Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2012-10-05 16:14:46

JohanCeder
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-10-05
Bijdragen: 1

Jobba i Amsterdam

Hejsan! Jag planerar på att flytta till Amsterdam till våren och undrar om någon vet bästa sätt för att söka bostad/jobb/utbildning!
Eftersom jag inte kan prata Nederländska undrar jag även om någon vet av något bra sätt att lära sig det på!
Jag har erfarenhet ifrån Mejeri/lagerjobb.

Tack på förhand!
Johan Cedermark

Offline

 

#2 2012-10-10 15:43:38

TantElla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-10-10
Bijdragen: 1

Re: Jobba i Amsterdam

Hej Johan,

Arbetsförmedlingen här i Holland heter UWV och det finns en arbetsförmedling EURES som är till för oss som vill jobba i ett annat EU-land. Med mejerierfarenhet och som skandinav har man en profil som kan vara av intresse för den holländska arbetsmarknaden. Kanske inte i Amsterdam, men Arla, FrieslandCampina, Westland, Beemster, eller någon annat mejeribolag kanske har verksamhet i närheten av Amsterdam. Även om Du inte kan holländska kan det vara bra att kunna söka efter företag. Använd då:
melk (mjölk)
zuivel (=dairy, mejeri)
kaas (ost)

Det finns också ett antal föreningar, svensk-holländska där Du kanske kan få hjälp att hitta rätt språkkurs, etc.

Lycka till

Offline

 

#3 2012-12-02 13:18:57

Mariaaaa
Gast

Re: Jobba i Amsterdam

Som svensk är det inte jättesvårt att lära sig, speciellt inte om du råkar kunna tyska också (då har du i princip grammatiken gratis..). Jag hittade en online-kurs som är helt okej:

http://www.ielanguages.com/dutch.html

Sedan sprang jag på en textbok med tillhörande övningsbok; http://www.nt2.nl/leerlijn/delftse_methode

(finns säkert andra som är bra).

För att öka på ordförrådet behövs inga lärarledda lektioner, bara självdiciplin. Är du helt ny på grammatiken kan det dock vara lite klurigt med enbart de hjälpmedlen jag nämnt, gissar att det finns bättre grammatik böcker för det, men jag har grammatiken från tyskan så vet ej...

Lycka till! big_smile

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB