Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2011-09-08 15:51:40

Martijn79
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-08
Bijdragen: 4

Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Hoi allemaal,

Ik ben Martijn, 32 jaar. Ik heb een HBO Vliegtuigbouwkunde als achtergrond en woon in de omgeving van Den Haag.
Al elke jaren speel ik met het idee om naar Zweden te verhuizen en daar wil ik nu ook voorzichtig de eerste stappen voor gaan zetten. Zo ga ik binnenkort beginnen aan een cursus Zweeds aan de Volks Universiteit. Maar ik zou het ook leuk vinden om naast deze klassikale lessen, in mijn vrije tijd met iemand te willen oefenen. Eens in de twee weken of misschien meer, een beetje afhankelijk van wat mogelijk is. Daarvoor zoek ik iemand die in de omgeving van Den Haag woont en dat ook leuk vindt. Bij voorkeur iemand in de leeftijd van 26-32 die ook in de toekomst wil emigreren.

Ik hoop graag van jullie te horen.

Groetjes,
Martijn

Laatst bewerkt door Martijn79 (2011-09-09 14:01:48)

Offline

 

#2 2011-09-09 14:02:19

Martijn79
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-08
Bijdragen: 4

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Hmmmm.... weinig mensen die Zweeds willen leren sad.

Offline

 

#3 2011-09-12 14:13:22

Mr Viss
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-01
Bijdragen: 2

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Hi my written dutch is too limited to reply in but I am willing to assist in learning you swedish. I am 28 and my situation is the other way around and would like to improve my Dutch. I can read and understand slowly spoken basic dutch somewhat ok smile  I'm on the lookout for jobs i NL and is planning to move to the Hague when I feel confident in dutch. I will be visting Den Haag in early october so feel free to meet up if you have nothing better to do. Feel free to add me on msn vissepisse at hotmail.com or on skype: vincent.emring

perhaps we learn from each other smile

Offline

 

#4 2011-09-13 11:24:18

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Het klinkt een beetje als een contactadvertentie, vooral dat laatste zinnetje. Mischien dat je gewoon zoals alle anderen moet vragen waar je moeite mee hebt. Wist je dat de letter y anders moet worden uitgesproken in fyrtio (40) dan in fyra (4)? Helemaal leuk is fyrtiofyra (44). Vraag maar aan de leraar of die het weet. Heel veel Nederlanders (en buitenlanders in het algemeen) hebben moeite om die letter goed uit te spreken.

Offline

 

#5 2011-09-13 16:25:02

Mr Viss
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-01
Bijdragen: 2

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Hermandad: Did you mean my posted sounded like a contact ad? I am sorry if it came across wrong. I wrote from my tablet computer and didn't proof-read it before posting. Just a post from between tasks at work.

As for 44, when pronounced as it is spelled it is diffucult to say. People from my region (south west, gothenburg area) just say "förtifyra". I guess we drop the "o" in trettio, fyrtio, femtio and so on and just say tretti, förti, femti, sexti etc.

Offline

 

#6 2011-09-13 17:32:37

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Nej, jag menade inte dig utan Martijn. Och jag skrev om hur bokstaven y ska uttalas. Det första i 44 ska uttalas som ett ö eller ett "kort" y MED ELLER UTAN o men det andra ska uttalas med ett något utdraget yj annars låter det som fura eller så. Det är den dubbla klangen de inte verkar klara av.

Offline

 

#7 2011-09-13 18:17:15

Martijn79
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-08
Bijdragen: 4

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Gents,

Please use a different post to share thoughts about the Swedish language. I posted my question for a different reason and this pollutes the post.

Thanks in advance.

Martijn

Offline

 

#8 2011-09-13 18:21:28

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Meen je dat nou? Je wilt toch Zweeds leren? Alle beetjes helpen. Mischien niet voor iedereen weggelegd.

Offline

 

#9 2011-09-13 18:27:04

Martijn79
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-09-08
Bijdragen: 4

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Ik wil geen 'spelbreker' zijn, maar op een gegeven moment gaat de post niet meer over hetgeen waar het over moet gaan. Als ik vragen over de taal heb, dan stel ik ze wel via de post, maar niet op deze manier. Mijn vraag is specifiek bedoelt om mensen te vinden. Ik neem aan dat je dat begrijpt?

In het verleden heb ik ook al meerdere malen meegemaakt dat een post een manier wordt om mensen onderuit te halen en te bekritiseren. Dat wil ik graag voorkomen, dus daarom liever alleen reageren als je ook daadwerkelijk wat over het onderwerp zelf toe te voegen hebt.

Offline

 

#10 2012-06-06 23:04:17

Dieter Staelens
Gast

Re: Gezocht: Iemand die met mij Zweeds wil leren/oefenen.

Ik wil ook zweeds leren maar ik woon wel erg ver van Den Haag...ik woon in het pittoreske Ledegem, West-Vlaanderen, uit België uiteraard...

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB