Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-07-06 22:16:31

Monica
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-07-01
Bijdragen: 3

Zweeds leren in zweden na emigratie

Hallo allemaal,

Even een vraag voor alle nederlanders die naar zweden zijn geëmigreerd en daar zweeds hebben geleerd. Waar hebben jullie dit gedaan, hoe zijn jullier ervaringen met de betreffende cursus en hoe betaal je zoiets als je geen baan hebt? Ik heb hier en daar namelijk wel zijdelings wat dingen gezien in posts over andere topics, maar ik kan er op dit moment nog niet uitkomen.

Het plan is eigenlijk om zo snel mogelijk naar Zweden (Karlstad regio) te verhuizen, omdat mijn zweedse partner hier in Nederland absoluut zijn draai niet kan vinden. (te druk, te gestressed en veeeeeeel te veel mensen en regels) Daarnaast ben ik gek op Zweden dus dan is de keus snel gemaakt.

Nu zijn er de nodige voetangels en klemmen, aangezien ik officieel 100% ben afgekeurd (WA-jong) en gebonden ben aan een rolstoel en aangepaste auto. Op het moment dat we verhuizen moet ik de auto inleveren (leaseauto van het UWV). In Nederland werk ik voor een groot makelaarskantoor met bank en verzekeringen, en ook in zweden zou ik graag in die branche gaan werken. Dan moet ik natuurlijk wel goed Zweeds spreken. 
Daarom zou ik graag meer ervaringen horen van andere zwedengangers.

Mvh Monica

Offline

 

#2 2006-07-07 00:03:36

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Zweeds leren in zweden na emigratie

Monica schreef:

Nu zijn er de nodige voetangels en klemmen, aangezien ik officieel 100% ben afgekeurd (WA-jong) en gebonden ben aan een rolstoel en aangepaste auto. Op het moment dat we verhuizen moet ik de auto inleveren (leaseauto van het UWV). In Nederland werk ik voor een groot makelaarskantoor met bank en verzekeringen, en ook in zweden zou ik graag in die branche gaan werken. Dan moet ik natuurlijk wel goed Zweeds spreken.

Ik heb ooit mijn ervaringen opgetekend. SFI is gratis als je minimaal een jaar in Zweden zult gaan wonen (dus niet voor studenten die maar een half jaar blijven). De kwaliteit van het onderwijs kan variëren afhankelijk van je klasgenoten en je eigen inzet. Ik denk overigens dat het eindniveau van SFI niet genoeg is om in jouw branche te kunnen werken: je zou dan nog een tijdje "Komvux" moeten doen als je een papiertje wilt hebben, of flink moeten oefenen in je omgeving. Je hebt een Zweedse sambo, dat helpt in elk geval. smile

Hoe dat met inkomensvoorzieningen voor mensen met een handicap is weet ik niet.

Goed te weten in elk geval dat je in de makelaarsbranche zit. Een heleboel gebruikers van deze site vertalen advertenties voor woningen en ik vind het erg moeilijk goede vertalingen te vinden voor makelaarsjargon. Misschien dat ik je nog wel eens lastigval daarover. smile

Offline

 

#3 2006-07-07 08:35:37

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Zweeds leren in zweden na emigratie

De meeste zweedse scholen zijn rolstoelaangepast. Als dit niet het geval is en er komt een leerling in een rolstoel, wordt dit meteen geregeld (zag ik op de school van mijn kinderen).

Offline

 

#4 2006-07-25 12:17:50

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: Zweeds leren in zweden na emigratie

nou, ik weet niet waar je zweeds zou moeten leren, maar zeg nooit "mean" in Zweden! heb ik eens gedaan, toen dachten ze dat ik "flikker op naar de hel" bedoelde tongue

Offline

 

#5 2006-07-26 23:30:50

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Zweeds leren in zweden na emigratie

holländsk_flicka schreef:

zeg nooit "mean" in Zweden! heb ik eens gedaan, toen dachten ze dat ik "flikker op naar de hel" bedoelde

Ik denk dat ze je ook toen wat op de mouw gespeld hebben. smile Mean betekent niets in het Zweeds. De lettercombinatie "ea" komt niet in het Zweeds voor.

Offline

 

#6 2006-07-27 19:08:52

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: Zweeds leren in zweden na emigratie

najah. kan zijn. toch een beetje raar dat 22 Zweden daar heel geschokt op reageren wink

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB