Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2012-02-11 17:31:10

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Miljöpolitik

Jag läser miljövetenskap vid Utrechts universitet och jag skriver en artikel om Sveriges miljöpolitik och vilka åtgärder som regeringen vidtas. Jag är nyfiken på svenska medborgarnas åsikter beträffande miljöpolitiken. Vill någon ge sin syn?

/ Jules.

Offline

 

#2 2012-02-26 14:08:04

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Miljöpolitik

Språklig reaktion:

Jag läser miljövetenskap vid Utrechts universitet och jag skriver en artikel om Sveriges miljöpolitik och vilka åtgärder som regeringen vidtar/alt. som vidtas av regeringen.
Jag är nyfiken på svenska medborgares/alt de svenska medborgarnas åsikter beträffande miljöpolitiken. Vill någon ge sin syn?

("beträffande" funkar, men "om" är enklare och gör språket mindre stolpat)

Offline

 

#3 2012-02-26 16:04:07

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Miljöpolitik

Som svensk medborgare och någorlunda miljömedveten så har jag förstås åsikter om miljöpolitik. Men, jag kan faktiskt inte ens säga att jag vet vad regeringen driver för miljöpolitik. För något år sedan ville man minska koldioxidutsläppen genom att främja miljöbilarna genom en miljöbilspremie. Det blev för populärt och för oriktat, så det tog man bort. Man har precis lagt fram ett förslag på infrastrukturförbättringar - det blev ett stort paket, men faktiskt oväntat lite för järnvägen, vilket jag själv hade tyckt var en vettig långsiktigt hållbar investering, istället för att satsa på vägar och vägunderhåll.
Annars har regeringen luckrat upp det gamla folkomröstningsbeslutet att långsamt avveckla kärnkraft. Dåligt set, enligt min mening - och ett demokratiskt otillförlitligt beslut. Det finns fortfarande inget säkert sätt att förvara kärnavfall och man har gjort otillräckligt för att minska energimängden och ordna med alternativ energi.

Naturvårdsverket har identifierat en mängd sanerings-hot spots i Sverige, men de går inte att sanera, eftersom regeringen bara givit pengar till en bråkdel av dem.

Mer då? Nja, miljöministern har varit rätt tandlös och de största skrällarna orsakades av vargjakten.


Så, summan av kardemumman är att regeringens miljöpolitik varit både tandlös och anonym. Tyvärr.

Offline

 

#4 2012-02-28 23:25:17

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Miljöpolitik

Pix, tack för ditt välomfattande svar!
Jag hade väntat mig att regeringen skulle ha vidtagit flera åtgärder att minska de miljöförstörande faktorerna. Tyvärr är verkligheten annars.

Offline

 

#5 2012-03-01 07:58:18

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Miljöpolitik

Jules Beelen schreef:

Pix, tack för ditt välomfattande svar!
Jag förväntade mig att regeringen vidtagit fler åtgärder för att minska de miljöförstörande faktorerna. Tyvärr är verkligheten en annan.

// Hermandad

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB