Hej,
Ik heb even een vraag: Ik heb al opgezocht met de vertaler (echt super!!) opgezocht wat het woord: läget betekend. Dat is plaats, ligging
Maar wat word hiermee bedoelt? Läget me dig då? Iets van: woon je bij mij in de buurt? Of iets anders?
Laat het me horen...
PiNoSE schreef:
Hej,
Ik heb even een vraag: Ik heb al opgezocht met de vertaler (echt super!!) opgezocht wat het woord: läget betekend. Dat is plaats, ligging
Maar wat word hiermee bedoelt? Läget me dig då? Iets van: woon je bij mij in de buurt? Of iets anders?
Laat het me horen...
Dit is een typische "släng-vraag"
Läget ?
en eigenlijk bedoelt dit niet meer dan (op zijn vlaams) "Hoe is't ?" of "hoe is 't ermee" of "hoe gaat het ermee" (maar dan op zijn antwerps uitspreken)
Dit wordt meestal door jongeren gebruikt.
läget als ligging wordt niet zo vaak gebruik. Je zal nooit horen "var är läget?" of "var ligger läget?" dat is zeer oud Zweeds.
Greetz
Gunter
Hur är läget? kon ik nog niet maar wel als je onder vrienden ben het Hur är det?
En dan heb je ook natuurlijk nog Hur står det till? (Hoe maakt u het?) dat klinkt wat formeler.
gunter schreef:
läget als ligging wordt niet zo vaak gebruik. Je zal nooit horen "var är läget?" of "var ligger läget?" dat is zeer oud Zweeds.
Op zich wordt 'läge' nog vrij vaak gebruikt. Bijvoorbeeld in samenstellingen: 'underläge', 'överläge', 'vinnarläge'. En even googlen levert 2,4 miljoen hits op voor 'läge'.
hoi hoi
hur är det ? -->> heb ik eigenlijk nog nooit gehoord
wel:
Hur står det till
Hur mår du/ni
Hej
Hur är det ? betekent ook gewoon Hoe gaat het?
Misschien hangt het van regio af waar je bent net zoals in Nederland waar ze in Brabant bijvoorbeeld Howdoe zeggen en in Noord-Holland Doei
hankwang schreef:
Welkom PiNoSe. Wat betekent dat?
Betekend niets, gewoon een nickname
Bedankt voor alle snelle antwoorden!
Laatst bewerkt door PiNoSE (2005-12-12 00:13:47)
Lange schreef:
Misschien hangt het van regio af
Hur är det is "Goteborg"-svensk. Tegenwoordig kom je het volgens mij overal tegen...
Hur är det is echt niet goteborg-svenska. dat is gewoon normal zweeds, allemall zegt dat in het hele land. "hur ar det" is gewoon "hoe is het"?
of je wilt dat in het goteborska zegen dan wordt het ongeveer "e du gooo elller?"
Normaal zegt men toch "Hur mår du?".
Inte luras Timothy