Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2013-06-08 16:45:06

Elianne
Gast

Zweeds leren als beginner

Hallo!

Gedurende het zoeken naar een Zweedse taalcursus ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik ben, zoals wel meer mensen hier, op zoek naar een leuke cursus die ik thuis kan doen! Ik ga in september voor een half jaar studeren in Zweden, en het lijkt me leuk en handig om al e.e.a. te kennen als ik aankom.

Nu ben ik gedurende mn uitgebreide zoektocht allerlei dingen tegengekomen, en ik ben de draad een beetje kwijt geraakt. Opties die ik langs heb zien komen zijn:

- Basiscursus Zweeds Deel 1
- Assimil
- Talk now Leer Zweeds
- På svenska!
- Mål
- Colloquial Swedish

Wie heeft ervaring met 1 of meerdere van deze cursussen? Of iemand die nog andere (betere?) alternativen kent? Ik wil meer dan enkel woordjes leren.
Ik heb ook het idee dat een aantal van de bovenstaande opties wat outdated zijn. Nu weet ik niet of dit idee correct is en ook niet of het perse erg is. Hoeveel verandert de basis van een taal immers in een paar jaar.

Ik hoor graag jullie reacties!

 

#2 2013-06-10 17:08:38

Bassiehof
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

Die cursussen weet ik niets van omdat ik nog op de zweedse middelbare sgool ben was.

Wat ik je wel kan vertellen is dat je voor de uitspraak beter een echte zweed kan hebben en niet een nederlander of een belg die het probeert. De y in fyra (vier) moet je volgens een zweed op een ander forum uitspreken als Lyon, maar dan was ze toch ff vergeten dat wij lijon zeggen en niet als een zweed lujon. Dus de y spreek je uit als nederlandse u (niet uu) en een j erachteraan. De j is belangrijk anders klinkt het als fura of fira en niet fujra. De meeste buitenlanders hebben moeite met de uitspraak van de zweedse y. Een zweed daarentegen heeft weer moeite met de lettercombinatie eu. De EU als verkorting is gewoon e u met een zweedse toonval. Europa wordt ook zo uitgesproken, dus geen öropa maar e uropa net als eu in het nederlands. Maar de euro wordt officieel als ewro uitgesproken. Dan is er nog een derde manier en dat is het woord terapeut (ja, hetzelfde als in het NL). Dan zegt men terapeft.

Dus woordjes leren prima, maar laat de uitspraak aan een zweed over.

 

#3 2013-07-15 21:14:58

Janneke
lid/medlem
Geregistreerd: 2013-07-15
Bijdragen: 15

Re: Zweeds leren als beginner

Elianne schreef:

Hallo!

Gedurende het zoeken naar een Zweedse taalcursus ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik ben, zoals wel meer mensen hier, op zoek naar een leuke cursus die ik thuis kan doen! Ik ga in september voor een half jaar studeren in Zweden, en het lijkt me leuk en handig om al e.e.a. te kennen als ik aankom.

Mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt met welke cursus je begint. In het begin heb je toch altijd het gevoel dat je 'onbruikbare' woorden leert, bijv: Wat heb ik er nou aan als ik sinaasappelsap, huis, werk, reizen en begrijpen in het zweeds kan zeggen?
Feit is dat er heeeeeel veel woorden bestaan en dat je toch ergens moet beginnen. Elk woord is meegenomen en komt vroeg of laat van pas. Het is dus een kwestie van gewoon ergens beginnen.

Ik weet niet waar je gaat studeren, maar als dat in Stockholm is krijg je voor zover ik weet ook zweedse les aangeboden als je daar bent. Bovendien heeft Stockholm Universitet wekelijkse taalcafés waar je je zweeds kunt oefenen. Bovendien is er ook een nederlands taalcafé, waar je een keer per week lekker even nederlands kunt babbelen. Succes met de studie in elk geval!

Offline

 

#4 2016-03-26 18:34:37

Renee
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

Ik leer Zweeds via Lesexpres (http://lesexpres.nl/index.php?menukeuze … alkeuze=SE), werkt echt fijn! Het is een leerboek en er is een website van waarop je ook uitspraken kunt horen. Mocht je nog meer handige filmpjes of websites willen leren kennen, kijk dan een keer op www.ikleerzweeds.nl. Dit is een website waarop alles wordt verzameld wat je kan helpen bij je studie, super handig!

 

#5 2016-04-26 07:43:19

Vian Oslen
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

I hope this would just be an achievement that will help you to grow into something better. I sincerely hope to see such more success come to you over in time and make way for a change too. Things would be interesting.

dish network channel list

 

#6 2016-04-27 10:23:49

Joaan
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

Now people are more interested to learn other languages and there are many methods to learn every language. If you search on-line you will get sites forums, where they share tips and instructions which will help you to have a basic knowledge in the desired language. There is even whatsapp groups with which we can learn languages.
twc internet

 

#7 2016-08-14 09:49:26

Miran
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

Hallo!

Ik heb zelf ervaring met Basiscursus Zweeds deel 1. Ik ben met dat boek nu bij les 7. Werkt best redelijk, maar het zal je niet veel helpen. Vooral grammatica en woordjes leren is het. Het beste is, als je Zweeds wilt leren (deze tips gebruik ik ook ik wil het ook leren, ookal ben ik 12 jaar;) ) dat je vooral Zweedse boeken moet lezen en naar de Zweedse taal moet luisteren. Dat helpt veel meer dan een cursusboekje. Wat je ook kan doen (wel best lastig maar helpt veel meer dan een cursus) is een onderdompel- methode. Overal om je heen hoor je alleen maar zweeds. Je wordt als het ware ondergedompelt in de zweedse taal. Ik hoop dat je wat nuttige tips hebt Gekregen.

Veel succes!


Groeten,

Miran

 

#8 2016-09-07 05:18:12

nike air max 90 pas cher
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

You really make it seem so nike air max 90 pas cher easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too nike air max 90 femme complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

 

#9 2016-10-04 04:56:24

happy
Gast

Re: Zweeds leren als beginner

nice! thank you so much! Thank you for sharing. Your blog posts are more interesting and impressive. I think there are many people like and visit it regularly, including me.
192.168.1.1

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB