Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-09-27 07:37:26

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Treintarieven

De zweedse NS, de SJ, heeft het systeem dat hoe eerder men een kaartje koopt, des te goedkoper het is. Men kan een treinkaartje al 3 maanden van tevoren bestellen. Om een voorbeeld te geven: drie maanden van tevoren besteld kost Stockholm-Göteborg 176 SEK, als je het geluk hebt dat die kaartjes er nog zijn. Koop je het op de dag van de reis ligt de prijs over de 1000 SEK. Je bestelt de treinkaartjes op http://www.sj.se/ , betaalt met je bankkaart en krijgt dan een code, waarmee later het kaartje uit een automaat op het station kunt ophalen. Ik heb dit zelf nog nooit vanuit het buitenland geprobeerd, dus ik ben niet zeker of je met een buitenlandse (niet-zweedse) bankkaart kunt betalen. De allergoedkoopste kaartjes zijn de zg. 'Just nu 2:a klass'. Deze kaartjes kun je tot één week voor de reis afboeken. Alle andere kaartjes kun je afboeken totdat de trein vertrekt. Je betaalt slechts een kleine afboekingsvergoeding.

Laatst bewerkt door Margo (2006-09-27 08:28:55)

Offline

 

#2 2006-09-27 22:23:49

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Treintarieven

Soms is "Just nu 1:a klass" nog goedkoper! Dat hangt af van vraag en aanbod: wanneer veel mensen "Just nu 2:a klass" kopen, gaan de prijzen daar omhoog, soms dus tot boven het niveau van "Just nu 1:a klass". Ik kijk zelf voor de zekerheid altijd beide prijzen na; tot nu toe is het me drie keer overkomen dat een kaartje eerste klas goedkoper was.

Offline

 

#3 2006-09-27 22:55:28

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Treintarieven

Bedankt voor de tip! En dan zit je dus lekker luxe voor weinig geld.
Je kunt ook een aantal duurdere reizen vermijden door 'geen bus' en 'geen X2000' aan te klikken. En als laatste kun je hopen dat je trein voldoende vertraging heeft om dan al je geld terug te krijgen (in reischeques). Dat geldt bij langere reizen bij meer dan een uur en kortere meer dan 20 minuten vertraging. (waar de grens ligt tussen lang en kort weet ik niet meer precies)

Offline

 

#4 2006-09-27 23:34:32

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Treintarieven

Als je student bent, of onder de 26 of gepensioneerd, kan je ook een "sista minuten" (last minute) kaartje kopen vanaf 24 uur voor vertrek. Dan kan het juist weer een stuk goedkoper zijn om laat te boeken. Deze kaartjes kan je overigens niet annuleren (afboeken is volgens mij een zweedsisme wink )
Verder is de prijs ook nog afhankelijk van het tijdstip van de dag waarop je de trein neemt. Nogal complex allemaal dus.

Nog een tip: als je nog niet weet wanneer je precies de trein wilt nemen, kan je een "2:a klass öppen" kaartje kopen. Daarmee kan je op een tijdstip naar keuze de geboekte route reizen. Ongeveer zoals in Nederland dus. Geld niet op X2000, prijs hetzelfde als gewoon 2e klaskaartje.

Jimmy

Offline

 

#5 2006-09-28 07:31:00

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Treintarieven

writser schreef:

annuleren (afboeken is volgens mij een zweedsisme)

Bedankt Jimmy. Ik woon te lang in Zweden of ben te weinig in Nederland. Ik ben dankbaar voor deze verbeteringen!

Offline

 

#6 2006-09-28 09:27:57

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Treintarieven

Margo schreef:

(waar de grens ligt tussen lang en kort weet ik niet meer precies)

Du får ersättning

Om ditt tåg är försenat med minst:

- 20 minuter och tågresan skulle ha tagit upp till 60 minuter.
- 40 minuter och tågresan skulle ha tagit mellan 1 och 2 timmar.
- 1 timme och tågresan skulle ha tagit mer än 2 timmar.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d= … 9&l=sv

(Sinds dit is ingevoerd, lijkt het of de treinen van Uppsala naar Stockholm erg vaak 18 of 19 minuten te laat zijn, en de treinen tussen Uppsala en Västerås tussen de 35 en 39 minuten, maar dat kan inbeelding zijn.)

Offline

 

#7 2006-09-28 09:31:06

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Treintarieven

Mijn trein van Stockholm naar Göteborg had ook eens een vertraging van 59 minuten. Dat was een echte race tegen de klok!

Offline

 

#8 2006-09-28 12:42:33

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Treintarieven

Margo schreef:

Ik woon te lang in Zweden of ben te weinig in Nederland.

Hehe ja ik ken het probleem. Ik vond afboeken ook eigenlijk niet zo gek klinken tot ik er nog eens over nadacht en de vandale er voor de zekerheid op nasloeg smile

Jimmy

Offline

 

#9 2006-09-29 16:58:06

Nigelle
juniorlid/juniormedlem
Uit: Waddinxveen, Zuid-Holland
Geregistreerd: 2006-07-12
Bijdragen: 6

Re: Treintarieven

writser schreef:

Ik vond afboeken ook eigenlijk niet zo gek klinken.

Is dat wat jullie afboeken noemen bij ons misschien boekingskosten?

Offline

 

#10 2006-09-29 17:11:22

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Treintarieven

Nigelle schreef:

Is dat wat jullie afboeken noemen bij ons misschien boekingskosten?

Nee, het is annuleren. Het annuleren van een boeking heet in het Zweeds "avboka". Op zich niet onlogisch. Alleen betekent "afboeken" in het Nederlands iets heel anders. Het is dus een typisch voorbeeld van "valse vrienden": woorden in twee talen die hetzelfde lijken, maar verschillende betekenissen hebben.

Jimmy

Offline

 

#11 2006-09-29 21:05:00

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Treintarieven

Nigelle schreef:

Is dat wat jullie afboeken noemen bij ons misschien boekingskosten?

Nee, het Nederlandse "afboeken" is het afschrijven van geldbedrag van een rekening. Het is dus een boekhoudersterm.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB