Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-04-24 19:34:02

Goedele
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-04-24
Bijdragen: 2

Flytta till Sverige! Jobba som lärare

hej hej!

Jag är ny på lagom forum, Jag är en kvinna av 23 år och kommer från Belgien. Min modersmål är flamländska men jag  gillar Svenksa och Sverige naturlig.  smile

Min Svensk är inte alls bra, men jag tror när man använda språket, man läsa språket. När du ser ett fel, tveka inte och säg det till mig. smile

Jag bodde i Sverige för ett år. Det var ett växelspel mellan min skol och en skol i örnsköldsvik. Jag jobbade som lärare i olika skolor med olika ålder av barn. Det var ett FANTASTISK år! Nu, 2 år vidare, längtar jag efter Sverige. Min hemlängtan går inte över och ibland tänker jag att flytta dit till Sverige.

Här i Belgien har jag ett diplom som "kleuteronderwijseres". I Sverige jobbade jag som förskollärare och grundskollärare.
OM jag flytta till Sverige, vill jag gärna jobba som lärare, är där någon här som vet om min diplom är också giltig i Sverige? Jag vet att jag måste rätta min Svenska, men jag hoppas att diplomet är samma?


Övrigt vill jag gärna bara prata på Svenska här på sidan och förbättra min Svensk.  wink

Hälsningar!
Goedele

Offline

 

#2 2011-05-02 10:42:45

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hej Goedele!

Välkommen hit till forumet!

Jag har själv bott länge i Ö-VIK så jag tycker det är lite extra kul att du var just där.
Du har nog lite otur med ditt examensbevis just nu, tror jag. Alla läraryrken håller på att bli certifierade och man kommer bara få jobb om man har en lärarlegitimation. Hopplöst ska det dock inte vara heller - tvärtom. Det är ju brist på förskollelärare.
Mitt tips är att kolla med Skolverket - de ska göra bedömningen av din examen och om du får en legitimation (www.skolverket.se).

Offline

 

#3 2011-06-22 12:48:23

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hur sitter det med sprak och sa? Med en lararexamen menar jag.
Finns det lararyrken dar man inte behover tala superbra svenska?
Hur sitter det med Nederlandare som flyttar till Sverige,
med forsakringar och liknande?

Jonna

Offline

 

#4 2011-09-24 10:28:26

Ariane
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-23
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hej Goedele och Jonna! Jag har en holländsk PABO-examen (Leraar Nederlandse basisschool voor 4-12 jarigen) och det var inga problem för mig att få jobb i Sverige, men det var för 20 år sedan. Jag har jobbat på förskolan i ett år och jobbar nu i klass 1-3 sedan 1994.

Precis nu är det ju det här med lärarlegitimationen som ALLA lärare i Sverige ska ansöka om. Om man har en utländsk lärarexamen ska den gälla för motsvarande åldrar och ämnen i Sverige, men de vill ha ett intyg där det står vilka åldrar och ämnen man är behörig för. Det står inget sådant på mitt examensbevis, och jag vet inte hur jag ska göra. Dessutom måste man göra ett prov i svenska eller gå en gymnasiekurs i svenska.

Lycka till!
Ariane

Offline

 

#5 2011-09-24 10:55:03

Ariane
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-23
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Ik vond deze link onder de vraag over "undersköterska" en heb hun direkt gemaild met de vraag of ze een verklaring konden geven voor welke leeftijden en vakken een PABO-diploma geldt. In Belgie is er waarschijnlijk ook zoiets.

http://www.nuffic.nl/nederlandse-studen … ds-diploma

Offline

 

#6 2011-09-25 11:15:02

Ariane
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-23
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Deze link verwijst zelfs direkt naar een aanvraag van een verklaring van onderwijsbevoegdheid!

http://www.ibgroep.nl/particulieren/dip … gdheid.asp

Offline

 

#7 2011-09-26 16:40:21

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

hej hej!

Jag är ny på lagom forum, Jag är en kvinna på 23 år och kommer från Belgien. Mitt modersmål är flamländska men naturligtvis gillar jag svenksa och Sverige.  smile

Min svenska är inte alls bra, men jag tror att man lär sig språket när man använder det. Om du ser ett fel, tveka inte att säga till mig. smile

Jag bodde i Sverige ett år. Det var ett (student?)utbyte mellan min skola och en skola i Örnsköldsvik. Jag jobbade som lärare i olika skolor med barn i olika ålder. Det var ett FANTASTISKT år! Nu, 2 år senare, längtar jag efter Sverige. Min hemlängtan går inte över och ibland tänker jag på att flytta till Sverige.

Här i Belgien har jag ett diplom som "kleuteronderwijZeres". I Sverige jobbade jag som lärare i förskolan och låg- och mellanstadiet(?).
Om jag flyttar till Sverige (ingen komma) vill jag gärna jobba som lärare, så jag undrar om det finns någon här som vet om mitt diplom också är giltig i Sverige? Jag vet att jag måste bättra på min svenska, men jag hoppas att utbildningen är samma?


I övrigt vill jag gärna bara kommunicera på svenska här på sidan och förbättra min svenska.  wink

Hälsningar!
Goedele

Offline

 

#8 2011-09-26 16:41:59

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hur ÄR det med sprak och sa? Med en lararexamen menar jag.
Finns det lararyrken dar man inte behover tala superbra svenska?
Hur ÄR det med Nederlandare som flyttar till Sverige,
med forsakringar och liknande?

Jonna

Offline

 

#9 2011-09-26 16:49:08

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hej Goedele och Jonna! Jag har en holländsk PABO-examen (Leraar Nederlandse basisschool voor 4-12 jarigen) och det var inga problem för mig att få jobb i Sverige, men det var för 20 år sedan. Först jobbade jag på förskola i ett år och nu jobbar jag MED klass 1-3 sedan 1994.

Just nu är det ju det här med lärarlegitimation som ALLA lärare i Sverige måste ansöka om. Om man har en utländsk lärarexamen ska den gälla för motsvarande åldrar och ämnen i Sverige, men de vill ha ett intyg där det står vilken åldersgrupp och vilka ämnen man är behörig TILL. Det står inget sådant på mitt examensbevis, och jag vet inte hur jag ska göra. Dessutom måste man göra ett prov i svenska eller gå en gymnasiekurs i svenska.

Lycka till!
Ariane

Offline

 

#10 2011-10-07 23:29:30

Goedele
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-04-24
Bijdragen: 2

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hej hej allihopa,

Förlåt, men jag visste inte att någon svarade på min fråga smile Vad kul att ni söker lösningar. Jag ska undersöka snart vad du har gjort. (just nu har jag ingen tid wink )  Men ni ska höra från mig! Tack för era svarar!

pix: vad rolig att du har bott i Övik! Jag saknar UH smile

tack tack!

Offline

 

#11 2011-10-18 11:11:28

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Ja!! UH!!
Jag saknar också att fika på UH!

Förresten - jag har ett annat tips!
Det råder brist på modersmålslärare i nederländska här i Sverige. De behöver inte ha den formella lärarlegitimationen, men KAN få den om vissa villkor är uppfyllda. Givetvis behöver inte svenska vara perfekt heller, även om man ju måste fixa att prata svenska till viss del.

Mina barn har en "kleuteronderwijzeres" som lärare i nederländska, och det är helt perfekt. Hon trodde aldrig att hon skulle kunna jobba inom sitt gebit i Sverige, men har nu så mycket arbete att hon skulle behöva klona sig.

Så, mitt tips är att ni tar kontakt med modersmålsundervisningen hos den kommun ni vill jobba och undersöker om de inte behöver en kvalificerad lärare som kan undervisa i nederländska!

Offline

 

#12 2011-10-18 19:07:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Gebit? Bedoel je 'område'?

Offline

 

#13 2011-10-18 19:15:08

Mie
Gast

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Margo schreef:

Gebit? Bedoel je 'område'?

Det går alldeles utmärkt att använda "gebit". Termen återfinns i Svenska Akademiens ordlista.

 

#14 2011-10-19 11:48:26

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

OK, nytt för mig. Tack!

Offline

 

#15 2011-10-19 19:56:42

Mie
Gast

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Margo schreef:

OK, nytt för mig. Tack!

Man lär sig något nytt varje dag smile

 

#16 2012-03-15 19:39:49

amin
Gast

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Hej!
Jag tycker att du skriver mycke bra svenska, själv är jag mycket språkintresserad, förutom arabiska engelska och franska så har jag börjat lära mig nederländska. Det som är svårast med nederländska tycker jag,  är att ordföljden"  är lite svår att fatta och man sätter verbet precis hur som hels`t+

 

#17 2012-03-16 22:28:07

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

Men ordföljden är nästan samma som på nederländska. Visst är verbplaceringen lite annorlunda, men ordföljden är mycket mer lika nederländska än på engelska eller franska.

Verbet i en bisats och infinitiven står på slutet (i alla fall efter objektet).

Offline

 

#18 2012-03-17 12:24:09

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

men ordföljden är mycket mer lik nederländska(n ) än engelska(n) eller franska(n).

Säg det på samma sätt som du skulle göra på nederländska, dvs HET Nederlands, HET Engels, HET Frans. På ska inte alls vara med i denna mening, även utan -n efter nederländska osv. Is een raar fenomeen, en soms betrap ik mezelf op dezelfde fout, dat je niet hetzelfde zegt in het Zweeds als in het Nederlands, terwijl er, zoals je zelf al hebt opgemerkt, weinig of geen verschil bestaat.

Offline

 

#19 2012-03-17 12:30:59

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Sverige! Jobba som lärare

amin schreef:

Jag tycker att (din svenska är mycket bra) du skriver mycket bra svenska. Själv är jag mycket (oerhört, väldigt) språkintresserad. Förutom arabiska, engelska och franska har jag börjat lära mig nederländska.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB