Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-11-23 12:16:20

Malliz
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-11-23
Bijdragen: 2

Vill lära mig nederländska!

Är en ny tjej här..! Skulle såå gärna vilja veta hur jag kan börja lära mig det Belgiska språket..bor i en liten stad där det ej finns några kurser. Tar mer än gärna mot bra tips smile

Offline

 

#2 2006-11-23 22:06:46

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

Haha, det är ju den första gången jag hör någon kalla nederländskan för "det belgiska språket"...  Jättekul! (Jag är ju belgare... big_smile)

Problemet met flamländskan (nederländskans belgiska variant) är dock att den inte är officiell och att det därför inte finns mycket material om den som jag vet.  Men det är inte så allvarligt för skillnaden är inte så stor och i alla fall är det bättre att lära dig standardnederländska eftersom det förstår man överallt (dvs överallt i Nederländerna och Flandern, förstås smile) och det är den som skrivs alltid förutom när belgarna chattar med varandra smile  Det är framförallt uttalet som är ganska annorlunda (jag tror det faktiskt är lättare på flamländska, men kanske är jag inte helt objektiv) men du kommer väl att anpassa dig om du åker till Flandern någon gång...

Om det inte finns några kurser där du bor så blir det väl lite svårare.  Jag vet inte om några bra kurser på internet men jag tror i alla fall att det inte går så bra att börja lära sig ett språk på internet (fast det är jättebra för att öva! Jag lärde mig mycket svenska här på forumet men man ska ju först lära sig basen någonstans).

Det finns nog böcker (om inte på svenska, då i alla fall på engelska) för att lära dig nederländska.  De har ofta CD så att du kan öva uttalet också.  Jag säger inte att det är det bästa sättet men det går nog ganska bra för att börja.  Kanske vet någon mer om sådana böcker?

Sedan har en kille som bor här i Stockholm berättat för mig i går att han läser romanska i Lund, men utan att åka dit, det verkar alltså funka på avstånd.  Jag har ingen aning om hur det funkar, om det funkar bra och vad det kostar men kanske dan du informera dig om det.  Eller jag kan fråga honom om du vill smile

Varför vill du lära dig nederländska förresten, om jag får vara så här nyfiken?

Lycka till i alla fall, hoppas att du hittar något sätt!

Offline

 

#3 2006-11-24 08:26:36

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Vill lära mig nederländska!

pieter schreef:

standardnederländska ... förstår man överallt (dvs överallt i Nederländerna och Flandern, förstås

och i Surinam, Aruba, Nederländska Antillerna och även ganska bra i Syd-Afrika. http://www.neerlandes.org/over_het_nederlands

Laatst bewerkt door Margo (2006-11-24 08:59:43)

Offline

 

#4 2006-11-24 17:02:34

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Vill lära mig nederländska!

i stockholm har de även en kurs pa universitetet smile

Offline

 

#5 2006-11-24 17:03:43

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Vill lära mig nederländska!

internet: www.taalthuis.com : är en bra sida på engelska, finns riktiga lektioner som man kan använda sig av - där har jag själv lärt mig lite av grunderna.

Offline

 

#6 2006-11-24 18:25:35

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Vill lära mig nederländska!

pieter schreef:

Haha, det är ju den första gången jag hör någon kalla nederländskan för "det belgiska språket"...  Jättekul! (Jag är ju belgare... big_smile)

Problemet met flamländskan (nederländskans belgiska variant) är dock att den inte är officiell och att det därför inte finns mycket material om den som jag vet. 
[...]

Ja, ik heb hier vrij weinig van verstaan (ben de laatste tijd ook niet zozeer actief bezig met Zweeds), maar vertaal aub even dat Belgen (waaronder ik dus) bereid zijn AN te praten tegen over anderstaligen, maar dat ze altijd wel enkele dialectkenmerken zullen blijven gebruiken (woordjes zoals sebiet (dadelijk), gij en ge als pers. voornaamwoord etc.). Met een stevige kennis van het Nederlands zou het toch moeten lukken. Ik weet niet of de Vlaamse uitspraak(/spraken) ook aangeleerd worden, maar deze kan wel voor verwarring zorgen... Kwestie van wennen, denk ik.

Offline

 

#7 2006-11-24 19:08:35

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

zappy säger (och frågar att översätta smile) att belgarna är beredda att tala AN (Algemeen Nederlands, standardnederländska alltså) till människor som inte har nederländska som modersmål, fastän det nog alltid kommer att finnas kvar några dialektkännetecken, som tex "gij" och "ge" i stället för "jij" och "je" som persoliga pronomen.  Men om man kan nederländska bra så kommer man säkert att förstå dem.  Det är nog mest uttalet som kan vara förvirrande.  Man får ju bara vänja sig vid det.

Jag håller med honom/henne och tillsätter att belgarna (eller snarare, flamländarna) i alla fall förstår standardnederländska, även om det låter ganska "holländskt".

Offline

 

#8 2006-11-24 23:42:18

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Vill lära mig nederländska!

pieter schreef:

Jag håller med honom/henne och tillsätter att belgarna (eller snarare, flamländarna) i alla fall förstår standardnederländska, även om det låter ganska "holländskt".

Pieter, ik moet je helaas zeggen dat "tillsätta" in deze vertaling geen zweedse woord is: det korrekta är "tillägga". (Rätta gärna mig när jag skriver på nederländska också - ik doe heel vele foeten!) smile

Offline

 

#9 2006-11-25 09:45:37

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Vill lära mig nederländska!

JosefinL schreef:

ik doe heel vele foeten!

Ik maak heel veel fouten! Men du är jättebra på väg, Josefin!

Offline

 

#10 2006-11-25 11:30:34

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

JosefinL schreef:

Pieter, ik moet je helaas zeggen dat "tillsätta" in deze vertaling geen zweedse woord is: det korrekta är "tillägga".

Tack.  Det här med lägga och sätta och ställa är lite svårt för mig, i grundbetydelserna har vi också dessa ord fast de inte helt används på samma sätt, men tillägga och tillsätta blir bara "toevoegen" på nederländska så jag vet aldrig bra vilket ord jag ska använda smile

Offline

 

#11 2006-11-25 22:32:54

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Vill lära mig nederländska!

pieter schreef:

men tillägga och tillsätta blir bara "toevoegen" på nederländska så jag vet aldrig bra vilket ord jag ska använda smile

"Tillsätta" som nederländskans "toevoegen" används bara när man tillsätter (blandar i) t.ex. en ingrediens i en kastrull e.d. "Toevoegen" är vanligtvis "tillägga".

Offline

 

#12 2006-11-26 11:58:33

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

Jaså, det är bra att veta.  Tack så mycket!

Offline

 

#13 2006-11-26 12:28:54

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Vill lära mig nederländska!

förresten Pieter, så tycker jag att du lärt dig mycket bra svenska de senaste månaderna, i alla fall märker jag en tydlig utveckling i din skrivna svenska!

lite nyfiken: hur går det när du pratar? och hur länge stannar du i Tjockholm wink

Offline

 

#14 2006-11-26 23:04:43

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

AnnaKarin schreef:

förresten Pieter, så tycker jag att du lärt dig mycket bra svenska de senaste månaderna, i alla fall märker jag en tydlig utveckling i din skrivna svenska!

Tack!  Jag ankom här den 1 augusti och sedan har jag följt den intensiva svenska kursen (nivå 3) här på KTH, då var det svensk lektion varje morgon från 9 till 12.  Sedan september följer jag nivå 4, på 4 timmar i veckan.  Där beaktar man mycket mer reglerna om de detaljer som man ska tänka på, vilket nog påverkar mest den skrivna svenskan.  Kurserna är jättebra, tycker jag.
När jag talar gör jag säkert mycket fler fel eftersom då hinner jag inte tänka på alla de där reglerna, men det går faktiskt ganska bra att kommunicera nu, om ämnet inte är för specifikt.  Jag har många tillfällen att öva här och folk verkar förstå mig smile
Bara jag kunde sluta blanda ihop han och hon och henne när jag talar, det skulle göra ett mycket bättre intryck.  Det måste låta så dumt... hmm

Jag kommer nog att stanna tills slutet av maj (då slutar kurserna här) eller lite senare.  Jag skulle gärna se Midsommar så kanske ska jag stanna lite längre eller komma tillbaka en gång...

Offline

 

#15 2006-11-28 12:21:30

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Vill lära mig nederländska!

aha, jij bent nu in Zweden Pieter smile heb ik niet gewusst. ik wil ook graag naar de Nederlanden gaan, misschien doe (maak?) ik   
volgend herfst Erasmus in Utrecht, ik hoop! smile

Offline

 

#16 2006-11-28 12:44:15

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Vill lära mig nederländska!

i det här fallet använder du "doe" Josefin, och jag tror faktiskt att man oftast översätter "att göra" med "doen"

vad gör du? wat doe je?

jag kan inte göra det! ik kan het niet doen!

osv

Offline

 

#17 2006-11-28 17:54:15

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Vill lära mig nederländska!

JosefinL schreef:

misschien doe ik volgend herfst Erasmus in Utrecht, ik hoop! smile

Ah, jij bent ook student?  Ik dacht dat je ouder was smile  Wat doe je nu dan, als het geen Erasmus is?

Offline

 

#18 2006-11-29 18:01:58

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Vill lära mig nederländska!

Nee, ik ben alleen maar 21 smile mijn Uni (Uppsala) heeft hier in Freiburg een eigene kurs, zo ik leer hier duits, maar het is niet zo moelijk, ik heb veel tijd om mijn nederlands better te doen, ik doe ook hier een kleine nederlandse kurs smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB