Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#51 2007-06-04 00:54:48

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nee maar het ziet er lekker uit en aangezien ik nog wel eens in Amsterdam kom, wil ik wel een keer proefkonijn spelen big_smile

Offline

 

#52 2007-06-04 00:57:45

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Oh en wat betreft het eten, ik heb hier nog niemand over Semlor gehoord yikes Die waren nieuw voor me. We hebben wel puddingbroodjes in nederland maar dat is toch anders. En ja, al dat snoep bij iedere supermarkt, krantenwinkel, etc. Ze vonden dat ik raar zoet at (hagelslag en zo) maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n hoeveelheid suiker verwerkt als in Zweden haha.

Offline

 

#53 2007-06-04 13:11:51

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Semlor zijn witte bolletjes waar je het topje vanaf snijdt. De onderkant vul je met amandelspijs of een mengsel van amandelspijs en broodkruimels (je holt de onderkant dan iets uit). Daar doe je een flinke laag slagroom overheen en daar leg je het topje op.
Vervolgens strooi je poedersuiker over het geheel.

Je kunt de broodjes zelf bakken, doe dan graag wat kardamon door het beslag, of je kunt witte (zachte) bolletjes kopen. Het zweedse mandelmassa is iets anders dan het nederlandse amandelspijs, maar het gaat ook met spijs.

Semlor heb ik in Nederland niet te koop gezien. Dat komt waarschijnlijk omdat ze seizoensgebonden zijn en vers moeten zijn. Waarschijnlijk dat ze daarom nog niet in dit draadje genoemd zijn.

Eventeueel zou je in Utrecht bij Broodnodig kunnen vragen

Offline

 

#54 2007-06-04 13:15:33

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Bij Broodnodig kun je inderdaad terecht voor semlor/fettisdagsbullar! Smul, smul! (Maar alleen maar in het seizoen, geloof ik).

Offline

 

#55 2007-06-04 13:22:09

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

harry73 schreef:

kardamon

Kardemom heet dat geloof ik in het Nederlands. smile

Offline

 

#56 2007-06-05 14:14:56

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

VVesley schreef:

bij Knorr zijn ze wel op een zeer creatieve manier bezig met de Zweedse taal!

Gehåkt Bullar - hoe verzinnen ze het!

Hier in de supermarkt ligt ook drop met de naam "Finse Drøp". smile

Offline

 

#57 2007-08-16 16:35:49

bodil
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nidhuggur schreef:

Ik vind het Zweedse voer hoofdzakelijk smerig, en wil niet eens weten waar je het kunt kopen. wink

jij kunt blijkbaar niet goed lezen he?
er werd gevraagd waar zweeds eten te koop is, niet of iemand het wel of niet lekker vindt......

 

#58 2007-08-16 20:44:07

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik vroeg me toch zo volkomen plotseling af...

of er ook een Zweeds spreekwoord is dat hetzelfde betekent als het Nederlandse;
"Oude koeien uit de sloot halen"

smile

En weer ontopic:

Is er inmiddels iemand bij dat restaurant/lunch/koffie-dingetje geweest in Amsterdam? Volgende week begin ik daar met m'n studie.. Best leuk om eens te kijken!

Hej då!
Wendy

Offline

 

#59 2008-01-06 14:38:01

Tjorven
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Zweeds is een mega taal super mooi en het land is het mooiste van allemaal
Ik werk zelf ook in de vakantie in zweeden.smile

 

#60 2008-01-06 18:28:49

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nou Tjorven, daar ben ik het helemaal mee eens!!
Al vind ik Italië toch ook geweldig mooi (en het Italiaans ook)!! wink

Offline

 

#61 2008-08-17 12:49:18

moosefärg
juniorlid/juniormedlem
Uit: Schagen Nederland
Geregistreerd: 2008-08-17
Bijdragen: 6
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Goh, wat een meningsverschillen over dat Zweedse eten. Net als overal hangt het er maar net van af in welke kwaliteitsklasse je zoekt. Er is veel rommel maar de echte goede spullen zijn lekker.

Ik ben persoonlijk enthousiast over o.a. zweedse jams, in nederland te krijgen bij
www.zweedse-jam-leveranciers.nl (importeert de echte Barnekulla!) waaronder natuurlijk lingon.

Sil is ook weer afhankelijk van de kwaliteit, op de markt gekocht in Zweden bijna altijd uitstekend. Koop het NIET bij Ikea, dat komt uit Finland. Alles wat IKEA eigen merk is is voor mij echt rommel, het slechtste van het slechste omdat het spotgoedkoop moet. Dat geldt zeker voor de kjotbollar, die zijn bij IKEA zooooooo slecht, ze hebben zelfs smerige gerookte zalm, dan moet je toch je best doen om dat te verknallen. Zelfs de Lingonjam is bagger! Zal wel uit Rusland komen.

Leuk is Smorrebrod in Amsterdam aan de Albert Kuyp! http://www.smorrebrod.nl/ met een Zweedse eigenaar die er echt verstand van heeft.

Voor kaas geldt hetzelfde, ik vind zuivel in Zweden beter dan in Nederland bv. fil is superlekker zachte yoghurt. Niet te krijgen in Nederland, ze hebben wel Ymer gehad, dat lijkt erop maar was veel te duur.

Van bier en worst hebben ze inderdaad geen verstand. De Zweedse smaak verschilt van de onze, zoiets als falukorv en de standaard rendier en älg korv vind ik heel erg, dat eet je alleen als je teveel Akvavit hebt gedronken. Dat bakken ze in schijven en is erg vet. Maar als je bij een kleine rokerij Oelkorv kunt krijgen is dat weer wel prima. En Rennskav etc is ook wel weer aardig in een roerbak ofzo.

Nogmaals, koop bij Ikea alleen NIET ikea eten, dat gaat nog wel meestal. Ik geloof dat ze ook wel eens Skav hebben.

Helaas staat Nederland bij de Zweedse industrie niet op de kaart dus het blijft moeilijk om aan goede spullen te komen (vandaar mijn eigen initiatiefje smile

Jan Smit


Svenk kulörer: www.moosefarg.com

Offline

 

#62 2008-08-17 13:09:54

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Voor zover ik weet, is dat alleen te krijgen bij de winkel achter het slachthuis.
Rendier-rug-filet, met van die lekker wijnsaus eroverheen. Heerlijk!


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#63 2008-08-23 21:19:46

Gratje
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik moet zeggen dat ik heel erg lekker heb gegeten bij kennissen in sverige.
Zij kon zeer goed koken en bakken en maakte alles zelf.
(kon, want zij is verongelukt met die bus die naar mama mia ging in stockholm)
We hadden veel recepten uitgewisselt, maar helaas mis ik er nog heel veel.
Ik zou nog heel graag het recept willen hebben van zoet brood (polar bröd)
Wie kan mij helpen?

 

#64 2008-08-23 23:00:00

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Heb gisteren bij ikea rendier salami en gerookt rendiervlees in schelletjes ( charcuterie ) zien liggen .

Offline

 

#65 2008-09-03 12:55:52

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Moosefärg - weet je dat zeker?

Volgens mij levert Abba nog de sill (en dan gaat het om het voorkeursmerk van de zweedse bevolking...), en de gehaktballen waren altijd van Mamma Scan (en dat zou nu dan evt. veranderd kunnen zijn). Volgens is het huismerk in principe alleen een label en hebben ze nog afspraken met o.a. Felix.

Ymer is niet fil - dat is te vergelijken met gräddfil. Fil kun je in veel natuur/ecowinkels kopen onder de naam "viili".

Over de jamsoorten gesproken... Ik denk dat jij niet weet dat het was op aanraden van IKEA Delft dat er andere soorten jam kwamen in de foodshops van de IKEAs in Europa? (Die dikker moesten zijn, met een hogere percentage suiker en lagere percentage fruit...).

Maar, ik ben het met je eens. Er zijn maar enkele producten bij de IKEA die echt de moeite waard zijn, en voor andere producten moet je ze toevallig tegenkomen ergens anders (de Bijenkorf, natuurwinkels, een goede vis/vleesboer,...)

En falukorv wordt in ons gezin eigenlijk nooit op die manier gegeten!

Offline

 

#66 2009-02-26 11:14:19

Marleen
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Weet iemand waar ik (ik woon in Rotterdam) akvavit kan kopen?

 

#67 2009-03-02 21:12:42

helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

"... Maar de meeste Nederlanders zijn verzot op hun frikandellen, kroketten en bitterballen en geven kennelijk niet zo veel om de kwaliteit van het vlees ..."

Sjonge wat aanmatigend. Zelf hou ik, hoewel gek op een lapje kwaliteitsvlees of zelfgemaakte gehaktballen, ook van Zweedse balletjes van de IKEA. Ik vind gewoon de smaak erg lekker, en ze smaken overigens precies hetzelfde als de balletjes die ik bij de Willy's, Netto of ICA haal (zelfde geldt voor de sylt). Ieder z'n eigen smaak toch, en ik weet zeker dat er zat mensen zijn die van kwaliteit houden en ook van een lekkere snack.

Je moet alleen geen luxe kwaliteit verwachten voor die paar euro's bij de IKEA, dan ga je toch uit eten op de verkeerde plaats. Ze serveren en verkopen produkten gelijk aan de goedkopere Zweedse supermarkt produkten. Zelf vind ik (willekeurig welke) Zweedse gehaktbal niet eens in de verte vergelijkbaar met de zelfgemaakte die ik van m'n moeder ben gewend; ik zie het gewoon als een ander soort voer wink


Pro's aan de Zweedse keuken vind ik de aandacht voor dieet-aangepast voedsel, het Zweedse gezondheidszegel en de afkeur van halffabrikaten. Ook de vele soorten brood met wortel, tomaat e.d. vind ik positief. De downside is het feit dat je altijd moet letten op toegevoegde suiker, vooral in het brood en dingen als sill e.d., en het gebrek aan creativiteit bij gerechten (worst, balletjes, rode bieten salade, we kennen het wel), zeker bij goedkope zaakjes en belegde broodjes. Daarom vind ik het aanbod van de IKEA ook niet echt de voordelen van de Zweedse keuken weerspiegelen, hoewel m'n ouders in Nederland wel de lingonsylt en de gravlaxsaus daar zijn gaan waarderen.

De Zweedse keuken is een eerlijke, simpele keuken van wat ik weet, misschien is dat moeilijk te vangen in een restaurant idee. Aan de andere kant is het wel goed zelf toe te passen, bijvoorbeeld met dat nieuwe kookboek van de ICA over husmanskost.

 

#68 2009-03-02 21:18:24

helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

haha en sjonge wat een oude threads worden opgehaald. Excuses voor niet naar de datum kijken wbt het eerste gedeelte smile

 

#69 2009-03-02 21:40:35

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

helene schreef:

Zelf vind ik (willekeurig welke) Zweedse gehaktbal niet eens in de verte vergelijkbaar met de zelfgemaakte die ik van m'n moeder ben gewend; ik zie het gewoon als een ander soort voer wink

Mee eens!

Offline

 

#70 2009-03-03 13:37:29

Gittsson
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-01-03
Bijdragen: 4

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Du kan hitta bra svenska varor på Scandinaviska shoppen i Waterloo. Tunnbröd, filmjölk, knäckebröd, kaviar mm

Offline

 

#71 2009-03-03 14:19:20

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

En als je eenmaal filmjölk hebt gevonden kun je het onbeperkt zelf bijmaken:
- Breng melk op kamertemperatuur.
- Voeg ca 2 eetlepels fil toe per liter melk
- Laat 24 uur in een schaal onder een doek staan (op kamertemperatuur)

Offline

 

#72 2009-03-03 14:26:06

Fröken Fräken
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Gittsson schreef:

Du kan hitta bra svenska varor på Scandinaviska shoppen i Waterloo. Tunnbröd, filmjölk, knäckebröd, kaviar mm

och Waterloo ligger såklart i Belgien wink

i Waterloo, Bryssel och Tervuren finns även andra svenska mataffärer med livsmedel och prylar, mer information hittar ni på www.gourmetfoods.be

 

#73 2009-04-14 09:21:44

Ruud Hermans
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

soof schreef:

waar kun je rendier vlees kopen hier in nederland???....niet het gedroogde, maar gewoon, diepvries/vers.

Bij Coop.

 

#74 2010-01-06 07:32:24

Jo-Jo-Jo
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nidhuggur schreef:

Ik vind het Zweedse voer hoofdzakelijk smerig, en wil niet eens weten waar je het kunt kopen. wink

cool  tongue

 

#75 2010-01-06 14:08:03

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

helene schreef:

Zelf vind ik (willekeurig welke) Zweedse gehaktbal niet eens in de verte vergelijkbaar met de zelfgemaakte die ik van m'n moeder ben gewend; ik zie het gewoon als een ander soort voer wink

..en zo denken er ook de meeste Zweden over, durf ik te wedden.. maar ja, het is zo darn makkelijk met die kant-en-klare gehaktballen als je kinderen hebt die gevoerd moeten worden..

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB