Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-08-22 11:36:11

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hej,

Eerst en vooral wil ik me even voorstellen.
Ik ben totaal nieuw hier op deze site en heb nog niet goed kunnen uitdokteren hoe dit hier allemaal in elkaar zit, maar ik wou snel even gebruik maken om een antwoord te vinden op mijn vraag.

ik ben al een tijdje gepassioneerd door zweden. Onlangs ben ik er op verlof geweest en dit heeft mijn toekomstplannen toch bevestigd.
Ik ben al een geruime tijd van plan om in zweden te gaan wonen, maar wel na enige voorbereidingen.

Eerst en vooral wil ik de zweedse taal leren en kennen. Volgens een zweedse kennis valt het aanleren van deze taal wel vrij goed mee als je nederlands en engels spreekt.
Kan er iemand mij mogelijke sites posten waar ik deze taal zou kunnen leren in avondschool. (ik werk namelijk over dag).
PS; ik ben van België, omgeving Brussel. Maar ik heb er heel wat voor over om de lessen te volgen, dus enige afstand is geen probleem.

Alvast bedankt en nu ga ik even hier op deze site "rondsnuffelen".

Groetjes,
Geert

Offline

 

#2 2006-08-22 12:36:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hallo, en welkom op dit forum!

Ik heb zelf ook gezocht naar Zweedse lessen in de omgeving van Leuven en dat heeft niet echt veel opgeleverd...  Aan de universiteit van Gent kan je wel Zweeds volgen, als volledige licentiaatsstudie in combinatie met een andere taal.  Dat is allicht niet wat je zoekt maar het zou goed kunnen dat ze daar ook avondlessen of iets dergelijks geven.  In elk geval heb ik gehoord dat Gent de enige plek is waar je op universitair niveau Zweeds kan leren.  Maar misschien zijn er nog andere soorten cursussen op andere plaatsen...

Offline

 

#3 2006-08-22 12:56:57

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

In de terugweg van zweden heb ik iemand leren kennen die daar al meer dan 50 keer op verlof is geweest. Ook ging die persoon speciaal naar daar om concerten bij te wonen.

Hij heeft me allesinds een link doorgestuurd waar je zweeds kan volgen in avondles (antwerpse campus), maar daar moet je wachten tot er genoeg inschrijvingen zijn.

Ik zoek iets waardoor ik volgend jaar al de nodige uitleg kan doen wanneer ik stockholm nog eens ga bezoeken.

Offline

 

#4 2006-08-22 14:25:46

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

In Vlaanderen kun je voor zover ik weet al minstens op de volgende locaties Zweeds leren.

Leuven: CLT: starten in de week van 25 september
Hasselt: PCMT: starten in de week van 4 september
Antwerpen: die link heb je blijkbaar zelf al wink

Ikzelf volg nu al 3 jaar Zweeds in Leuven en begin dit jaar aan mijn laatste jaar. Het eerste jaar was een beetje "rommelig", omdat de cursus na een lange tijd weer voor werd opgestart. We kregen toen ook een Zweedse als leerkracht, maar zij kon niet echt goed lesgeven eigenlijk. Vanaf het tweede jaar hebben ze echter een Belgische germaniste aangenomen die Scandinavische talen als passie heeft en het is nu veel plezanter smile. Op het einde van vorig schooljaar hebben we bvb een echt midsommarfest georganiseerd met alles erop en eraan: muziek, eten en drinken, spellekes, dans, ...

Offline

 

#5 2006-08-22 14:38:32

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hey,

dit is wel heel interessant en ik zal dit zeker eens in detail bekijken wanneer ik niet moet werken wink.

Ik zie dat in leuven cursus is van 18u tot 21u30. Dit moet wel haalbaar zijn....

Offline

 

#6 2006-08-22 15:56:45

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ah, vreemd, ik dacht dat het CLT geen Zweeds gaf.  Waarschijnlijk zal ik het vergeten zijn vermits 18u te vroeg was voor mij, en ze zijn daar nogal streng op aanwezigheid e.d. ...

Offline

 

#7 2006-08-22 15:58:37

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

ja, 18u is ook wel vrij vroeg, maar ja, je moet er iets voor overhebben he.

Is dit zoizo op 4 jaar? Want ik had gehoopt alles te kunnen na 2jr. Kwestie van zo snel mogelijk naar zweden te vertrekken.

Offline

 

#8 2006-08-22 16:16:31

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Je kunt er altijd na 2 jaar mee stoppen neem ik aan...  Indien nodig zal je dan hier (in Zweden dus) nog wel ergens Zweeds kunnen volgen om je te vervolmaken.  Er bestaat niet zoiets als "alles kunnen", de details zal je hoe dan ook moeten leren door hier Zweeds te lezen en horen en proberen te spreken.
Ik ben hier nu ook Zweedse les aan het volgen, na mijzelf thuis (in België) wat Zweeds bijgebracht te hebben via een Assimilcursus en dit forum.  Mijn Zweeds is nog lang niet zo vlot als het zou moeten zijn, maar het vordert, en indien nodig kan je hier altijd overschakelen op Engels,  al is het uiteraard leuker als je dat niet te dikwijls hoeft te doen.  Maar ik denk dat 2 jaar Zweedse les op een deftig niveau (wat wel het geval is bij het CLT denk ik) toch al wel zou moeten volstaan om hier je plan te kunnen trekken, zoals ze dat in Vlaanderen zeggen...

Offline

 

#9 2006-08-22 16:18:47

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ah zo, jij zit in zweden.

Ik heb hier zoveel vragen, maar daarvoor dient dit forum niet.
Is er een andere mogelijkheid voor al mijn vragen?

Offline

 

#10 2006-08-22 16:26:03

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Geert schreef:

Ik heb hier zoveel vragen, maar daarvoor dient dit forum niet.

Ik wil wel e.e.a. gedogen in het forum "Ontaal". smile

Offline

 

#11 2006-08-22 17:37:43

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Inderdaad, na twee jaar zou je toch al ongeveer de basisgrammatica onder de knie moeten hebben en uw woordenschat zal zich dan ook al goed beginnen uit te breiden. Je zal echter, vrees ik, nooit perfect Zweeds kunnen na twee jaar avondonderwijs (tenzij je een taalwonder bent natuurlijk smile). Ik heb na twee jaar Zweeds op het CLT een cursus in Zweden gevolgd van drie weken en daar heb ik echt wel meer geleerd dan in al die twee jaren samen. Vooral de uitspraak en het automatisme is er sterk op vooruit gegaan, omdat je daar drie weken puur enkel en alleen maar Zweeds praat. Toen ik terug in België kwam, flapte ik er soms zelfs onbewust een Zweeds woordje uit smile.
En ja, je kan natuurlijk altijd stoppen met de cursus wanneer je zelf wilt. Als je nog meer vragen moest hebben hierover dan mag je altijd mailen of mij op msn toevoegen of zo.

Offline

 

#12 2006-08-23 00:06:57

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Toch heb ik in 6 maanden zonder cursus of les Zweeds geleerd, zonder ooit in Zweden te hebben verbleven.

Een paar weken terug ging ik voor de eerste keer naar Zweden, waar ik regelmatig gesprekken voerde over allerhande onderwerpen. Menigeen dacht dat ik gewoon een Zweed was, in plaats van een Nederlander. Dat was wel erg gaaf.

Offline

 

#13 2006-08-23 10:05:57

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Dan moet jij wel één van die taalwonders zijn... smile

Offline

 

#14 2006-08-23 17:35:08

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Nidhuggur: of zat er dan tóch iets raars in het eten?

Offline

 

#15 2006-08-24 00:10:30

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Nidhuggur schreef:

Toch heb ik in 6 maanden zonder cursus of les Zweeds geleerd

Wow, hoe heb je dat dan gedaan?

Offline

 

#16 2006-08-24 09:15:47

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ik heb de knoop doorgehakt en heb me insgeschreven in Campus Drie Eiken (linguapolis van unif antwerpen) te wilrijk.
Per jaar zijn er semestriele cursussen.
Volgens de planning kan ik dit jaar aan module 1 beginnen die tot 6 februari loopt en meteen erna (26 febr) begint module 2.
Dus ik zou op een jaartje daar alles kunnen afhandelen en dan zou ik mijn plan moeten (kunnen) trekken.

Offline

 

#17 2006-08-24 22:16:04

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

pieter schreef:

Nidhuggur schreef:

Toch heb ik in 6 maanden zonder cursus of les Zweeds geleerd

Wow, hoe heb je dat dan gedaan?

Hééééle intensieve zelfstudie, laten we het daar maar op houden.

Nadat mijn interesse door een zekere band werd gewekt, ben ik begonnen met het uitpluizen van de woorden. Woord voor woord. Toen ik de teksten eenmaal had uitgeplozen, raakte ik gefascineerd door de Zweedse grammatica, die sterk leek af te wijken van het Nederlands - vooral wat betreft de werkwoorden.

Ik besloot een poging te wagen, en ben in november begonnen met het bestuderen van de grammatica. Door heel veel op internet te lezen (www.ungdomar.se - forum) probeerde ik mijn woordenschat uit te breiden, en tegelijkertijd veel van de grammatica op te pikken. Op een zeker moment meldde ik me ook aan op dat forum, en ben ik mee gaan praten. Het was in enorm gammel Zweeds, maar ze verstonden me wel.

Ik leerde enkele mensen kennen, die me zo nu en dan uitgebreide uitleg gaven over moeilijke grammaticale zaken (denna/den här, den/den där en de daaropvolgende vervoeging van het zelfstandige naamwoord, bijvoorbeeld), en zodoende leerde ik meer een meer.

Ik vroeg alles dat ik niet begreep, en leerde zodoende ´de fijne kneepjes´ van het vak, als ik het zo moet omschrijven. Ik had nu de woordenschat en grammatica behoorlijk onder de knie - wat dat betreft had ik m'n doel bereikt. Mensen op het forum konden geen onderscheid meer maken tussen mijn geschreven Zweeds, en het geschreven Zweeds van de rest. Doch volgde het moeilijkste punt - de uitspraak.
Daarover valt niet veel te vertellen, SVT is je beste vriend. Ik heb tientallen uitzendingen van Rapport (of Raporr tegenwoordig) bekeken, tot ik het van begin tot eind kon volgen, en ben me daarna op de theoretische kant van de uitspraak gaan concentreren. Door veel te oefenen via microfoon en MSN leerde ik ook onderscheid te maken tussen de klanken, letters, etc.

Eenmaal dat doel ook bereikt, heb ik het vliegtuig naar Zweden gepakt en mijn taalkennis in praktijk gebracht - met succes.

Offline

 

#18 2006-08-24 22:37:35

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

yikes Sterk... smile

Offline

 

#19 2006-08-25 08:51:20

Geert
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-22
Bijdragen: 17

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

dees is wel heel sterk en chapeau hiervoor.

Offline

 

#20 2006-08-25 15:54:20

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Nidhuggur schreef:

Door heel veel op internet te lezen (www.ungdomar.se - forum).

wat voor een site is dat, want het gaat over rankings enzo van personen enzo maar ik snap er niks van
mijn zweeds is namelijk nogal waardeloos voorlopig smile daar hoop ik ook verandering in te brengen

Offline

 

#21 2006-08-25 17:49:20

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

"ungdomar" betekent "jongeren". het is blijkbaar een site voor jongeren die vanalle vragen kunnen stellen over vanalles en nog wat. niet direct interessant denk ik voor de ex-jongeren onder ons smile.

Offline

 

#22 2006-08-25 17:55:29

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

tiainen schreef:

niet direct interessant denk ik voor de ex-jongeren onder ons smile.

per chance ben ik da wel nog lol :d ja volgens mij is het belangrijkste op de site het forum, maar wat die ranking en al betekent ben ik nog steeds niet achter  smile

Offline

 

#23 2006-08-25 18:48:50

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Die ranking is niets bijzonders.

Maar het is niet alleen een site voor jongeren, maar gewoon een site waarop je over allerhande onderwerpen kunt praten.

Offline

 

#24 2006-08-27 13:42:55

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Nou mensen, op 6 maand tijd zogenaamd "perfect" Zweeds leren is niet haalbaar hoor, wat er hier ook geschreven mag worden...
Ik heb al vaker mensen ontmoet die zichzelf een perfecte kennis van het Zweeds toeschrijven, maar waaraan je ten voeten uit hoort dat dat niet het geval is. Sterker nog, als wij nederlandse toeristen horen in Zweden, kunnen we meteen horen dat ze Nederlanders zijn, hoe goed hun Zweeds ook lijkt te zijn!

Dus mensen, maak jullie geen illusies. De beste manier is nog steeds in Zweden leven - boekenzweeds en het zweeds van het dagelijkse leven liggen immers nog steeds mijlenver uit elkaar...

AnnaKarin

Offline

 

#25 2006-08-27 13:51:11

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Geert, ik vind je instelling een beetje vreemd... jij wil liever aan een cursus beginnen die maar 1 jaar duurt dan het eerste jaar van een 4jarige opleiding, gewoon omdat je denkt dat je in dat eerste geval alles op dat ene jaartje zal doorgeploeterd hebben? dat is eerlijk gezegd een beetje naief...

Mijn ervaring van zweedsstudenten leert me dat je beter af bent met een degelijke cursus op een goede school dan een snelcursus die je wonderen belooft!

Deze zomer heb ik bij voorbeeld mensen ontmoet die al jaren proberen het zweeds onder de knie te krijgen en die alles geprobeerd hebben, van Assimil tot woordenboekjes uit het hoofd leren... ze moesten nu zelf toegeven dat ze uiteindelijk pas de beste en meeste effectieve oplossing gevonden hebben: gewoon lekker op cursus in Hasselt en Leuven!

MVH
AnnaKarin

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB