Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-05-22 21:33:55

Frö
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-05-22
Bijdragen: 2

Studera i Den Haag

Hej!

Jag har nyligen fått veta att jag fått en plats på en utbildning vid The Hague University och kommer med största sannolikhet att flytta ner i augusti. big_smile
Har en del vänner i Nederländerna sedan tidigare och ser extremt mycket fram emot flytten. I programmet jag valt ingår holländska som språk och förhoppningsvis kommer jag efter minst 4 år i Den Haag kunna göra mig någorlunda förstådd. tongue

Nu undrar jag lite om det finns några andra från Sverige som pluggat i Nederländerna? Vart det svårt att hitta boende? Svårt att komma in i gemenskapen i skolan/utanför skolan? Hade ni några problem med studielån från CSN eller gick allt smidigt?

Väldigt tacksam för svar!

Frö

Offline

 

#2 2011-05-23 10:09:13

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Studera i Den Haag

Hej Frö!

Du kommer med all sannolikhet få en kanontid i Nederländerna - iallafall om du bemödar dig om det. De som inte trivs i ett annat land gör ofta inte det för att de väntar på att mänskor ska komma till dem för att bli vänner, eller som inte förstår att det kan finnas andra koder/sätt att umgås i andra länder och framförallt - att de inte vill lära sig språket. (Det finns egentligen aldrig ett "kan" när vi pratar om att lära sig språk..)

Jag har pluggat i Nederländerna, i Delft - nära Haag. Nu var det ett tag sedan så jag har väl inte så där rykande färska kunskaper om hur allt funkar - men, lite grand kan jag nog komma med.
Studenter bor ofta i studenthus och man får nästan lättast rum genom en s k "instemming". Det finns ibland också en bostadsuthyrning som liknar mer hur det funkar i Sverige - men jag rekommenderar ändå "instemming". Dem hittar du på anslagstavlor (vet inte var du hittar dem i Haag - fråga bara) . En instemming är ett sätt för studenthuset att själva bestämma vem som ska få ett rum så att huset ska bli så trevligt och blandat som möjligt.

Annars kan ju anslagstavlan på svenska kyrkan i Rotterdam vara ett tips - det är många svenskar ifrån hela NL som kommer dit, så du har en fair chans att du kan få rum någonstans på det sättet. Åtminstone så du har någonstans att sova precis när du kommer ner.
Jag har själv aldrig haft något strul med studielånet ifrån CSNs sida, men man blev ju lite känslig för svängningar i valutakurserna, så det är det ju värt att hålla ögonen på.

Som alltid när man kommer till ett annat ställe KAN det vara svårt att komma in i gemenskapen. Men, det låter som du ska gå en hel utbildning, och då lär du ju inte vara ensam i den sitsen - och det kommer säkert att gå som på räls. Engagera dig i en förening - då får du massor av kompisar! Se till att laga middag ihop med de du lär känna - det är en holländsk grej (man lagar middag ihop istället för att fika, som vi gör i Sverige). Och när du går ut på barer, så gäller att alla bjuder rundor. Bara för att någon annan bjuder ska man inte beställa in några dyra grejor - det är typ vanlig öl/vin/vatten/läsk som gäller - inte whisky/kir royal/champagne/special öl... Glöm inte att bjuda rundor själv.

Så - du kommer ha en kanontid i Haag. Njut!

Offline

 

#3 2011-05-23 12:10:09

Frö
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-05-22
Bijdragen: 2

Re: Studera i Den Haag

Tack för ditt svar, Pix!

Det har du helt rätt i, det fungerar oftast inte att bara vänta på att folk ska ta kontakt. Jag får helt enkelt strunta i den lilla spärren som så ofta kan komma i vägen och bara ta kontakt med klasskamrater. De sitter trots allt i samma sits som en själv. smile

Letar just nu boende via de större sidorna som kamernet osv, men det finns även DUWO som har lägenheter för studenter vid The Hague University. Tyvärr är hemsidan inte den bästa och det har varit en hel del krångel med den på senaste.

Har hört lite om Svenska Kyrkan i Rotterdam tidigare, men eftersom jag har vänner nere i Holland sedan tidigare så är det inte helt kört ifall jag inte hittar någonstans att bo. Får väl köra någon form av couch surfing om det verkligen krisar.

Jättebra tips du kommer med, tack! Är inte så insatt ännu i kulturen och sederna där nere, men det kommer väl med tiden antar jag.

Tack så hemskt mycket för din tid, detta gav mig lite mer kött på benen innan jag drar ner! big_smile

Offline

 

#4 2011-09-24 11:00:53

Ariane
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-23
Bijdragen: 7

Re: Studera i Den Haag

Hej Frö!
Hur har du det i Den Haag? Jag har vuxit upp där och mina föräldrar bor där, men nu bor jag i Västervik. Cykla genom dunerna och promera längs havet!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB