Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-11-23 12:57:02

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Avatar

Ik heb een hele tijd zitten puzzelen om een fotootje van mezelf als avatar te gebruiken (om jullie te laten schrikken), maar ik krijg het niet klein genoeg. Jullie, die een foto op het forum hebben: hoe deden jullie dat?

Offline

 

#2 2006-11-23 22:37:31

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Avatar

Ik heb dat met Photoshop gedaan, daar kan je eerst het gewenste stuk uit een foto knippen (Crop) en dan indien nodig verkleinen (Scale).  Het probleem met Photoshop is dat het duur en verre van eenvoudig is (hoewel croppen en herschalen nogal meevalt).  Als je geen Photoshop hebt kan je altijd The Gimp downloaden, dat is ook niet eenvoudig maar wel gratis.  Beide programma's zijn zeer gesofistikeerd en nuttig als je fotobewerking wilt doen maar zware overkill voor het verkleinen van een foto.

Ik wou zeggen dat je dat met Paint ook wel kon maar na een snelle check lijkt dat precies niet het geval te zijn yikes.  Maar er zijn zeker simpeler programma's die dat wel kunnen, zoals bepaalde eenvoudige fotoalbummanagers...  Maar daar heb ik niet zo'n zicht op.  Iemand een idee?

Offline

 

#3 2006-11-24 00:24:56

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Avatar

De ImageResizer uit de PowerToys van Microsoft kunnen hier een handige oplossing zijn. Ik heb ze zelf geïnstalleerd en het is zeer eenvoudig om mee te werken. Ga naar http://www.microsoft.com/windowsxp/down … rtoys.mspx om de lijst van de PowerToys te bekijken en zoek daar in de rechterkolom naar ImageResizer. Download dit programma'tje en installeer het.

Als je dat eenmaal gedaan hebt ga je gewoon via je Verkenner naar de gewenste foto. Daar klik je dan met de rechtermuis op en dan moet er ergens in het menu'tje "Resize Pictures" staan. Een nieuw venster wordt geopend waarin je de foto in een bepaalde afmeting kunt schalen. Klik linksonder op "Advanced" om de foto in een zelf bepaald formaat te schalen. Daartoe klik je op het keuzerondje voor "Custom" en typ je je afmetingen hierin. Volgens de regels van deze website mag een avatar maximaal 60x60 zijn, dus hier kan je dat specifiëren.

Je kan wel enkel schalen met deze tool, dus niet croppen (wat is hier nu een mooi Nederlands woord voor smile?). Daarvoor zal je de hierboven vernoemde gesofisticeerde software moeten gaan gebruiken smile.

Offline

 

#4 2006-11-24 07:49:21

Nynke
Gast

Re: Avatar

Het programma Irfranview is wat we hier op het werk gebruiken. Het is gratis te downloaden. Het is eenvoudig, maar precies genoeg om foto's hanteerbaar te maken voor het web en andere toepassingen.

 

#5 2006-11-24 12:01:06

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Avatar

tiainen schreef:

Je kan wel enkel schalen met deze tool, dus niet croppen

Vreemd, dat lijkt me toch niet bepaald een moeilijke operatie...

Offline

 

#6 2006-11-24 15:40:37

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: Avatar

Ik gebruik inderdaad ook Ifranview.. handig programma.

Offline

 

#7 2006-12-02 15:57:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Avatar

Tittut! Koekoek! Bedankt voor alle tips. Na veel gepuzzel lukte het me eindelijk (via ImageResizer).

Offline

 

#8 2006-12-02 18:07:52

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Avatar

Vreemd, nu is het kleiner dan de mijne big_smile  Maar dat staat wel leuk zo.

Offline

 

#9 2006-12-03 11:07:49

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Avatar

Die ImageResizer gebruik ik nu trouwens veel voor andere doeleinden. Heel handig!

Offline

 

#10 2006-12-03 22:29:00

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Avatar

Graag gedaan wink. Wel leuk om wat meer gezichten op het forum te zien smile.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB