Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#76 2010-01-08 17:09:22

Helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Pix schreef:

helene schreef:

Zelf vind ik (willekeurig welke) Zweedse gehaktbal niet eens in de verte vergelijkbaar met de zelfgemaakte die ik van m'n moeder ben gewend; ik zie het gewoon als een ander soort voer wink

..en zo denken er ook de meeste Zweden over, durf ik te wedden.. maar ja, het is zo darn makkelijk met die kant-en-klare gehaktballen als je kinderen hebt die gevoerd moeten worden..

ja maar ze zijn ook best lekker big_smile

Nu we toch oude threads over voedsel nieuw leven inblazen; ik kan renskav alleen van het merk Polarica kopen (in ieder geval in de Willy's, kan me niet herinneren dat er een ander merk in de ICA lag. Nu heeft Polarica vorig jaar die Thailandse bessenplukkers behoorlijk het vel over de neus gehaald door ze met schulden naar huis te sturen en ik wil zo'n bedrijf niet steunen door hun product te kopen. Weet iemand of er een ander merk is dat renskav verkoopt in de supermarkt?

 

#77 2010-02-03 12:59:30

korpakulla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-03
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hej allihopa!

Wij een Nederlands gezin die sinds 7 jaar in Småland woont. Inderdaad, geweldig! Vandaag zijn we zelfs voor het eerst ingesneeuwd, ok tot 9 uur vanochtend. Maar toch!

Op dit moment houden we ons bezig met het ontwikkelen van spannende producten die gemaakt zijn met het fantastische fruit dat uit de regio rond Urshult afkomstig is. Urshult is in Zweden bekend om zijn heerlijk fruit (appels, bessen en aardbeien vooral).
De bedoeling is dat dit ekologische producten worden die ook culinair aantrekkelijk zijn. Hier in Zweden is närproducerad heel erg belangrijk en wordt steeds populairder. Net als in Nederland geloof ik.
Het zal gaan om produkten als jams, marmelades, chutneys, ketchup, sap en andere dranken, vulling voor bv pralines.

Terwijl we hier druk mee bezig zijn komen we natuurlijk ook veel andere kleinschalige producenten tegen (vleeswaren, honing, dranken etc).
Wij waren zelf al van plan om onze producten naar Nederland te gaan exporteren, maar nu krijgen we steeds meer zin en inspiratie om dat ook met verschillende andere producten van anderen te gaan doen.
Er is zo veel lekkers, dat willen jullie niet geloven! En er zijn heel veel mensen die heel enthousiast dit lekker produceren.

Maar ik ken, geloof ik, de weg beter in Zweden dan in Nederland. Ik ben net begonnen met het onderzoeken van de Nederlandse markt.

Een heel verhaal, maar ik zou het enorm op prijs stellen wanneer jullie je gedachten met mij willen delen! Alle suggesties zijn van harte welkom.

Tusen tack!
Monique Kotterer smile

Offline

 

#78 2010-02-03 15:07:01

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ik denk dat er wel vraag naar is. Mijn blog over Zweden krijgt de meeste bezoekers via de zoekwoorden 'Zweedse producten'. Verkopen via een homepage is misschien een idee. Volgens mij bestaat er nog geen Nederlandstalige internetwinkel voor Zweedse producten uit een breed assortiment.

Offline

 

#79 2010-02-04 12:33:08

Rúna
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

soof schreef:

waar kun je rendier vlees kopen hier in nederland???....niet het gedroogde, maar gewoon, diepvries/vers.

als je naar de slager gaat moet je dat bestellen of naar een wild handelaar je kan daar soms ook älg bestellen

 

#80 2010-02-07 14:23:19

korpakulla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-03
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Tack Margo! Ik heb wat rondgekeken op het net en het lijkt er inderdaad op alsof dit iets is wat mist. Het zou ook heel leuk zijn om juist 'echte' produkten aan te bieden. Dus niet alleen alle dingen die men al van de ICA kent.

Welke produkten zouden jullie het liefst beschikbaar hebben in Nederland?

We hebben net ontdekt dat het zelfs in zuid Småland mogelijk is om in te sneeuwen! Het was overigens maar kort, maar toch. Momenteel hebben we 40 cm sneeuw en wonen in een kerstkaart.

Offline

 

#81 2010-02-07 14:44:45

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

korpakulla schreef:

Welke produkten zouden jullie het liefst beschikbaar hebben in Nederland?

Som du kanske redan har sett, saknar vi "riktiga" bakprodukter som tex bikarbonat, olika mjoler
( inte bara vetemjol  sad ) , bakpulver, vaniljsocker ej i smapasar, GODIS....
"riktig" lingonsylt, blabarssylt, chokladpudding, vaniljsas, ...listan kan bli valdigt lang....

Saknar ocksa nonfood produkter tex Svinto, rot-tvaga ( pluspoang till dig om du vet vad det ar wink ).


/Lucky

Sjalv har jag just lart mig att baka egen Hönökaka smile

Offline

 

#82 2010-02-07 17:49:59

korpakulla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-03
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Hej Lucky
Tack för listan. Du är välkommen att skicka mig hela listan!
Du kan hitta andra mjöler i hälsobutiker, fast i mindre förpakningar som här i Sverige!
Jag fick använda Google för att upptäcka att Svinto är stålull. Använder man en rot-tvaga till disken? Gissar bara!

Offline

 

#83 2010-02-07 18:03:05

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

korpakulla schreef:

Använder man en rot-tvaga till disken? Gissar bara!

Bra gissat  big_smile .

Det ar en sorts "diskborste" som man anvande forr i tiden, gjord av rötter.
Helt suverän när man rengor stekpannor och grytor gjorda av järn.
Pluspunt till dig  smile

Offline

 

#84 2010-02-07 20:00:48

korpakulla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-03
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Har aldrig använd en, men det är värd att prova en gång!

Offline

 

#85 2010-02-07 21:16:42

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

..och jag använder inte rottvagan till disken utan just till att tvaga rötter. Den är kanon att göra ren nypotiatis eller sommarmorötter med!

Offline

 

#86 2010-02-07 21:46:38

korpakulla
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-03
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

ok! det ska jag försöka att komma ihåg!

Offline

 

#87 2010-02-08 10:25:00

R.Hremans
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Margo schreef:

Zo'n groot verschil is er niet tussen de zweedse en nederlandse keuken. Dit is een forum voor zowel zweden als nederlanders en het lijkt me niet zo leuk voor de zweedse deelnemers te lezen wat jij van hun eten vindt. Bovendien weten ze mij hier in zweden verrukkelijke gerechten voor te schotelen.

Kallas kaviaar en die zooi is gewoon smerig, zelfde voor de rest van dat tubevoer.

Maar palt............. JUMMIE.

 

#88 2010-03-05 12:43:25

Erik De Boer
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-03-05
Bijdragen: 1

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Mijn voorliefde voor Scandinavische voeding noodzaakt mij er toe om zelf deze lekkere dingen te importeren. Hiervoor zoek ik liefhebbers van dit lekkere eten. Graag ontvang ik daarom ook van iedereen die graag smorrebrod eet boodschappenlijstjes van de gewenste producten uit de 4 Scandinavische landen. Uiteraard kan ik zelf een paar lekkere dingen verzinnen.
Ik ben bezig met het opzetten van een eigen import/exportbedrijf en wil graag inspelen op de wensen van iedereen die ook van Zweeds eten houdt. Zelf geef ik de voorkeur aan de voeding van biologische kwaliteit. Helaas ben ik wel genoodzaakt om nog niet aan de verse, diepvriesvoeding de beginnen. Iedereen die zijn of haar wensen wil doorgeven, stuur je booschappenlijstje graag naar erik11boer ad hotmail.com.
Ook voor wensen vanuit Zweden voor producten uit de Benelux zou ik graag willen  vervullen.

Offline

 

#89 2010-03-08 11:09:37

Toff
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Nidhuggur schreef:

Ik vind het Zweedse voer hoofdzakelijk smerig, en wil niet eens weten waar je het kunt kopen. wink

Alsof de hollandse keuken te vreten is...

 

#90 2010-03-09 11:39:37

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Volgens mij zijn er geen vier Scandinavische landen. In de DRIE scandinavische landen Noorwegen, Zweden en Denemarken worden scandinavische talen gesproken - en ze hebben de bergketen Skanderna in gemeen.. Verder is er Norden/de noordse unie en daar zijn ook IJsland en Finland lid van.
Het is wel een veel voorkomende vergissing, maar Finland hoort dus eigenlijk niet tot Scandinavie (ten minste - als het Finland was waar je op doelde, Erik?)

Offline

 

#91 2010-03-11 11:58:30

Helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Pix schreef:

Volgens mij zijn er geen vier Scandinavische landen...

Het ligt er een beetje aan welke definitie je gebruikt. Als je zoals jij geografisch een indeling maakt hoort zelfs Denemarken er niet bij. Maar Wikipedia kan het beter definiëren dan ik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavië

 

#92 2010-03-13 02:11:14

Tamar
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 27

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Jag saknar sylt: drottningsylt, blåbärsylt, hallonsylt. Och jäst, men jag har just upptäckt att den turkiska mataffären runt hörnet säljer det.

Offline

 

#93 2010-03-13 11:28:09

Helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Tamar schreef:

Jag saknar sylt: drottningsylt, blåbärsylt, hallonsylt. Och jäst, men jag har just upptäckt att den turkiska mataffären runt hörnet säljer det.

Ik kan me haast niet voorstellen dat de grotere winkels geen frambozenjam hebben. Jäst of gist in van die rode of blauwe zakjes heb ik ook wel eens gezien, anders valt het moeilijk bakken. Bosbessenjam komt me bekend voor maar misschien gooien ze het toch liever in de 'bosvruchtenjam'-mix.
Wbt jam; wel bij het broodbeleg zoeken, dus bij de pindakaas en chocopasta smile

Van de week lagen nog een paar collega's onder tafel van het lachen dat ik 'godis' (oftewel chocopasta) op brood had als middageten  big_smile

 

#94 2010-03-13 11:37:06

Tamar
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 27

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Maar ik vind jam toch anders smaken dan sylt. Bijvoorbeeld havregrynsgöt(t?) is niet echt lekker met jam maar wel met sylt. Dus toch maar naar ikea wink

Grappig van de "godis"! Toen ik in Zweden studeerde vonden mijn huisgenoten het echt belachelijk en heel ongezond toen ik nuttella op brood had! Vooral voor de lunch was dat toch niet te tellen als echte maaltijd. Of ze noemden het een fika.

Een vriendin bij wie ik logeerde vertelde me eerst heel uitgebreid hoe ongezond het is om de dag te beginnen met zoet eten vanwege de bloedsuikerspiegel en smeerde vervolgens ook een boterham met Nutella aan het ontbijt, zo lekker luxe, vond ze.

Offline

 

#95 2010-03-13 12:24:56

Helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Tamar schreef:

Grappig van de "godis"! Toen ik in Zweden studeerde vonden mijn huisgenoten het echt belachelijk en heel ongezond toen ik nuttella op brood had! Vooral voor de lunch was dat toch niet te tellen als echte maaltijd. Of ze noemden het een fika.
...

Ja maar Zweden zijn wat dat betreft soms wel wat blind voor eigen ongezondheid, met hun sirap of suiker in vrijwel al het brood, fikabröd in plaats van een koekje bij de koffie, twee keer warm eten met lekkere saus er over en nota bene sylt bij het eten big_smile.  Kaas is trouwens ook vet, dat wordt echt niet gezonder omdat je een plakje paprika er op legt smile. Wij bakken nu ons eigen brood omdat osötad bröd zo duur is en twee keer per dag gezoet brood is toch niet wenselijk voor de lijn. Liever af en toe lekker ongezond dan elke dag onbewust een beetje ongezond big_smile.

Je hebt wel gelijk over de jam; ik vind lingonsylt ook het lekkerst als die niet al te zoet is. Ik kook er nu ook mee, bijvoorbeeld in de stoofpot, heerlijk.

 

#96 2010-03-13 13:06:00

Tamar
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 27

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ja ik denk dat het moeilijker is je bewust te zijn van je eigen ongezonde gewoontes dan van die van een ander. Het hielp mij toevallig wel om niet zoet te ontbijten en om zoete dingen pas na een niet-zoete maaltijd te eten, om de bloedsuikerspiegel een beetje stabiel te houden. Gek genoeg was ik in Zweden in het begin niet te spreken over het brood, maar kocht dan maar osötad ("voor sportieve mensen") en nu ik terug ben vind ik het brood hier weer zo droog. Het is ook nooit goed wink Zelf bakken is wel een goed idee.

Offline

 

#97 2010-03-14 12:51:41

Helene
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Tamar schreef:

... Gek genoeg was ik in Zweden in het begin niet te spreken over het brood, maar kocht dan maar osötad ("voor sportieve mensen") ...

Dat is toch dat Energi brood? Eten wij ook vaak :D lekker maar aardig aan de prijs. Maar het is wel flatterend om sportief genoemd te worden door je brood hahaha

 

#98 2010-03-18 12:35:49

Annika Gutt
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Rúna schreef:

soof schreef:

waar kun je rendier vlees kopen hier in nederland???....niet het gedroogde, maar gewoon, diepvries/vers.

als je naar de slager gaat moet je dat bestellen of naar een wild handelaar je kan daar soms ook älg bestellen

Heb gezocht naar rendiervlees en het advies om naar de slager te gaan opgevolgt. Bij de slager was het echter moeilijk en lastig.... hij had er waarschijnlijk weinig zin in.

Ik heb nu een web-shop gevonden die allerlei soorten rendier- en elandvlees verkopen. Helemaal top en lekker!! Je besteld het vlees en je hebt het de volgende dag in huis, netjes in een ge-isoleerde doos met vries blokjes.

 

#99 2010-04-06 11:37:49

Nordic Mica
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-15
Bijdragen: 5

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Ett tips om man vill ha färsk jäst i stället för den 'vanliga' torkade eller förblandade mjölet är att gå till och bagare. Där köper jag alltid min jäst så färsk som den kan bli och i lösvikt dessutom. Oftast får jag den till och med gratis om jag ler och säger att jag är svensk smile Min Bagare runt hörnet tycker det är hur kul som helst att jag inte vill baka med den torkade.

Offline

 

#100 2011-09-23 16:22:34

Erik
Gast

Re: Waar is Zweeds eten te krijgen in Nederland?

Sinds begin september 2011 is IKEA gestopt met het aanbieden van originele Zweedse voedselproducten zoals Leksands knackebrod, de ABBA visproducten en bijvoorbeeld de Bilar snoepjes.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB