt, althans dat vind ik dan smile

http://www.sr.se/

Groeten,

JohanZ

En daar kan je zoeken naar de programma's Språket en Språkbiten - buitengewoon leerzaam, zowel voor buitenlanders als ook voor Zweden.

Het zou nuttig zijn als we zo'n programma in Nederland hadden - want wij Nederlanders gaan vaak erg slordig om met onze taal en weten er vaak te weinig van.

Zoeken onder Vetenskap en dan naar het arkiv zoeken.

Maar er zijn natuurlijk ook allerlei algemene praatprogramma's

Offline

 

#39 2008-05-28 09:58:04

Sven
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-04-21
Bijdragen: 3

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hoi Arno,

Leuk dat je op deze manier Zweeds leert.

Zou het ook wel willen leren, maar dan via mail en eventueel chat.

Jij soms geen idee waar een site te vinden is om met zweedse mensen te converseren via mail of chat?

grtz

sven

Offline

 

#40 2008-08-12 23:39:44

Bramm
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

Hallo, ik vroeg mij af of een dergelijke cursus goed genoeg is om de ''TISUS" te halen die je nodig hebt om in Zweden verder te kunnen studeren?
Alvast bedankt,
Bramm

 

#41 2009-05-01 20:16:17

hermanjacques
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-30
Bijdragen: 31

Re: LOI cursus, ervaringen??

Dag ,

ik heb niet alle reacties gelezen daarom val ik misschien in herhaling .
Zweeds kan je in Vlaanderen ook studeren in Antwerpen (avondschool : twee avonden in de week , drie jaar lang) . Waar ? Eikenstraat , zijstraat van de meer bekende Meir .
Zweedse films (DVD's) heb ik vooral van de detectives Martin Beck en Kurt Wallander (Nederlands ondertiteld) .
Vroeger nam ik al eens wat videofilms op van Ingmar Bergman en van Saltkråkan (de kinderen van de Zoutkreek) .

Offline

 

#42 2009-05-13 20:33:23

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Halle allemaal,

Hoe hebben jullie het geleerd om die sj- klank goed uit te spreken, heb er een hele tijd over gedaan om dat onder de knie te krijgen, alleen van bandje of cd-s  lijkt me niet voldoende
Ben benieuwd.!!

gr. Adelaar Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#43 2009-05-14 00:35:50

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik ben vroeger begonnen met een boek dat heet Vi talar svenska van Drs A.M. Kolvoort-Delhez.  Wel een moeilijk boek maar zeer goed. De leeslessen bevatten ook behoorlijk wat idioom. Moeilijker dan die boeken van Adrie Meijer. En de uitspraak had ik verbeterd door een linquafoon cursus te lenen. En later hier in Amsterdam heeft een man van het gilde in Amsterdam mijn uitspraak verder bij gespijkerd. Zeer precies was hij en heb er veel van geleerd.

Adelaar Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#44 2012-01-06 16:33:20

Lidia Vlaanderen
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

Probeer eens de cursus Rosetta Stone Zweeds. Dit is echt een prima zelfstudie taalcursus voor de PC op cd-roms en audio cd's. http://www.geen spam/rosetta-stone/11551-rosetta-stone-cursus-zweeds-1.php. Als je het eerste level voor beginners hebt doorlopen kan je daarna nog 2 andere levels volgen zodat je op een behoorlijk hoog niveau kunt komen.

 

#45 2012-09-13 17:00:18

JeffSE
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-11-09
Bijdragen: 1

Re: LOI cursus, ervaringen??

Ik zie dat dit een oude discussie is, maar voor diegene die dit nog leest: de thuiscursus van "Studieplan" schijnt exact hetzelfde te zijn als de cursus van LOI, alleen kost deze 'slechts' 175 euro.... smile

Offline

 

#46 2012-10-05 17:28:44

Joana
Gast

Re: LOI cursus, ervaringen??

www.tv3play.se/
www.tv4play.se/

Alsjeblieft, ga maar Zweeds leren. Er zijn veel leuke (en minder leuke) Zweedse programma's/documentaires.
Voor mij een optimaal manier om de heimwee af en toe te vermijden.  roll

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB