Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-08-03 12:02:38

Yuki
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-08-03
Bijdragen: 2

Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Weten jullie misschien waar in Nederland, naast de Ikea, ik Zweeds eten kan krijgen? Daarmee bedoel ik met name die tubes waarin iets als ham zit, het is voor iemand die alleen maar eten maag hebben waarop ze niet hoeft te kauwen.

Offline

 

#2 2006-08-03 14:55:23

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik vind het Zweedse voer hoofdzakelijk smerig, en wil niet eens weten waar je het kunt kopen. wink

Offline

 

#3 2006-08-03 16:31:32

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Zo'n groot verschil is er niet tussen de zweedse en nederlandse keuken. Dit is een forum voor zowel zweden als nederlanders en het lijkt me niet zo leuk voor de zweedse deelnemers te lezen wat jij van hun eten vindt. Bovendien weten ze mij hier in zweden verrukkelijke gerechten voor te schotelen.

Offline

 

#4 2006-08-03 17:09:09

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Je moet toch iets aan je ego doen, als het al schade moet incasseren als iemand zegt dat het je eten niet lekker is.

Het eten dat ik daar heb gegeten, vond ik smerig. Ik heb alle recht dat te zeggen.

Offline

 

#5 2006-08-03 18:01:56

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik hou niet van haring maar die potjes haring van abba met die sausjes erin zijn wel goed te eten hoor , en geschaaft rendiervlees is ook erg lekker , dus ik denk dat Nidhuggur bij de verkeerde mensen heeft gegeten.
Ik kan niet wachten tot volgende week wanneer ik weer in Sollefteå ben , lekker eten bij vrienden met een Juttertje uit Nederland erbij.


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#6 2006-08-03 19:39:08

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nidhuggur schreef:

iets aan je ego doen, als het al schade moet incasseren als iemand zegt dat het je eten niet lekker is.

Niet veel mensen zullen het leuk vinden om te horen dat hun eten smerig is. Zeker niet om daarbij ook nog te horen dat er iets met hun ego mis is.

De wereld zou er heel anders uit zien als men elkaar met beleefdheid zou bejegenen. Elkaar met respect behandelen heeft ook met een goed ego te maken...

Offline

 

#7 2006-08-03 21:15:59

Blije Freya 1
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hebben wij hier te maken met "clash of the cultures?"of ben je ook een Nederlandse Margo?
Ik moest juist hartelijk lachen om de opmerking van Nidhugger. Heerlijk luchtig, pretentieloos, en is lompe Hollandse humor. Iedreen heeft recht op zijn eigen smaak tenslotte en hoe hij die ontwikkelt.
Trek je er niet te veel van aan Margo; het is vast niet naar bedoeld wink

 

#8 2006-08-03 21:23:45

Blije Freya 1
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

PS. Ik vind het Hollandse eten niet te vreten.
Altijd weer die gore, melige, fantasie- en smakeloze piepers met zo'n vette varkenskarbonade en paarse kool met van die bruine, scherpe dingetjes erin, die eigenlijk niet bedoeld zijn om op te eten, maar die toch in je mond belanden. Hoe verzin je zoïets!

 

#9 2006-08-03 22:20:56

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Blije Freya 1 schreef:

Hehe, je snapt het.

Offline

 

#10 2006-09-15 01:05:37

Sander Van de Moortel
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-21
Bijdragen: 13

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

100% voor de invoering van Köttbullar in dit land smile en ook die grote wielvormige schijven knäckebröd. En niet-gepasteuriseerde melk. Verdomme die melk in Zweden was zoveel beter dan de onze hier. Alleen moet je de onze tenminste niet binnen de 4 dagen opdrinken.

Offline

 

#11 2006-09-15 09:28:47

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Sander Van de Moortel schreef:

100% voor de invoering van Köttbullar in dit land smile

Zijn onze "frikadellen" dan niet vergelijkbaar met köttbullar?  Het lijkt mij toch min of meer hetzelfde, al moet ik toegeven dat ik tot mijn grote schande (is dit eigenlijk een correcte uitdrukking?) nog geen köttbullar gegeten heb op al die tijd dat ik hier ben...

Offline

 

#12 2006-09-15 09:39:49

Sander Van de Moortel
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-21
Bijdragen: 13

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Oh nee, onze gehaktballen/frikandellen/bouletten of hoe je ze ook wil noemen zijn helemaal niet hetzelfde. Niet alleen in grootte maar ook in smaak helemaal anders. Nu is er wel enige onenigheid over de juiste term, een boulet in een frietkot is helemaal niet hetzelfde als wat wij in Oostende bouletten noemen (=gehaktballen: gehakt dat met wat ei en havermout samengerold wordt tot een bal en dan gebakken in de pan). Bij frikandellen stel ik me dan weer lange worsten voor, maar ik weet ook dat mijn vader (uit Puurs) dit gebruikt voor wat ik boven gedefinieerd heb als gehaktballen. Maar de Zweedse zijn in elk geval helemaal anders. Veel lekkerder als je 't mij vraagt.

Wat een kwestie smile

Offline

 

#13 2006-09-15 09:43:00

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ah vreemd, dit moet dan weer streekgebonden zijn ongetwijfeld big_smile
Als ik frikandel zeg bedoel ik in elk geval geen worst maar een gehaktbal... of tenminste, een bal gehakt, of daar ei en havermout bij komt kijken zou ik eigenlijk niet weten...

Offline

 

#14 2006-09-15 09:44:09

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Toen ik voor het eerst köttbullar at in Zweden, vond ik ze inderdaad veel meer smaken naar frikandellen (die Nederlandse lange worsten in mijn geval), dan naar de Nederlandse gehaktballen die zo groot zijn als tennisballen en die ik eigenlijk het lekkerste vind.

Offline

 

#15 2006-09-15 10:03:56

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

wat ik grappig vindt is dat mensen vaak de opvatting hebben dat Zweden heel gezond eten met heel veel vis en dergelijke, terwijl er volgens mij geen enkel ander Europees land zoveel fastfood en ongezond eet als Zweden!  Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar je moet eens kijken naar het aanbod "engångsmåltider" en andere kant-en-klaarmaaltijden... en dan spreek ik nog niet eens over de pizzeria's, kebab-ketens en Mc Donald's!


en dan heb je natuurlijk ook de "zoete" cultuur van laat ons nog eens iets in de oven gooien... bakelser, tårtor, wienerbröd, semlor... mums mums maar stuk voor stuk kaloribomber! smile

Offline

 

#16 2006-09-15 10:22:41

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Helemaal met je eens, AnnaKarin! De köttbullar zijn volgens mij vooral populair omdat ze zo gemakkelijk klaar te maken zijn. Uit de diepvries en even opwarmen. In de meeste families werken beide ouders fulltime en hebben dan, na het ophalen van de kinderen geen puf meer om uitgebreid gehaktballen te draaien.

Offline

 

#17 2006-09-17 21:59:41

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Op vakantie in Zweden zijn de kötbullar en de pytt i panne bij ons ook regelmatige terugkomers, want lekker en lekker makellijk! Hier vindt je ze gelukkig bij Ikea ook terug. Daar vonden we trouwens een leuk kookboek met allemaal zweedse gerechten. die je met "gewone" ingrediënten kan bereiden.
Verder zijn de matjessill in alle mogelijke sauzen, met daarbij een lekker stuk knäckebröt, en een glaasje akvavit ons geliefkoosd aperitief!.

Offline

 

#18 2006-09-18 08:27:31

Sander Van de Moortel
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-21
Bijdragen: 13

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Juist AnnaKarin, die suikerbommen! Zelfs het kleinste dagbladhandeltje heeft een hele muur gereserveerd voor lösviktsgodis. En zich dan wel volplempen met vitaminen uit diezelfde winkeltjes, maar de Zweedse is inderdaad amper een gezonde levensstijl. Hoewel, ik heb op mijn studentenverblijf in België nog nooit iemand zo gezond zien eten als op mijn korridor in Uppsala. Die ging niet weg alvorens een tiental selderstengels te hebben verzet en haar middagmaal raakte altijd zoek onder bergen groenten.

Offline

 

#19 2006-09-18 13:37:09

Björn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-01
Bijdragen: 12

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik weet dat het er de tijd niet (meer) voor is maar weet iemand waar je in Nederland syrströmming kan kopen?

Offline

 

#20 2006-09-18 15:44:48

Hendrik
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hoi, ik ben voor mezelf ook bezig wat Zweeds te leren. Zweeds eten lijkt me niet zo lekker, maar ik heb ook niet zon breed ontwikkelde smaak eerlijk gezegd.

 

#21 2006-09-18 15:48:45

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Arme Hendrik. Ik begrijp je twijfels na het lezen van deze thread, maar je kunt óók heel erg lekker eten in Zweden, hoor!

Offline

 

#22 2006-09-18 15:50:40

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Het grappige is dat veel Zweden juist vinden dat Nederlanders zo veel zoet eten. Met hagelslag en alle mogelijke andere zoete dingen op de boterham... Het is maar waar je op let denk ik smile
Björn: denk eigenlijk niet dat je surströmming kan krijgen in Nederland, maar daar zal de gemiddelde Nederlander erg blij mee zijn smile

Jimmy

Offline

 

#23 2006-09-18 16:51:36

Harry
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Björn schreef:

Ik weet dat het er de tijd niet (meer) voor is maar weet iemand waar je in Nederland syrströmming kan kopen?

Ik heb twee blikken in de koelkast liggen (wel van vorig jaar) smilesmile
Wat bied je wink

 

#24 2006-12-17 00:35:32

soof
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

waar kun je rendier vlees kopen hier in nederland???....niet het gedroogde, maar gewoon, diepvries/vers.

 

#25 2006-12-17 11:16:56

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Misschien bij Ikea?

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB