Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-04-20 13:37:55

zonnetje
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-04-20
Bijdragen: 2

Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Hoi hoi!

Sinds enige maanden woon ik in Zweden en ben ik Zweeds aan het leren! Momenteel volg ik een cursus aan de FU en 't gaat de goede kant op. Ik doe ook extra grammatica/woord oefeningen, lees de metro en kijk soms tv. Maar heb het gevoel dat het best wel langzaam gaat.

Dus ik vroeg me af hoe lang het bij jullie duurde voordat je het zweeds goed onder de knie had? Dus op een nivo dat je er mee kunt werken?

En of jullie nog meer tips hebben!

Tack sa mycket!

Offline

 

#2 2011-04-20 16:05:43

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Ik zat misschien niet helemaal in een vergelijkbare situatie. Ik heb mij zelf in Nederland in ongeveer 4,5 jaar Zweeds geleerd. Alleen door boeken lezen, films kijken en zoveel mogelijk zweeds praten (ca 1 keer in de week + vakanties)

Al vrij snel voelde ik mij zeker genoeg om aan zweedse gesprekken deel te nemen ( 1 a 1,5 jaar) en na 3,5 jaar begon ik te schrijven/mailen in het Zweeds wat een grote stap vooruit betekende. Toen ik na 4,5 jaar naar Zweden verhuiste kon ik voldoende zweeds om te kunnen werken (ik moet voor mijn werk technische rapporten schrijven)
Ik laat wel (nog steeds na 4 jaar in Zweden) een collega mijn teksten korrigeren, maar het aantal taalfouten is sterk terug gelopen.

Voor jou zal het allemaal veel sneller moeten gaan aangezien je al in Zweden woont en overal in aanraking met Zweeds komt. Een tip kan zijn om Zweedstalige films met zweedse ondertiteling voor doven en slechthorenden te kijken.
Verder kun je beginnen met solliciteren als je voldoende zweeds praat om het hele sollicitatiegesprek in het zweeds te voeren (mag best gebrekkig zweeds zijn met een paa engelse woorden) Krijg je de baan niet, is het in ieder geval een goede oefening.

Waar woon je trouwens in Zweden?

Offline

 

#3 2011-04-20 19:26:59

zonnetje
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-04-20
Bijdragen: 2

Re: Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet of mijn zweeds al goed genoeg is voor een echt solliciatiegesprek, maar het lijkt me idd wel een goede oefening! Ik zit nu tegen B1 nivo aan, maar misschien moet ik maar gewoon gaan solliciteren...

Ik woon trouwens wel in Zweden. Best wel wennen hier. Wat vooral bizar is dat je dat hele winter geen auto's ziet. En nu het lekker weer aan het worden is is er elke ochtend een verkeersopstopping...

Waar woon jij? En heb je nog tips wat betreft solliciteren? De do's and don't?

Offline

 

#4 2011-04-27 14:49:28

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Ik woon in Skåne en mijn tip is om een lijstje te maken met bedrijven waar je wilt/kunt solliciteren en die te sorteren op aantrekkelijkheid of kans dat je er aangenomen wordt.
Daarna begin je niet bovenaan brieven te schrijven maar eerst oefen je op de minder aantrekkelijke bedrijven. En dan maar hopen dat je op gesprek mag komen.
Als je afgewezen wordt, dan moet je alsnog kontakt op nemen met de persoon die je brief behandeld heeft en vragen waarom je afgewezen bent en of het zin heeft om later nog een keer te solliciteren.
Je kunt ook aanbieden dat ze je gegevens/brief mogen bewaren om later nog eens kontakt met je op te nemen als ze een geschikte baan voor je hebben. (tip van een HR chef)
Verder moet je natuurlijk altijd tussen personeelsadvertenties kijken maar vooral ook open sollicitaties sturen aan bedrijven die je interessant lijken.

Offline

 

#5 2011-06-21 13:39:08

ssteff
lid/medlem
Uit: Winge
Geregistreerd: 2010-08-25
Bijdragen: 12

Re: Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Na ongeveer 3 jaar extensieve zelfstudie (als de goesting er was) kan ik op 8sidor.se het wereld- en Zweeds nieuws volgen.
Dit was niet moglijk geweest zonder "ordbok lagom" Dit mag ook eens worden gezegd.
Waarvoor dank.
Stefaan.

Offline

 

#6 2011-06-22 12:41:22

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: Hoe lang duurde het voordat je goed zweeds sprak?

Harry.

Ik woon in Nederland sinds een jaar. Ik ga in September weer terug naar mijn familie in Zweden/Skane, en ik blijf paar maanden. Ik vind het wel moeilijk om terug te gaan voor zo lang, omdat ik het Nederlandse taal heel erg mis na een paar dagen vakantie.

Hoe zou je het vinden om wat kontakt te houden tot dan, en eventueel afspreken?
Groetjes

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB