Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-12-16 17:13:50

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Wonen en werken in Zweden

Margo schreef:

Mark, ben je nog gehuldigd toen je de Zweedse nationaliteit kreeg? Dat doen ze namelijk in onze stad. Ieder jaar op de Nationale Feestdag, wordt er een heleboel georganiseerd voor de nieuwe burgers van het jaar. Dit wordt afgesloten met een publieke huldiging in het openluchttheater waar men één voor één naar voren wordt geroepen om een diploma (?) te ontvangen. Hierna wordt men toegezongen. Ik zie hier nogal tegenop.

Ik geloof dat ze dat overal in Zweden doen, al verschilt de vorm van plaats tot plaats. Aangezien ik in een grote stad woon (Uppsala), zou ik waarschijnlijk niet naar voren hebben hoeven komen voor een diploma; daar zijn er teveel voor.
Ik had de keuze om naar de huldiging op het kasteel van Uppsala te gaan (ik kreeg zelfs een briefje dat ik aan mijn werkgever kon laten zien zodat hij me vrij zou kunnen geven - dit was voordat 6 juni een vrije dag werd), maar ik zag er van af. Ten eerste omdat de brief er vanuit leek te gaan dat alle nieuwe ingezetenen half imbeciel zijn (althans, de gebruikte taal was van een kleuterschoolniveau) en nog helemaal niets van Zweden en Uppsala af wisten, en ten tweede omdat ik geen zin had om voor zo'n "jippo" vrij te nemen. Bovendien leek het me niks om te doen alsof ik het een eer vond het gemeentebestuur te ontmoeten. (Om dergelijke redenen ben ik ook niet naar het kasteel geweest om aan het promotiebal van de landbouwuniversiteit deel te nemen - ik had er absoluut geen zin in om voor de rector te buigen...)
Ik neem aan dat de deelname bij jullie ook vrijwillig is. Als je de Zweedse nationaliteit het vieren waard vindt, en de manier van vieren spreekt je aan, dan ga je, en anders blijf je thuis (of ga je lekker ergens picknicken of zo). Succes!

Offline

 

#27 2006-12-16 18:07:17

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Wonen en werken in Zweden

Ja, voor niet-Nederlanders is het natuurlijk wat minder interessant en ook moeilijker te begrijpen, maar ik vroeg me toch af hoe het nou was afgelopen met die "strijd" tussen Bos en Balkenende, want dat leek spannend te gaan worden.

De nieuwe Zweedse regering is me inderdaad niet ontgaan, maar ik bedoelde inderdaad die van Nederland, markm, ik had er niet aan gedacht dat jij in Zweden woont smile.

Benieuwd wat het volgend jaar in België wordt...  Al is dat niet zo heel spannend als ik de kranten bekijk.

Offline

 

#28 2006-12-16 21:07:54

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Wonen en werken in Zweden

markm schreef:

... maar ik zag er van af.

En dat heb je allemaal aan je voorbij laten gaan? Haha, maar ze zullen het wel goed bedoelen. Hier, in zo'n kleine stad (met een inwoneraantal van een klein dorp in Nederland) zou het erg opvallen om niet op te dagen. Vooral omdat de namen van de niet-komers ook zelfs een paar keer genoemd worden met de vermelding dat het zo jammer is dat die en die er niet bij zijn. Bovendien ben ik ieder jaar bij de viering geweest omdat mijn kinderen in het koor optreedden. Als ik (en mijn kinderen) juist dìe keer niet zouden komen, zou dat wel vragen oproepen. Maar ja, we zien wel als het zover gekomen is. Grappig hoor dat het een algemeen gebruik in Zweden is.

Offline

 

#29 2007-05-16 21:06:04

Rutger
Gast

Re: Wonen en werken in Zweden

Het kabinet bestaat hier nu uit Cda, PvdA en CU. Er zijn nu 16 ministers: 8 van het CDA, 6 van de PvdA en 2 van de CU. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Balkenende_IV)

 

#30 2007-05-16 21:09:05

Rutger
Gast

Re: Wonen en werken in Zweden

pieter schreef:

...maar ik vroeg me toch af hoe het nou was afgelopen met die "strijd" tussen Bos en Balkenende, want dat leek spannend te gaan worden...

Balkenende is premier geworden, en Bos vice-premier en Minister van Financiën.

 

#31 2007-05-17 11:17:39

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Re: Wonen en werken in Zweden

Ik vroeg me toevallig afgelopen week af hoe het nou zat met de politiek in Nederland.... ..Maar ik had het nog steeds niet uitgezocht. En toen vond ik hier de up-date wink

Het zou de eerste keer geweest zijn dat ik (landelijk!) had mogen stemmen! (maar ik heb het niet gedaan, want ik was hier in Zweden!)
Ook waren de gemeenteraad-verkiezingen, maar ik was uitgeschreven uit het gemeenteregister.. haha....

Het wordt vast nog leuk met de politiek in Nederland.
Als ik over 2 weken weer daar ben, zal ik het weer helemaal gaan volgen wink

In ieder geval bedankt voor de Update! wink

Offline

 

#32 2011-12-20 11:14:40

Nadia
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-12-20
Bijdragen: 1

Re: Wonen en werken in Zweden

Beste Allen,

Ik denk erover om in Zweden te gaan wonen en werken.
Ik heb een nederlandse nationaliteit en wil graag weten hoe de procedure loopt.
Moet eerst een baan hebben wil je naar Zweden verhuizen.
Of mag je je al huisvesten in Zweden dan een baan gaan zoeken?
Want zelf denk ik dat je niet kunt gaan huren zonder baan.

Aub graag reaktie van mensen die deze stappen al doorlopen hebben.

Alvast vriendelijk bedankt.
Mvg,
Nadia

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB