Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-12-19 20:12:13

Lorijn2
Gast

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

Ik ben gewoon naar Zweden gegaan tongue Gaat erg snel hier moet ik zeggen. Ik ben er nu bijna 3 weken en ik neem de telefoon hier op in het zweeds en kan meestal het hele gesprek in het -soms weliswaar gebroken- zweeds voeren.

Maar de meeste mensen hebben die optie niet zomaar.
Om een taal goed te leren heb je 5 aspecten nodig:
Input
Inhoudelijke verwerking (oftewel: proberen te begrijpen wat er gezegd wordt)
Theorie/grammatica
Output
'Strategisch handelen' (oftewel: een goeie oplossing vinden als je bepaalde woorden niet kent, dmv omschrijven, de zin anders formuleren, etc).

De eerste 3 kan je zelf verkrijgen door te lezen, films te kijken, muziek te luisteren, en educatieve (grammatica) boeken of sites te gebruiken. De laatste 2 zijn een stuk moeilijker als je niet in het land zelf zit of iemand hebt om mee te praten. Maar wat je dus kan doen is in ieder geval zorgen dat je op 3 van de 5 vlakken informatie binnen krijgt.

Verder kan ik je niet echt een cursus aanraden. Ik ben bezig met de cursus van het NHA, op zich niets op tegen, grammaticaal is het erg handig.. alleen om nou te zeggen dat je goed zweeds spreekt erdoor.. mwah.

 

#27 2006-12-20 13:49:09

babs
Gast

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

beste rikka,

ik wou ook zweeds leren en het is me gelukt via een zweedse asimil misschien kan u dat ook eens proberen

 

#28 2007-04-17 23:51:06

Patricia
Gast

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

ej ik had even een vraag.
wat betekend dit:

gopojken

als het goed is moet het zweeds zijn.

alvast bedankt.

 

#29 2007-04-18 07:39:01

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

Het is geen echt Zweeds woord, maar een koosnaam; een afkorting van 'den goda pojken': goede jongen.

Offline

 

#30 2007-05-03 13:56:53

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

Ach, het is ook wel een recent fenomeen dat er andere dialecten gesproken worden op TV in Zweden. Maar dat komt ook door een toegenomen besef dat het alleen accenten zijn, en niet echt dialecten. Al die accenten vallen onder het "Rijkszweeds" - en dat Stockholms dat vroeger overheersend was in media is net zo veel een accent/tongval als Smålands/Norrlands/Göteborgs/enz. Zelfs het zog. Rinkebyzweeds wordt gezien als een tongval en niet een buitenlands accent.
Het is dus een nieuw verschijnsel, en ik moet eerlijk zeggen: ik vind het leuk! smile

Wat het Deens en Noors betreft hebben die twee talen al lang een bijzondere positie in Zweden en mogen ze in overheidsinstanties ook gebruikt worden. Ik heb bijvoorbeeld Deense professoren gehad op de universiteit (ik begreep geen woord van hun colleges..). Maar ik vind dat Tone op TV4 het heel goed doet met haar schattige accent en haar goedgelukte pogingen om Zweeds te praten.

Offline

 

#31 2007-05-24 11:34:32

Swan
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nederland
Geregistreerd: 2007-05-24
Bijdragen: 1
Website

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

Ik ben op zoek naar een cursus Zweeds in Eindhoven en omgeving. Ik heb een Zweedse vriend die me ook wat leert, maar in praktijk...


www.blackswan.web-log.nl big_smile Grönkål Med Pinnar!

Offline

 

#32 2007-05-24 13:05:51

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: snel en gemakkelijk Zweeds leren?

De volksuniversiteit heeft cursussen Zweeds en die zit in heel Nederland, ook in Eindhoven.

Zoek maar op www.volksuniversiteit.nl

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB