Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-09-19 21:51:10

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Zweden nà de verkiezingen

Ik heb op het nieuws gehoord dat Zweden de volgende jaren niet meer een "links" maar wel een "rechts" bestuur krijgt.
De Zweedse politiek volg ik niet echt, dus vandaar mijn vraag: weet er iemand waar "rechts" met Zweden naartoe wil?
Welke gevolgen dit in de nabije toekomst (lees: volgende vakantie wink) zal hebben?

Offline

 

#2 2006-09-20 08:29:18

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweden nà de verkiezingen

Voor de volgende vakantie zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, behalve dat je weer entree zult moeten betalen om de rijksmusea te bezoeken en dat de benzine misschien iets goedkoper is.

Voor degenen die hier wonen zullen de veranderingen waarschijnlijk wat meer ingrijpend zijn...

Offline

 

#3 2006-09-20 11:49:48

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweden nà de verkiezingen

Voor zover ik het begrijp, staan op het programma o.a. privatiseringen van ziekenhuizen en een (al dan niet grote) hervorming van het onderwijssysteem.  Dat leken de slogans tenminste aan te kondigen...

Dit zal wel een niet-representatieve weergave zijn, maar ik baseer mij ook maar op wat ik de voorbije 1,5 maand opmaak uit affiches en gratis krantjes smile

Offline

 

#4 2006-09-22 20:57:13

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweden nà de verkiezingen

markm schreef:

Voor de volgende vakantie zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, behalve dat je weer entree zult moeten betalen om de rijksmusea te bezoeken en dat de benzine misschien iets goedkoper is.

Ach zo, waren/zijn er rijksmusea waar je gratis binnenmag? Dan ben ik tot nu toe blijkbaar alleen in private musea geweest, want heb al overal entree betaald...
Nu ja, als toerist heb je normaal niet zoveel te maken met het bestuur van een land, maar met Zweden is de band toch iets anders dan met een "gewoon" vakantieland, althans voor mij toch.

Offline

 

#5 2006-09-22 21:23:32

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Zweden nà de verkiezingen

Gratis toegang tot de musea is nog niet zolang geleden ingevoerd, misschien 1 à 2 jaar geleden.

Offline

 

#6 2006-09-22 21:29:50

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweden nà de verkiezingen

Over welke musea gaat het dan? Tot nu toe heb ik altijd al gemakkelijk 30 tot 50 SEK betaald om ergens binnen te kunnen. Musea zoals het Vasa zijn toch vast niet gratis, wel?

Offline

 

#7 2006-09-22 21:54:48

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Zweden nà de verkiezingen

Nee, dat kost nog steeds 80 sek (t/m 17 jaar gratis). Hier een lijst met gratis musea in Stockholm: http://www2.stockholmtown.com/templates … x?id=10689 .

Offline

 

#8 2006-09-26 20:07:25

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweden nà de verkiezingen

Bedankt voor de link, Margo!
Wij hebben Stockholm tijdens onze vakanties in Zweden bewust links (of eigenlijk rechts wink) laten liggen, maar zouden er graag eens voor een 'cultureel' lang weekend of midweek naartoe willen vliegen.
Dit zal echter niet meer voor dit najaar zijn, maar hopenlijk volgend voorjaar zou het er toch moeten van komen. Bovendien heb ik tegen die tijd normaal mijn eerste semester avondschool zweeds achter de rug, wat een extra motivatie zal zijn.
Waneer denk je dat de meest geschikte periode is om Stockholm te bezoeken (tussen februari en juni)?

Offline

 

#9 2006-09-26 23:43:43

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweden nà de verkiezingen

Mei/juni. Lang licht, meestal goed weer, en het "buitenleven" komt weer op gang. Februari voor een wat meer "exotische" belevenis (veel sneeuw, eventueel schaatsen op zee).
Valborg/första maj is natuurlijk ook een optie... Maar mocht je echt alleen de cultuur in de stad willen "doen", dan kun je wellicht het best wachten op goedkope vliegtickets of op een voorstelling/tentoonstelling/happening die je absoluut niet wilt missen, ongeacht tijdstip.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB