Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-09-28 20:03:59

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

afkorting - abbreviation - förkortning

Hej,

I den svenska versionen av orboken beskrivs förkortningar som "abbreviation". Det ordet finns dock inte i ordboken. Ett inlägg abbreviation = afkorting kan vara bra alltså. Dessutom tror jag att det svenska ordet förkortning är vanligare i det sammanhanget (det finns ju i ordboken också smile). Har dock ingen orbok här för att kolla upp det.

/Jimmy

Offline

 

#2 2006-09-29 00:22:00

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: afkorting - abbreviation - förkortning

I vilken ordbok står det?

Ordet finns inte i Norstedts svenska ordbok och dessutom finns det knappt några svenska webbsidor som använder det här ordet. Jag tror alltså inte att "abbreviation" är ett vanligt ord på svenska.

Offline

 

#3 2006-09-29 00:32:57

alison
juniorlid/juniormedlem
Uit: just nu bor i Bryssel, Belgien
Geregistreerd: 2006-07-03
Bijdragen: 4

Re: afkorting - abbreviation - förkortning

Menar du att "abbreviation" ska vara ett svenskt ord?  Det är nog ett engelskt ord, och inte svenskt (men betyder förkortning).  Eller, rättare sagt, jag har aldrig hört någon använda "abbreviation" under mina år i Sverige...  Hmm...

Offline

 

#4 2006-09-29 10:34:37

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: afkorting - abbreviation - förkortning

Nu fattar jag, om du tittar up "etc" eller "osv" så säger ordboken Lagom att det är en abbreviation. Det var mitt fel, men det är nu fixat. Tack!

Offline

 

#5 2006-09-29 10:51:00

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: afkorting - abbreviation - förkortning

"Abbreviation" finns (till min stora förvåning) i båda mina svenska ordböcker (Esselte/Göteborgs univ. 1986 och Bonniers, 90-tal), med betydelsen "förkortning, särsk. i mus." och "förkortning". Även "abbreviera" finns med. Jag har dock aldrig hört orden, och de verkar vara utmönstrade från senaste SAOL ( http://spraakdata.gu.se/saol/saol_utini … viation%22 ). Därmed inte sagt att de inte längre får användas, bara att de ses som något föråldrade.

Offline

 

#6 2006-09-29 16:46:28

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: afkorting - abbreviation - förkortning

hankwang schreef:

Nu fattar jag ....

Precis, det var det jag menade smile
Jag trodde inte heller att det var ett svenskt ord, men jag kollade upp det i Svenska Akademiens Ordbok och såg att det faktiskt fanns. Men då är det fixat i alla fall...

Jimmy

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB