Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2014-08-31 10:13:39

Pieter Dingemans
Gast

Att plugga i Sverige

Jag tänkte plugga i Sverige. Jag bor redan här. Nu är det så att behörighetarna för utbildningen är: Matematik C, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Men jag har ingen aning om jag är behörig. Jag har avslutat 'VWO E&M.' Jag har haft biologi/'biologie' de första 3 åren på den 6-åriga 'VWO'. Jag har pluggat kemi/'scheikunde' och fysik/'natuurkunde' och/en 'algemene natuurwetenschappen', men jag slutade med de kursarna när jag kunde det 4e året. Jag har avslutat matematik A/'wiskunde A' i Holland, men det är inte samma sak som matematik A i Sverige. Jag har också avslutat 'maatschappijleer', funkar detta som samhällskunskap?

Jag vet att de är många svåra frågor, men om det finns nån som tror sig veta nåt, tveka inte!

Tack på förhand!


/Pieter

 

#2 2014-09-01 14:26:15

Janneke M
Gast

Re: Att plugga i Sverige

Maatschappijleer funkar som samhällskunskap. Det är jag säker på. För de andra ämnena skulle jag gå till universitetet och fråga efter en studievägledare, som säkert kan hjälpa dig med det där. Det är så jag har gjort och jag fick mina betyg översatt av någon utan kostnader alls.

 

#3 2014-09-19 16:36:39

Anparasi
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2014-09-19
Bijdragen: 2

Re: Att plugga i Sverige

Het is niet moeilijk. Met behulp van studievägledare ( of zelf via universitets och högskolerådet webpagina) kunt u best uw diplomas laten waarderen. Al de vakken zijn wel zelfde alleen de niveaus zijn verschillend, tenminste bij mij was het zo. Maar als u uw diplomas opstuur naar bovengenoemde organisatie via studievägledare, krijgt u wel exakt welke vakken en welke niveaus hebben. Alleen moet minst u 6 maanden voor wachten.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB