Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-07-29 16:20:22

Stefanleflamand
juniorlid/juniormedlem
Uit: Keerbergen, Vlaams-Brabant
Geregistreerd: 2006-07-28
Bijdragen: 2

Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Hej alla!

In het najaar of uiterlijk begin volgend jaar ben ik van plan met de auto naar Zweden te rijden om er voor onbepaalde tijd te wonen en werken. Met dat doel voor ogen lijkt het me belangrijk dat het vacatureaanbod groot genoeg is en daarom dacht ik aan grote steden als Malmö, Göteborg en uiteraard Stockholm.

Mijn idee is om met een beperkt groepje een stad uit te kiezen, de nodige voorbereidingen te treffen en er vervolgens naartoe te rijden. Het eerste wat ons daar te doen staat is op zoek gaan naar een woonst waarbij we dan de kosten delen. Intussen kunnen we eventueel voor korte tijd in een jeugdherberg verblijven. Eens die vaste verblijfplaats gevonden, gaan we ieder op zoek naar een geschikte job. Daarbij doet ieder voor zich andere ervaringen op en kunnen we zodoende wat van elkaar opsteken en elkaar ter plaatse bijstaan met raad en daad.

Als groep lijkt het me ook eenvoudiger en aangenamer om er, zeker in het begin, je draai te vinden. Mogelijk is het ook makkelijker om zo nieuwe vrienden te maken. Mij spreekt het in ieder geval veel meer aan om met een paar mensen, met hetzelfde doel voor ogen, in het buitenland samen te leven dan alles in je eentje te moeten ondernemen.

Vanzelfsprekend is een gedegen voorbereiding van groot belang om geen overhaaste beslissingen te nemen. Ik zou dan ook willen voorstellen, op voorwaarde dat jullie interesse hebben natuurlijk, om zeker op geregelde tijdstippen samen te komen en alles concreet te bespreken. Zo zie je het geheel vorm krijgen, weet je gaandeweg met wie je te maken hebt en of je je er goed bij voelt. Samenkomen zou voor mij best in heel Vlaanderen, Nederlands Limburg of Noord-Brabant kunnen. Men zegge het voort en alvast bedankt!

Med vänliga hälsningar,
Stefan

Offline

 

#2 2006-08-01 13:14:48

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Hej.

En nyfiken fråga: varför vill du flytta till Sverige? Har du någon koppling till Sverige?
Pratar du svenska? (spreek je zweeds?)

Offline

 

#3 2006-08-02 12:45:31

Weerrt
lid/medlem
Uit: Östergötland, Zweden
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 10

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Här är en intresseant artikel om nederländare som flyttar till Sverige.
Vore kul att få veta varför Stefan gör det med...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13352604.asp

Offline

 

#4 2006-08-02 18:08:21

Blije Freya 1
Gast

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Ik heb een vriendelijk verzoek aan de moderator of dit forum beperkt kan blijven tot taalonderwerpen.
Er is namelijk een aantal andere zweedse fora die dichtslibben met heel veel gezwets en ik zou het bijzonder spijtig vinden als dat hier ook zou gebeuren.
Met een topic als dit worden mensen uitgenodigd die hier niet horen.
Deze oproep staat ook al op die andere fora die er wel geschikt voor zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank!

 

#5 2006-08-02 20:52:26

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Blije Freya 1 schreef:

'Er is namelijk een aantal andere Zweedse fora dat dichtslibt met' en 'met een topic als deze'.

Offline

 

#6 2006-08-02 21:57:00

Blije Freya 1
Gast

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Dank je wel Nidhugger. Dat was ff slordig van mij. En dat op een taalforum. hehe.

 

#7 2006-08-02 22:34:19

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Geen probleem. wink

Offline

 

#8 2006-08-05 14:38:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Blije Freya 1 schreef:

Ik heb een vriendelijk verzoek aan de moderator of dit forum beperkt kan blijven tot taalonderwerpen.

Ik ben alleen maar moderator, vermits Han-Kwang tijdelijk niet zo vaak op internet zal geraken, wat trouwens ook voor mij geldt.  Maar over dit soort dingen moet Han-Kwang beslissen, het is tenslotte zijn forum.

Persoonlijk zie ik eigenlijk het probleem niet, bij mijn weten worden taalvragen zo goed als altijd beantwoord, en dit topic is niet 'dichtgeslibd', het gaat gewoon even niet over taal...

Offline

 

#9 2006-08-09 00:44:55

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Blije Freya 1 schreef:

of dit forum beperkt kan blijven tot taalonderwerpen.

Ik heb bij deze een apart forum gemaakt voor niet-taal-onderwerpen en zal proberen toepasselijke onderwerpen daarheen te verhuizen, zoals deze nu.

Offline

 

#10 2006-08-22 14:44:07

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Dit is voor mij nog iets te vroeg.

Ik ben namelijk ook de nodige voorbereidingen aan het treffen om naar zweden te emigreren, maar dit gaat nog een 2-tal jaar duren.

Eerst moet ik de taal zo goed als perfect onder de knie krijgen.
een contactpersoon heb ik daar al (via mijn werk)
Nadien kan ik op zoek gaan naar een woning en werk.
Als dit alles in orde is verhuis ik naar daar.

Offline

 

#11 2006-08-31 21:19:27

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Nidhuggur schreef:

Blije Freya 1 schreef:

'Er is namelijk een aantal andere Zweedse fora dat dichtslibt met' en 'met een topic als deze'.

Volgens mij niet. De fora slibben dicht, niet het aantal. Het probleem is dat er vaak gezegd wordt: "Er zijn een aantal...", maar Blije Freya had het volgens mij goed (tenzij bij de laatste spellingsveranderingen ook de grammatica aangepast is). En of het "de topic" of "het topic" is, weet ik niet, maar voor mijn gevoel kan "het topic" prima, en ook Google geeft meer "träffar" (hoe heet dat tegenwoordig in het Nederlands?) voor "het topic" dan voor "de topic" als je alleen op Nederlandse taal zoekt.

Offline

 

#12 2006-08-31 21:44:59

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Inderdaad, zoals het nu in de post van Blije Freya staat is het juist.  Maar ik denk dat zij haar post heeft aangepast na deze melding van Nidhuggur, die gewoon de foute zinnen citeerde.  Of vergis ik mij?

Offline

 

#13 2006-09-01 13:48:38

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

pieter schreef:

ik denk dat zij haar post heeft aangepast na deze melding van Nidhuggur

Niet-ingelogde gebruikers kunnen hun bijdragen niet wijzigen. Ingelogde gebruikers kunnen dat wel, maar dan staat er altijd een vermelding onder, zoals bij deze. (Moderatoren kunnen kiezen die vermelding weg te laten).

Laatst bewerkt door hankwang (2006-09-01 13:49:18)

Offline

 

#14 2006-09-01 16:23:26

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Hmm, in dat geval was Blije Freya inderdaad juist, zou ik zeggen.

Aha, inderdaad, blijkbaar staat dat standaard aan, dat weglaten smile

Ik dacht dat deze vermelding er ook niet bij kwam als je snel genoeg wijzigt, klopt dat niet?

Laatst bewerkt door pieter (2006-09-01 16:24:06)

Offline

 

#15 2006-09-01 17:06:39

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

pieter schreef:

Ik dacht dat deze vermelding er ook niet bij kwam als je snel genoeg wijzigt, klopt dat niet?

Dat klopt, maar alleen voor gewone gebruikers. Jij en ik hebben altijd de vrije keus. smile

Offline

 

#16 2006-09-01 17:19:59

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Cool big_smile

Offline

 

#17 2006-09-18 17:03:14

harry
Gast

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Over het dichtslibben van een draadje gesproken wink
De heren moderators (of is het moderatoren?) doen lekker mee big_smile

Ik vind het een leuk idee van Stefan en volgens mij heeft het wel een kans van slagen. En dan met zijn allen naar de volksuniversiteit voor de voorbereiding. (dan wordt het toch een taaldraadje) smile

 

#18 2006-09-19 22:47:12

bobke
Gast

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

ben ook zinnens van te emigreren naar zweden ...
maar natuurlijk grote probleem is.. ken der niemand.... !
  liefst naar stockholm .. ondanks het daar wel degelijk duur is .
  kan iemand me op een spoor zetten wink))
   

groetjes
  bob

 

#19 2006-09-20 10:51:38

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Ik vond dat het qua prijzen ontzettend meeviel. Het enige wat ik als echt duurder heb ervaren is bier uit de winkel (tijdens uitgaan viel zelfs wel mee, 't was duurder maar je kreeg meer). De rest.. nauwelijks. Nu, een paar jaar nadat we de euro hebben gekregen, is het verschil bijna weggezakt; het verschil was veel groter.

En @ topicstarter, ik zou (heeeeeel erg) graag met je mee gaan maar ik heb op dit moment de mogelijkheid daarvoor niet.

Offline

 

#20 2006-09-20 11:59:27

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Ik vind dat er toch wel meer dingen zijn die hier (in Stockholm) behoorlijk duur zijn, maar misschien vergelijk ik met een andere thuisbasis (Leuven, België): openbaar vervoer (66 euro voor een maandabonnement (weliswaar op het hele Stockholmse net) tegen 150 euro voor een jaarabonnement op de bus in heel Vlaanderen (misschien wel alleen voor jongeren)), bier in de winkel inderdaad, maar bier in cafés is nog veel erger (4 tot 7 euro voor 33-40 cl), chocolade, ...
Zelfs döner kebap kost hier meer voor evenveel eten big_smile
Andere dingen zijn dan weer zeer goedkoop, zoals een koffie met een kanelbulle en dat soort dingen, en naar het schijnt computerartikelen ook, maar daar heb ik niet genoeg ervaring mee om het te kunnen beoordelen...  Verder is er natuurlijk ook Ikea en dat soort zaken, maar die zijn er bij ons ook...
Dat van die euro gaat over Nederland (of België) neem ik aan, hier betalen ze voor alle duidelijkheid nog altijd met Zweedse kronen.
Maar je moet natuurlijk ook een beetje weten waar je bepaalde dingen wel, en vooral niet, moet kopen, dan is het waarschijnlijk wel doenbaar smile

Offline

 

#21 2006-09-20 14:41:23

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Ja, de euro ging over Nederland/Belgie. Ik weet niet hoe de prijzen in Belgie zijn maar in Nederland zijn ze flink gestegen na de euro. Het prijsverschil met Zweden was veel groter een paar jaar terug. En natuurlijk zullen er wel meer dingen zijn die duurder zijn (hoewel openbaar vervoer juist goedkoper is als je onder de.. 20? bent) maar alles bij elkaar genomen viel het erg mee vond ik. Wij gingen naar Zweden met een groep mensen naar een groep mensen en hebben toen allemaal een liter sterke drank meegenomen, dat zijn dingen waar je wel aan kunt denken en het maakt qua prijs wel uit.

Offline

 

#22 2006-09-20 17:50:29

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Nou, ik heb deze zomer vanuit de thuisbasis in Småland een reisje gemaakt bij vrienden in Stockholm - was me dat even duur zeg! Voelde meteen dat ik in de "grootstad" was en dan heb ik het niet eens over uitgaan of shoppen bij NK, nee gewoon het dagelijkse leven. De rekening in de supermarkt was tientallen kronen duurder dan in onze eigen ICA Kvantum en sorry Pieter, zelfs een koffie met kanelbulle is bij ons toch enkele kronen goedkoper... Heb zelf enkele jaren in Stockholm gewoond, maar pas nu ik er weg ben, valt het op hoe duur het gewone leventje er is.

Moet wel zeggen dat ik anders erg genoten heb om weer lekker los te shoppen, want dat kan je bij ons dan (helaas!!!) helemaal zo uitgebreid niet. wink

Offline

 

#23 2006-11-20 21:46:19

francis
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-11-20
Bijdragen: 4

Re: Mensen gezocht om mee naar Zweden te emigreren

Min bästa vanina leva i Sverige. Vi vil både suderer då, så jag ska komma på sverige när jag är student(över +/-1,5 år). Hon hjapar mej för att lärna Svenska och det blir långsam alltmer bätre. smile

jag önskar Stefan lycka yill med hittar maniskor för att gå på sverige med. När han gå på Sverige när jag gå, jag skulle gärna gå med han, men jag skulle gå bor med min vanina och vi inte gör arbeter, men studera då.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB