Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#51 2008-04-30 00:22:16

AK
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Svenska i Brygge schreef:

Je kunt in Brugge in het IVO, het instituut voor volwassenenonderwijs, een cursus Zweeds volgen.

uit goede bron vernomen dat deze cursus weinig voorstelt aangezien de leraar zelf niet bepaalde een geweldige kennis heeft van de taal...

nochtans heeft het IVO anders niet zo'n slechte naam

 

#52 2008-05-21 21:28:10

gany
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-05-21
Bijdragen: 1

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hej hej

Ik volg al drie jaar Zweeds in Brugge. We gebruiken het handboek Svenska Utifrån en ik ben er heel tevreden over; De aanpak is meer op niveau voor de cursisten dan de vorige leerkracht, en daar ben ik blij om. Echt op maat gemaakt. Een aan te raden cursus. jammer dat er maar twee jaar zijn. Velen vragen een derde jaar en we hopen dat het er komt.

Groetjes

GN

Offline

 

#53 2008-05-22 08:07:18

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Aan het PCVO te Gent kan men Zweeds volgen

Het leertraject Zweeds bestaat uit richtgraad 1 (2 niveaus) en richtgraad 2 (4 niveaus). Dit jaar bieden we niveau 6 niet aan.

Heeft u reeds enige voorkennis van deze taal dan kan u uw niveau laten bepalen tijdens de infoweek van 1 tot 8 september op weekdagen van 16.30 tot 18.45 uur en op zaterdag van 9.00 tot 11.00 uur.

U kan de lesgever Zweeds spreken tijdens de infoweek tijdens de week van 16.30 tot 19.30 uur, op zaterdag van 9.00 tot 11.30 uur.


Daar start ik in september met Zweeds;

Offline

 

#54 2008-05-22 10:20:21

john slim
juniorlid/juniormedlem
Uit: Wenduine (België)
Geregistreerd: 2008-05-20
Bijdragen: 1
Website

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Zelf ben ik van plan in Brugge een cursus Zweeds te gaan volgen.
Start: september 2008

http://www.ivobrugge.be/cursussen/zweeds1.asp


wink

Offline

 

#55 2008-05-22 12:30:57

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

ok John, we gaan kunnen vergelijken hé

hjärtliga hälsningar

Offline

 

#56 2008-05-25 18:02:34

MC
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hallo allemaal

Ik ben, na een eerste jaar cursus Zweeds in Brugge, naar Zweden geweest. Ik kon al goed een mondje praten en kon ook de Zweden verstaan. De cursus is op spreken gericht en is zeker op niveau. Je moet wel wekelijks wat woordenschat instuderen. Maar zonder leren, kun je geen taal leren. De lessen worden goed gegeven en de leerkracht straalt enthousiasme uit. Jammer dat er geen drie jaren zijn.

Gr

MC

 

#57 2008-05-27 18:33:45

WR
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Svenska i Brygge schreef:

Hej till alla

Je kunt in Brugge in het IVO, het instituut voor volwassenenonderwijs, een cursus Zweeds volgen.

Mina varmaste hälsningar

Dave

Al twee jaar Zweeds gevolgd daar en je kunt er na twee jaar je goed uiten. We mogen veel Zweeds spreken. Lessen zijn leuk en gevarieerd. Jammer, zoals eerder vermeld, dat er maar twee jaren zijn. Een derde zou een vervolmaking zijn.

WR

 

#58 2008-05-27 19:19:31

Menen
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hoi

Kun je in de regio Kortrijk Zweeds volgen?

Vriendelijke groeten

Marc

 

#59 2008-06-08 21:23:43

Mark Sjöström
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-06-08
Bijdragen: 3

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hej!

Ik ben Mark, ik ben 18 jaar en ik woon in (Belgisch) Limburg. Ik woon hier nu bijna 4 jaar. Daarvoor woonde ik in Örebro, waar ik ook geboren ben. Heb het heel erg moeilijk gehad om mijn landje te verlaten, maar papa werd voorgesteld naar hier te gaan voor zijn werk. Dit heeft hij, na goede argumenten in het gezin, toegezegd. Heb het soms ook nog wat moeilijk met in het Nederlands te reageren, vooral bij snelle reacties. Deze komen er meestal uit in het Zweeds. Als ik me verwondt of zo. Dat was dus mijn korte introductie.

Zweeds kun je ook altijd via MSN van mij bijleren. Ik ben nameijk Zweed. Zou het fijn vinden mocht ik mensen Zweeds kunnen (bij)leren.

Hej då!

Mark.

Offline

 

#60 2008-06-23 12:20:20

Tanya
juniorlid/juniormedlem
Uit: Antwerpen
Geregistreerd: 2008-06-23
Bijdragen: 1

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hoi iedereen,

ik heb me op dit forum ingeschreven omdat ik ook door de Zweedse microbe gebeten ben. De taal en het land fascineren me enorm, en als 'voorbereiding' op mijn eerste Zweedse reis volgend jaar ga ik Zweeds volgen in avondschool (SCVO Antwerpen).
Nu wilde ik vragen of iemand ervaringen had met deze cursus, ik heb wel al reacties gelezen over de cursus op de UA maar dus nog niet over de avondschoolcurus van Avondonderwijs Antwerpen. Graag dus wat feedback als er mensen zijn die dit ook gevolgd hebben.

Groetjes
Tanya

Offline

 

#61 2008-06-25 17:23:42

klaartjejaeken
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-06-25
Bijdragen: 11

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hallo iedereen!

Ik ben Klaartje Jaeken en geef Zweedse les aan privé-personen en ook aan kleinere groepjes in België, ev. ook op verplaatsing. Ik wooun in Brussel.
Kan lesgeven vanaf 18u30 tijdens de week of gedurende het WE, tijdstip overeen te komen.
Voor meer info ivm. prijs, aanpak enz. mag je me gerust mailen!
Qua referenties kan ik alvast vermelden dat ik voor Berlitz gewerkt heb.

Hälsningar,

/Klaartje.

Offline

 

#62 2008-06-26 15:35:08

Kristin
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hej,

ik wil graag aansluiten bij vorig berichtje.

Ik geef ook zweedse les sinds een paar jaar aan privépersonen en kleine groepjes (in België, ik woon te Gent).
Als referentie: ik heb Zweeds gegeven bij Berlitz (Antwerpen en Brussel) en ook mijn privéstudenten uit België en Nederland zullen je graag meer info geven.
Voor meer info, surf gerust naar mijn site: www.kristinascoop.be

Groetjes

 

#63 2009-07-01 13:51:08

Ruben Brunsveld
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Geachte mevrouw Jaeken,

Ik ben op zoek naar iemand die prive les Zweeds kan geven in Brussel, maar ik zie geen email adres van u. U kunt mij bereiken via rabrunsveld (at) hotmail.REMOVE-THIS.com.

Met vr.gr.

Ruben Brunsveld

 

#64 2009-07-01 23:37:59

hermanjacques
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-30
Bijdragen: 31

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Aan Geert ,

waar en wanneer kan je inschrijven in de campus "Drie eiken" ?
Ik volgde in de mid jaren '90 enkele jaren cursus Zweeds in de "Eikenstraat" te Antwerpen . Moeilijk parkeren in de stad , iets te ver maar zeer interessantc .
Ik wil graag mijn Zweedse kennis wat onderhouden en het verbaast me dat je dat in Wilrijk kan (enkele km van mijn woonplaats) .
Graag meer informatie , a.u.b. !

Jacques

Offline

 

#65 2009-07-15 13:25:13

Koen B
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-15
Bijdragen: 5

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Hallo iedereen.

Even kort voorstellen... Ik ben Koen, heb een jaar geleden de Assimilcursus Zweeds eens doorgenomen en heb nadien de beperkte kennis die ik daaraan heb overgehouden, onderhouden door af en toe (middagpauzes op het werk bijvoorbeeld) wat artikels op Zweedse krantensites te vertalen naar het Nederlands.

Ik overweeg me in te schrijven voor de avondcursus Zweeds die wordt aangeboden door het SCVO in Antwerpen. Iemand heeft een jaar geleden in dit draadje al eens gevraagd naar ervaringen hiermee. Er is toen geen antwoord op gekomen, dus probeer ik het nog eens. Misschien is er hier toevallig iemand die de cursus vorig jaar gevolgd heeft. smile

Het vertalen van die krantenberichten lukt behoorlijk, al merk ik wel dat ik nog te vaak moet terugvallen op het woordenboek van deze site. Het lijkt me echter een leuke manier om een beetje voeling te krijgen met de taal.

Zoals anderen ook al hebben opgemerkt, is het begrijpen van de gesproken taal een stuk lastiger. Misschien moet ik eens wat investeren in een abbonement op SVT World. Lijkt me wel leuk.

Tot slot wil ik meteen even een pluimpje geven aan degene(n) die het woordenboek op deze site hebben gemaakt. Er zijn maar heel weinig gratis beschikbare woordenboeken die zo goed zijn, vind ik!

Offline

 

#66 2009-07-15 22:52:51

hermanjacques
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-30
Bijdragen: 31

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ik heb een tiental jaar geleden deze cursus in Antwerpen (Eikenstraat) gevolgd en ergens in dit forum heb ik daar wel eens over geschreven . Wil je - ondanks het grote tijdsverschil meer weten . Laat maar horen .

Offline

 

#67 2009-07-17 00:18:02

Koen B
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-15
Bijdragen: 5

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Dank voor je reactie! Ik ga morgen even je oude bijdragen doorsnuffelen, als ik dan nog vragen heb, laat ik wel wat weten. wink

Offline

 

#68 2009-07-20 14:30:00

Koen B
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-15
Bijdragen: 5

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

hermanjacques schreef:

Ik heb een tiental jaar geleden deze cursus in Antwerpen (Eikenstraat) gevolgd en ergens in dit forum heb ik daar wel eens over geschreven . Wil je - ondanks het grote tijdsverschil meer weten . Laat maar horen .

Ik heb eens door je oude berichten gebladerd, maar heb daar nu ook weer niet zoveel uit geleerd dat ik een volledige indruk heb gekregen van de cursus. wink Het zou leuk zijn als je het een beetje kon toelichten: wat vond je van de leerkracht, het handboek, met hoeveel leerlingen waren jullie,... Kortom, zou je het aanraden?

Offline

 

#69 2009-07-20 21:57:47

hermanjacques
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-30
Bijdragen: 31

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Dag Koen ,

ik volgde de Zweedse cursus mid-jaren '90 , zo'n 15 jaar geleden . We hadden het geluk met een grote klas te zijn (begonnen met 25 cursisten) ten opzichte van sommige andere jaren (soms nog geen 10 cursisten) was dat erg veel . Na het derde jaar zijn we zelfs nog met 20 geëindigd .
De groep hing erg goed aaneen ondanks het leeftijdsverschil tussen de cursisten . Zelfs na de cursus bleven we nog enkele jaren samenkomen .
De cursus werd gegeven door een (toen ongeveer 35 jaar oude) Nederlandse , Rieneke (= spreken , woordenschat , kranten lezen , voordrachten geven , ...) en een advocaat van de Antwerpse balie , Erwin De Boel (= grammatica) . Deze laatste was o.a. ook een goede stadsgids (waarmee we dus enkele malen per jaar een tochtje door Antwerpen maakten) en hielp mee aan een tijdschrift dat ons maandelijks berichtte over Zweedse activiteiten in België/Vlaanderen en Zweedse berichten/artikels vertaalde . De uitgevers ervan organiseerden ook jaarlijks een quiz voor Zweden en Vlamingen maar dan in het Zweeds !
Dat tijdschrift is na een tiental jaren ten ziele gegaan zoals trouwens ook de Zweedse kerk in Antwerpen (die al een tijdje samengegaan is met de Noorse kerk) .
De cursus zelf was een door de leerkrachten zelf samengestelde cursus (A4-bladen) die heel wat mogelijkheden bood voor randactiviteiten : Zweedse kranten lezen en bespreken , Zweedse spreekbeurten geven , eens Zweeds gaan eten of op een Zweeds café gaan (ook dat kon/kan in Antwerpen - toen de mensen van het Zweedse café naar Zweden terugkeerden zijn we ginder nog enkele malen op bezoek geweest) , Zweedse films bekijken en bespreken , ... .
We volgden tweemaal per week drie uur les (maandag en woensdag van 19 tot 22 uur) . Na anderhalf uur was er een kwartiertje pauze .
De cursus zelf liep over drie jaar maar eigenlijk zou dat vijf jaar moeten geweest zijn . Door gebrek aan cursisten werden de laatste twee jaar niet gegeven , ook niet na aandringen van onze (grote) klas  . Dus lag het tempo vrij hoog (3 i.p.v. 5 jaar) en duurde het wel even voor je op dreef was . Pas na het tweede jaar was er een serieuze klik en ging het veel vlotter .
Ik weet niet of dezelfde mensen nog les geven en de cursus nog op dezelfde manier gegeven wordt .
Ook hangt het aangename van zo'n cursus heel vaak af van de groep waarin je terecht komt (motivatie o.a.) . Dat kan je alleen maar ervaren als je erin terecht komt .
Ik hoop je voldoende te hebben geholpen . Hopelijk lukt het je een degelijke opleiding te vinden ! Vergeet zeker niet de opgedane kennis te gaan toetsen in Zweden zelf ! Ik heb o.a. ergens in Zweden de opmerking gekregen dat mijn Zweeds erg leek op dat van de mensen van de streek rond Göteborg . Als men (soms) nog niet kan horen dat je Vlaming bent , heeft de gevolgde cursus zeker zijn doel niet gemist .
Veel succes !

Jacques

Offline

 

#70 2009-07-22 00:08:41

Koen B
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-15
Bijdragen: 5

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Uitgebreide en enthousiaste reactie, bedankt! wink

Op 25 augustus is er infomoment en kan je je desgewenst inschrijven. Denk dat ik daar in ieder geval eens op af ga. smile

Offline

 

#71 2009-09-02 23:47:07

Lars
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ik zoek Zweeds avondonderwijs in Brussel ... zou geen probleem mogen zijn maar ik lijk het toch niet zo meteen te vinden (de adressen die de Zweedse ambassade geeft zijn veelal dagonderwijs, of eventueel 'voor ondernemingen' ...)

Alvast bedankt!

 

#72 2009-09-08 14:05:57

Lars
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Niemand?

 

#73 2009-09-08 18:42:47

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Ik kan je jammer genoeg niet helpen wat Brussel betreft Lars, als je de moeite wilt doen naar Gent te komen, daar kan het wel, voor het eerste jaar is dat de maandagavond van 18u10 tot 21u of de zaterdagmorgen van 9u20 tot 12u
Perspectief Henleykaai Gent

Offline

 

#74 2009-09-08 22:49:14

AK
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Lars schreef:

Ik zoek Zweeds avondonderwijs in Brussel ... zou geen probleem mogen zijn maar ik lijk het toch niet zo meteen te vinden

in Brussel is er les Zweeds aan het CLL.be (maar dat is denk ik op aanvraag)

Gent lijkt me wat te ver vanuit Brussel, maar verbinding med Leuven is doenbaar.
Daar is les op het CLT.be, eerste jaar op maandag en woensdag van 18.00-21.30.

 

#75 2009-09-25 12:56:14

Lars
Gast

Re: Waar kan ik in belgië zweeds leren.

Bedankt voro de tips, ik ben uiteindelijk bij http://www.scandinavianschool.be/ verzeild. Een beetje aan de prijzige kant, maar toch in de buurt smile

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB