Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2016-11-15 15:36:23

jorisvanaalst
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2016-04-20
Bijdragen: 1

Half Zweed en half Nederlander = Deen?

Hé! Dit wordt misschien een wat onzinnige topic, maar anyways. Ik wil even mijn gedachten van me afschrijven.

Ik ben dus half Zweeds en half Nederlands - mijn moeder is Zweedse, ik ben in Zweden geboren en getogen maar mijn vader komt uit Nederland. Dus dit blijkt echt mijn forum te zijn. In ieder geval, omdat ik een Nederlandse naam heb en mijn vader altijd wel zijn Nederlandse identiteit heeft vastgehouden, heb ik me in Zweden heel Nederlands gevoeld. Ik draag bv. altijd oranje als Nederland tegen Zweden voetbalt en ik denk ook dat ik meer een Nederlandse houding ten opzichte van alcohol heb. Het zijn inderdaad niet zo grote culturele verschillen tussen Zweden en Nederland, maar vaak zijn er kleine (ontastbare) dingetjes die ik wel kan voelen.

Nu volg ik dus een taalcursus Nederlands in Leiden om echt vloeiend in de taal te worden - en hopelijk in het te kunnen studeren. In ieder geval voel ik me op momenten wel helemaal thuis en soms heb ik ook erg veel heimwee. Ik bedoel, eerlijk gezegd is dit helemaal niet zo erg. Want over een paar jaar of wanneer dan ook zal ik waarschijnlijk wel beseffen dat ik eerder dubbel dan half ben. Op dit moment voelt het anderzijds alsof ik nergens thuis ben - want in Zweden heb ik een Nederlandse naam en vaak een Nederlandse identiteit en in Nederland ben ik een Zweed want ik ben toch in Zweden opgegroeid en spreek ook niet de taal(mijn eigen taal) niet helemaal vloeiend.

Ik heb trouwens ook gehoord dat Denemarken een soort mix van Nederland en Zweden zou zijn. Dat Kopenhagen cultureel gezien ergens tussen Stockholm en Amsterdam ligt. Gedachten daarover? Natuurlijk weet ik ook dat Denemarken zijn eigen land is, maar nog steeds.

Weet niet of iemand anders ook iets hierover heeft gedacht of überhaupt zo iets heeft tegengekomen. Zoals ik eerder al heb gezegd, dit eigenlijk niet zo'n erg probleem maar het zou wel interessant zijn om even gedachten erover te luchten.


Edit: de titel is maar een grapje hoor smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB